Nové BMW 5: dizajn, technika, pôžitok z jazdy

Pondelok, 15 marec 2010

Mníchovská automobilka BMW mieri s novou "päťkou" hodne vysoko. Model vyššej strednej triedy vyzbrojoval v mnohom z toho, čo má najnovšia "sedmička", vlajková loď BMW. Od roku 1972, kedy prišla na svet prvá generácia BMW radu 5, sa ich v piatich generáciách predalo doteraz vyše 5,5 milióna kusov. Nová päťka šiestej generácie sa predstavila koncom uplynulého roku a v týchto dňoch sa dostáva aj na náš trh.

BMW 5

Päťka prvej generácie začínala v roku 1972 so štvorvalcovými motormi, ale už po prvom roku ponúkala aj prvý šesťvalec. Druhá generácia prišla v roku 1982, tri roky na to aj prvá M5. Rad 5 bol vždy nositeľom významných zmien a noviniek. Prvý osemvalec v tejto triede začali v BMW vyrábať v roku 1993. Auto postupne rástlo do dĺžky i šírky, zväčšoval sa aj rázvor. Najnovšia šiesta generácia s interným označením F10 má oproti predchádzajúcej E60 predĺžený rázvor o 80 mm na 2968 mm, a tak má dostatok miesta aj na zadných sedadlách i pre batožinu.

Nová päťka stojí na novej platforme, ktorú zdieľa spoločne s radom 7 a s päťkou Gran Turismo. Nový päťkový sedan je síce spomedzi nich najmenší, ale technicky i vybavením má mnoho spoločné s 5 GT i novou sedmičkou. Okrem väčšieho rázvoru je nové BMW 5 sedan od predchodcu dlhšie o 56 mm, ale na šírke mu ubudli nepatrné 4 mm.

BMW 5 sedan prichádza v elegantnom kabáte postavenom na super vyspelom podvozku a s kultivovanými, výkonnými i úspornými pohonnými jednotkami. Už prvé kilometre za jeho volantom nás presvedčili o jeho skvelých jazdných vlastnostiach a mimoriadnom pôžitku z jazdy. Športovo-elegantný vzhľad, jazdná dynamika i hospodárna prevádzka hovoria jednoznačne o tom, že nastupujúca šiesta generácia luxusného sedana je pripravená byť lídrom vo svojej triede.

Vzhľad nového BMW 5 je vysoko elegantný, zároveň aj športový. Dizajn nesie oproti predchádzajúcej generácii zmenený dizajnérsky jazyk. Automobilka ustúpila od štýlu dizajnéra Chrisa Bangla, ktorý bol často predmetom kritiky. Nový dizajnér nastúpil cestu triezvejších a konvenčnejších tvarov. Aj preto sa vzhľad novej päťky odchyľuje od predchádzajúcej E60 a v mnohom pripomína sedmičku, ktorá je tiež dielom nového dizajnéra BMW.

Ak porovnávame dizajn päťky a sedmičky, potom päťka má vylepšené to, čo sa na sedmičke menej páčilo. Napríklad má nižšiu a širšiu masku chladiča, podobne aj predné svetlomety, pričom nárazník má takmer nezmenený tvar. Dizajnové prvky typické pre značku nájdeme vpredu, kde kraľujú typické ľadvinky a dlhá predná kapota, pri pohľade zboku zaujme štýlová a elegantná silueta, predĺžená línia okien, výrazné bočné prelisy a dynamicky ladená zadná časť.

Nový BMW 5 má s 2968 mm najväčší rázvor náprav v triede. Z konkurentov Mercedes E má vzdialenosť medzi nápravami menšiu o 93 mm (2875 mm) a Audi A6 až o 123 mm (2845 mm). To do veľkej miery vypovedá o veľkosti vnútorného priestoru, najmä o tom, koľko miesta je pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách.

BMW 5 sedan - základné rozmery

Dĺžka/šírka/výška (mm)4899/1860/1461
Rázvor náprav (mm)2968
Rozchod kolies p/z (mm)1600/1625
Objem batožinového priestoru (l)520

Karoséria sedana nového radu 5 je oproti predchodcovi až o 55 % tuhšia. Aby nenabrala na hmotnosti, zvolili konštruktéri hliník – napríklad na bočných dverách tak ušetrili 23 kg, z hliníka je aj zavesenie prednej nápravy, kapota a predné blatníky. Posunutím motora viac za prednú nápravu sa rozloženie hmotnosti viac priblížilo k ideálnemu 50:50 a zmenou pozície sedadiel sa zväčšil priestor pre pasažierov.

V interiéri, ktorý je útulný a príjemný, je stredový panel a palubná doska s ovládacími prvkami mierne priklonená k vodičovi. Prístrojový štít i multifunkčný volant pochádzajú z BMW radu 7. Interiér, ktorý je celý tmavej farby, je na palubnej doske a výplniach dverí horizontálne rozdelený dekoračným pásom svetlej farby.

Vodičovi je k dispozícii nová generácia systému iDrive, v štandardnej výbave so 7,1palcovým displejom, alebo aj 10,2palcovým, najväčším v kategórii. Sedadlá sú maximálne komfortné a pohodlné, nastaviteľné tak, že vodič i spolujazdec si môžu to svoje sedadlo nastaviť tak, aby si vytvorili tú najlepšiu pozíciu počas jazdy.

