Nové BMW 5: dizajn, technika, pôžitok z jazdy

Pondelok, 15 marec 2010

Mníchovská automobilka BMW mieri s novou "päťkou" hodne vysoko. Model vyššej strednej triedy vyzbrojoval v mnohom z toho, čo má najnovšia "sedmička", vlajková loď BMW. Od roku 1972, kedy prišla na svet prvá generácia BMW radu 5, sa ich v piatich generáciách predalo doteraz vyše 5,5 milióna kusov. Nová päťka šiestej generácie sa predstavila koncom uplynulého roku a v týchto dňoch sa dostáva aj na náš trh.

BMW 5

Päťka prvej generácie začínala v roku 1972 so štvorvalcovými motormi, ale už po prvom roku ponúkala aj prvý šesťvalec. Druhá generácia prišla v roku 1982, tri roky na to aj prvá M5. Rad 5 bol vždy nositeľom významných zmien a noviniek. Prvý osemvalec v tejto triede začali v BMW vyrábať v roku 1993. Auto postupne rástlo do dĺžky i šírky, zväčšoval sa aj rázvor. Najnovšia šiesta generácia s interným označením F10 má oproti predchádzajúcej E60 predĺžený rázvor o 80 mm na 2968 mm, a tak má dostatok miesta aj na zadných sedadlách i pre batožinu.

Nová päťka stojí na novej platforme, ktorú zdieľa spoločne s radom 7 a s päťkou Gran Turismo. Nový päťkový sedan je síce spomedzi nich najmenší, ale technicky i vybavením má mnoho spoločné s 5 GT i novou sedmičkou. Okrem väčšieho rázvoru je nové BMW 5 sedan od predchodcu dlhšie o 56 mm, ale na šírke mu ubudli nepatrné 4 mm.

BMW 5 sedan prichádza v elegantnom kabáte postavenom na super vyspelom podvozku a s kultivovanými, výkonnými i úspornými pohonnými jednotkami. Už prvé kilometre za jeho volantom nás presvedčili o jeho skvelých jazdných vlastnostiach a mimoriadnom pôžitku z jazdy. Športovo-elegantný vzhľad, jazdná dynamika i hospodárna prevádzka hovoria jednoznačne o tom, že nastupujúca šiesta generácia luxusného sedana je pripravená byť lídrom vo svojej triede.

Vzhľad nového BMW 5 je vysoko elegantný, zároveň aj športový. Dizajn nesie oproti predchádzajúcej generácii zmenený dizajnérsky jazyk. Automobilka ustúpila od štýlu dizajnéra Chrisa Bangla, ktorý bol často predmetom kritiky. Nový dizajnér nastúpil cestu triezvejších a konvenčnejších tvarov. Aj preto sa vzhľad novej päťky odchyľuje od predchádzajúcej E60 a v mnohom pripomína sedmičku, ktorá je tiež dielom nového dizajnéra BMW.

Ak porovnávame dizajn päťky a sedmičky, potom päťka má vylepšené to, čo sa na sedmičke menej páčilo. Napríklad má nižšiu a širšiu masku chladiča, podobne aj predné svetlomety, pričom nárazník má takmer nezmenený tvar. Dizajnové prvky typické pre značku nájdeme vpredu, kde kraľujú typické ľadvinky a dlhá predná kapota, pri pohľade zboku zaujme štýlová a elegantná silueta, predĺžená línia okien, výrazné bočné prelisy a dynamicky ladená zadná časť.

Nový BMW 5 má s 2968 mm najväčší rázvor náprav v triede. Z konkurentov Mercedes E má vzdialenosť medzi nápravami menšiu o 93 mm (2875 mm) a Audi A6 až o 123 mm (2845 mm). To do veľkej miery vypovedá o veľkosti vnútorného priestoru, najmä o tom, koľko miesta je pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách.

BMW 5 sedan - základné rozmery

Dĺžka/šírka/výška (mm)4899/1860/1461
Rázvor náprav (mm)2968
Rozchod kolies p/z (mm)1600/1625
Objem batožinového priestoru (l)520

Karoséria sedana nového radu 5 je oproti predchodcovi až o 55 % tuhšia. Aby nenabrala na hmotnosti, zvolili konštruktéri hliník – napríklad na bočných dverách tak ušetrili 23 kg, z hliníka je aj zavesenie prednej nápravy, kapota a predné blatníky. Posunutím motora viac za prednú nápravu sa rozloženie hmotnosti viac priblížilo k ideálnemu 50:50 a zmenou pozície sedadiel sa zväčšil priestor pre pasažierov.

V interiéri, ktorý je útulný a príjemný, je stredový panel a palubná doska s ovládacími prvkami mierne priklonená k vodičovi. Prístrojový štít i multifunkčný volant pochádzajú z BMW radu 7. Interiér, ktorý je celý tmavej farby, je na palubnej doske a výplniach dverí horizontálne rozdelený dekoračným pásom svetlej farby.

Vodičovi je k dispozícii nová generácia systému iDrive, v štandardnej výbave so 7,1palcovým displejom, alebo aj 10,2palcovým, najväčším v kategórii. Sedadlá sú maximálne komfortné a pohodlné, nastaviteľné tak, že vodič i spolujazdec si môžu to svoje sedadlo nastaviť tak, aby si vytvorili tú najlepšiu pozíciu počas jazdy.

