Nové BMW 5: eso z Bavorska

Utorok, 24 november 2009

V pondelok 23. novembra predstavil v Mníchove bavorský výrobca prémiových automobilov svoj najdôležitejší tohtoročný prírastok do svojej rodiny. Je ním úplne nový sedan radu 5 v poradí už šiestej generácie s interným označením F10. Nahradí terajší päťkový model, ktorý je na trhu od roku 2003.

BMW 5
Dizajn novej päťky reprezentuje solídnosť, striedmy vzhľad a športovú eleganciu

Po BMW 5 Gran Turismo, predstavenom v tomto roku a uvádzanom v týchto dňoch do predaja, je tak sedan druhým významným, pre automobilku však najdôležitejším modelom uvedeným v tomto roku. Dizajn novej päťky nepredstavuje žiadny revolučný krok, akým sa BMW prezentovalo na svojich modeloch zo začiatku tohto tisícročia, ale zachováva si striedmy vzhľad a športovú eleganciu. Základné dizajnové prvky sú príbuzné s modelmi BMW 5 GT a väčšou limuzínou BMW 7. Obdobné to bude aj s technickou blízkosťou spomínaných modelov radu päť a sedem.

Nový sedan BMW 5 narástol oproti modelu piatej generácie o 60 mm na 4899 mm, širší je o 15 mm (1860 mm), ale výška sa zmenšila o 1 mm (1464 mm). Väčší je však rázvor náprav o takmer 8 centimetrov, keď teraz meria 2968 mm a je najväčší vo vyššej strednej triede. Opäť sa tak zväčšil priestor pre cestujúcich, najviac pre spolujazdcov na zadných sedadlách. Veľký rázvor, dlhá motorová kapota, silne sklonené čelné sklo spolu s nízkou strechou a jemne sa zvažujúcim zadným sklom vytvárajú z nového päťkového BMW prirodzený dojem dynamického a športového automobilu, ktorým nový sedan BMW 5 je aj v skutočnosti.

V BMW zapracovali pri novom modeli aj na jazdných vlastnostiach. K ich posunutiu na špičkovú úroveň má prispieť aj zvýšená tuhosť karosérie (výrobca udáva až 55 % zvýšenie) a udržanie celkovej hmotnosti automobilu vďaka použitým materiálom z hliníku a jeho zliatin. Či už na karosérii alebo komponentoch podvozku.

K luxusnému automobilu patrí aj primeraná výbava. Už v sériovom vyhotovení bude mať nové BMW 5 riadenie s elektrickým posilňovačom EPS, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie, adaptívny tempomat, informačný systém iDrive, cúvaciu kameru s farebným displejom, rádio s CD prehrávačom, multifunkčný volant a ďalšie prvky komfortnej i bezpečnostnej výbavy. Za príplatok si bude možné doobjednať aj riadenie všetkých kolies, adaptívne tlmiče pruženia, parkovací BMW asistent, aktívny tempomat s funkciou Stop/Star a kolíznym varovaním s aplikáciou bŕzd, systém nočného videnia s rozpoznávaním osôb a iné.

Pod kapotu nanominoval výrobca z benzínových pohonných jednotiek šesťvalce s objemom tri litre (výkon od 204 koní a 270 Nm do 306 koní a 400 Nm) a päťlitrový osemvalec (408 koní, 600 Nm). Všetky sú opatrené sadou EfficientDynamics na zníženie spotreby paliva formou rekuperácie brzdnej energie, pneumatikami s nízkym valivým odporom a odpojiteľným kompresorom klimatizácie. Z naftových motorov to bude štvorvalcový dvojliter s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 380 Nm a trojlitrové šesťvalce (204 k/450 Nm, 245 k/540 Nm). Najmenší naftový motor so systémom samočinného vypínania motora pri státí má vykazovať priemernú spotrebu 5 litrov na sto kilometrov. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a motor v BMW 530d s technológiou BMW BluePerformance EU6.

Nový sedan vyššej strednej triedy BMW 5 si budeme môcť kúpiť od marca budúceho roku. Základný model 523i s benzínovým motorom by mal stáť okolo 42 tisíc eur, model s naftovým motorom 520d by mal byť približne o dve tisíc eur lacnejší.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.