Súčasťou výbavy je adaptívny tempomat s pribrzďovaním, systém denného svietenia, dvojzónová klimatizácia, na prianie aj štvorzónová, kvalitný audiosystém s CD prehrávačom, multifunkčný volant, bezkľúčové štartovanie, ale aj ďalší komfort, ako bi-xenónové svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, Head-Up displej, dovieranie dverí, samočinné parkovanie, tempomat s funkciou stop and go, varovanie pri opustení jazdného pruhu, ale napríklad aj systém na detekciu chodcov a cyklistov a monitorovanie slepého uhla.

Pod kapotou sa budú objavovať štyri zážihové pohonné jednotky - tri šesťvalcové radové a jeden V8: 523i/204 k, 528i/258 k, 535i/306 k a 550i/408 k. Špičkovou ponukou je benzínový motor V8 s objemom 4,4 litra, výnimočným výkonom 408 koní a najvyšším krútiacim momentom 600 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 4500, s mimoriadne spontánnymi a rýchlymi reakciami a pozoruhodný aj svojou hospodárnosťou.

Prevodovky sú 6stupňové manuálne, alebo automatické, výhradne 8stupňové, ktoré sa po prvý raz použili v lete minulého roku v modeli 760i. V ponuke bude aj variant prevodovky Sport Automatic, ktorá umožňuje voľbu prevodov ručným radením pomocou pádiel na volante.

BMW 5 – prehľad modelov so zážihovými motormi

Model523i528i535i550i
Zdvih. objem (cm3)2996299629794395
Valce/ventily6/246/246/248/32
Naj. výkon (k/ot)150/204/6100190/258/6600225/306/5800300/408/6400
Naj. krút. m. (Nm/ot)270/1500-4250310/2600-5000400/1200-5000600/1750-4500
Naj. rýchlosť (km/h)238/234250250250-el obmedz.
Zrých. 0-100 km/h (s)7,9/8,26,6/6,76,0/6,15,0
Prevodovka6M/8A6M/8A6M/8A8A
Komb. spotr. (l/100km)7,6/7,67,8/7,68,5/8,410,4
Cena €41 900 €45 000 €49 900 €70 900 €

Naftové motory sú zastúpené šesťvalcami 325d/204 k a 530d/245 k, ku ktorým sa neskôr pridá ešte ekologický štvorvalec v úprave BluePerformance 520d/184 k, ktorý vyhovie podmienkam normy Euro 6 a bude pripravený lámať rekordy v spotrebe paliva v tomto segmente.

Podobne ako pri zážihových motoroch aj tu sú prevodovky 6stupňové manuálne, alebo automatické 8stupňové. V prípade modelu 520d je to vôbec po prvý raz, čo sa 8stupňový automat objavuje vo vyššej strednej triede v kombinácii so štvorvalcovým motorom.

BMW 5 – prehľad modelov so vznetovými motormi

Model520d525d530d
Zdvih. objem (cm3)199529932993
Valce/ventily4/166/246/24
Naj. výkon (k/ot)135/184/4000150/204/4000180/245/4000
Naj. krút. moment (Nm/ot)380/1900-2750450/1750-2500540/1750-3000
Naj. rýchlosť (km/h)227/225236/236250/250
Zrých. 0-100 km/h (s)8,1/8,17,2/7,26,3/6,3
Prevodovka6M/8A6M/8A6M/8A
Komb. spotreba (l/100 km)5,0/5,26,2/6,16,3/6,2
Cena €*44 900 €48 900 €

* nie je ešte na trhu

Technicky sofistikovaný podvozok nového BMW 5 kombinuje výrazne športové jazdné kvality s vysokým komfortom. Vďaka prednej náprave s dvojitými priečnymi ramenami a integrálnej zadnej náprave má nová päťka výnimočné vlastnosti.

Nový BMW 5 využíva systém elektronického riadenia tlmičov Dynamic Damper Control, ktorý sa už predtým aplikoval na novom rade 7. Ním sa dá dosiahnuť unikátna kombinácia tvrdého pruženia a komfortných reakcií na nerovnostiach vozovky, ale aj stabilizácie bočného nakláňania vozidla. Vodič si navyše môže prispôsobiť tlmiče pomocou systému Dynamic Driving Control pomocou režimov Komfort, Normal a Sport.

Nový päťkový BMW sa výborne riadi pri vysokých rýchlostiach i v bežnej premávke, pri jazde priamo, ale aj v zákrutách sa správa až fantasticky isto a stabilne. Takto neuveriteľne príjemný bol aj nami skúšaný model 530d s novým 8stupňovým automatom. Automat pracuje skvele. Vždy má zaradený správny prevodový stupeň, nikdy nezaváha a neskúša iné možnosti. Idete vyrovnanou jazdou napríklad na siedmy stupeň a náhle potrebujete zrýchliť. Automat to promptne a bez váhania zariadi za vás a preradí aj o štyri stupne nižšie. Motor je tichý, kultivovaný, pružný a v každom momente akčný.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.