Súčasťou výbavy je adaptívny tempomat s pribrzďovaním, systém denného svietenia, dvojzónová klimatizácia, na prianie aj štvorzónová, kvalitný audiosystém s CD prehrávačom, multifunkčný volant, bezkľúčové štartovanie, ale aj ďalší komfort, ako bi-xenónové svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, Head-Up displej, dovieranie dverí, samočinné parkovanie, tempomat s funkciou stop and go, varovanie pri opustení jazdného pruhu, ale napríklad aj systém na detekciu chodcov a cyklistov a monitorovanie slepého uhla.

Pod kapotou sa budú objavovať štyri zážihové pohonné jednotky - tri šesťvalcové radové a jeden V8: 523i/204 k, 528i/258 k, 535i/306 k a 550i/408 k. Špičkovou ponukou je benzínový motor V8 s objemom 4,4 litra, výnimočným výkonom 408 koní a najvyšším krútiacim momentom 600 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 4500, s mimoriadne spontánnymi a rýchlymi reakciami a pozoruhodný aj svojou hospodárnosťou.

Prevodovky sú 6stupňové manuálne, alebo automatické, výhradne 8stupňové, ktoré sa po prvý raz použili v lete minulého roku v modeli 760i. V ponuke bude aj variant prevodovky Sport Automatic, ktorá umožňuje voľbu prevodov ručným radením pomocou pádiel na volante.

BMW 5 – prehľad modelov so zážihovými motormi

Model523i528i535i550i
Zdvih. objem (cm3)2996299629794395
Valce/ventily6/246/246/248/32
Naj. výkon (k/ot)150/204/6100190/258/6600225/306/5800300/408/6400
Naj. krút. m. (Nm/ot)270/1500-4250310/2600-5000400/1200-5000600/1750-4500
Naj. rýchlosť (km/h)238/234250250250-el obmedz.
Zrých. 0-100 km/h (s)7,9/8,26,6/6,76,0/6,15,0
Prevodovka6M/8A6M/8A6M/8A8A
Komb. spotr. (l/100km)7,6/7,67,8/7,68,5/8,410,4
Cena €41 900 €45 000 €49 900 €70 900 €

Naftové motory sú zastúpené šesťvalcami 325d/204 k a 530d/245 k, ku ktorým sa neskôr pridá ešte ekologický štvorvalec v úprave BluePerformance 520d/184 k, ktorý vyhovie podmienkam normy Euro 6 a bude pripravený lámať rekordy v spotrebe paliva v tomto segmente.

Podobne ako pri zážihových motoroch aj tu sú prevodovky 6stupňové manuálne, alebo automatické 8stupňové. V prípade modelu 520d je to vôbec po prvý raz, čo sa 8stupňový automat objavuje vo vyššej strednej triede v kombinácii so štvorvalcovým motorom.

BMW 5 – prehľad modelov so vznetovými motormi

Model520d525d530d
Zdvih. objem (cm3)199529932993
Valce/ventily4/166/246/24
Naj. výkon (k/ot)135/184/4000150/204/4000180/245/4000
Naj. krút. moment (Nm/ot)380/1900-2750450/1750-2500540/1750-3000
Naj. rýchlosť (km/h)227/225236/236250/250
Zrých. 0-100 km/h (s)8,1/8,17,2/7,26,3/6,3
Prevodovka6M/8A6M/8A6M/8A
Komb. spotreba (l/100 km)5,0/5,26,2/6,16,3/6,2
Cena €*44 900 €48 900 €

* nie je ešte na trhu

Technicky sofistikovaný podvozok nového BMW 5 kombinuje výrazne športové jazdné kvality s vysokým komfortom. Vďaka prednej náprave s dvojitými priečnymi ramenami a integrálnej zadnej náprave má nová päťka výnimočné vlastnosti.

Nový BMW 5 využíva systém elektronického riadenia tlmičov Dynamic Damper Control, ktorý sa už predtým aplikoval na novom rade 7. Ním sa dá dosiahnuť unikátna kombinácia tvrdého pruženia a komfortných reakcií na nerovnostiach vozovky, ale aj stabilizácie bočného nakláňania vozidla. Vodič si navyše môže prispôsobiť tlmiče pomocou systému Dynamic Driving Control pomocou režimov Komfort, Normal a Sport.

Nový päťkový BMW sa výborne riadi pri vysokých rýchlostiach i v bežnej premávke, pri jazde priamo, ale aj v zákrutách sa správa až fantasticky isto a stabilne. Takto neuveriteľne príjemný bol aj nami skúšaný model 530d s novým 8stupňovým automatom. Automat pracuje skvele. Vždy má zaradený správny prevodový stupeň, nikdy nezaváha a neskúša iné možnosti. Idete vyrovnanou jazdou napríklad na siedmy stupeň a náhle potrebujete zrýchliť. Automat to promptne a bez váhania zariadi za vás a preradí aj o štyri stupne nižšie. Motor je tichý, kultivovaný, pružný a v každom momente akčný.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.