Nové BMW 5: eso z Bavorska

Utorok, 24 november 2009

V pondelok 23. novembra predstavil v Mníchove bavorský výrobca prémiových automobilov svoj najdôležitejší tohtoročný prírastok do svojej rodiny. Je ním úplne nový sedan radu 5 v poradí už šiestej generácie s interným označením F10. Nahradí terajší päťkový model, ktorý je na trhu od roku 2003.

BMW 5
Dizajn novej päťky reprezentuje solídnosť, striedmy vzhľad a športovú eleganciu

Po BMW 5 Gran Turismo, predstavenom v tomto roku a uvádzanom v týchto dňoch do predaja, je tak sedan druhým významným, pre automobilku však najdôležitejším modelom uvedeným v tomto roku. Dizajn novej päťky nepredstavuje žiadny revolučný krok, akým sa BMW prezentovalo na svojich modeloch zo začiatku tohto tisícročia, ale zachováva si striedmy vzhľad a športovú eleganciu. Základné dizajnové prvky sú príbuzné s modelmi BMW 5 GT a väčšou limuzínou BMW 7. Obdobné to bude aj s technickou blízkosťou spomínaných modelov radu päť a sedem.

Nový sedan BMW 5 narástol oproti modelu piatej generácie o 60 mm na 4899 mm, širší je o 15 mm (1860 mm), ale výška sa zmenšila o 1 mm (1464 mm). Väčší je však rázvor náprav o takmer 8 centimetrov, keď teraz meria 2968 mm a je najväčší vo vyššej strednej triede. Opäť sa tak zväčšil priestor pre cestujúcich, najviac pre spolujazdcov na zadných sedadlách. Veľký rázvor, dlhá motorová kapota, silne sklonené čelné sklo spolu s nízkou strechou a jemne sa zvažujúcim zadným sklom vytvárajú z nového päťkového BMW prirodzený dojem dynamického a športového automobilu, ktorým nový sedan BMW 5 je aj v skutočnosti.

V BMW zapracovali pri novom modeli aj na jazdných vlastnostiach. K ich posunutiu na špičkovú úroveň má prispieť aj zvýšená tuhosť karosérie (výrobca udáva až 55 % zvýšenie) a udržanie celkovej hmotnosti automobilu vďaka použitým materiálom z hliníku a jeho zliatin. Či už na karosérii alebo komponentoch podvozku.

K luxusnému automobilu patrí aj primeraná výbava. Už v sériovom vyhotovení bude mať nové BMW 5 riadenie s elektrickým posilňovačom EPS, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie, adaptívny tempomat, informačný systém iDrive, cúvaciu kameru s farebným displejom, rádio s CD prehrávačom, multifunkčný volant a ďalšie prvky komfortnej i bezpečnostnej výbavy. Za príplatok si bude možné doobjednať aj riadenie všetkých kolies, adaptívne tlmiče pruženia, parkovací BMW asistent, aktívny tempomat s funkciou Stop/Star a kolíznym varovaním s aplikáciou bŕzd, systém nočného videnia s rozpoznávaním osôb a iné.

Pod kapotu nanominoval výrobca z benzínových pohonných jednotiek šesťvalce s objemom tri litre (výkon od 204 koní a 270 Nm do 306 koní a 400 Nm) a päťlitrový osemvalec (408 koní, 600 Nm). Všetky sú opatrené sadou EfficientDynamics na zníženie spotreby paliva formou rekuperácie brzdnej energie, pneumatikami s nízkym valivým odporom a odpojiteľným kompresorom klimatizácie. Z naftových motorov to bude štvorvalcový dvojliter s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 380 Nm a trojlitrové šesťvalce (204 k/450 Nm, 245 k/540 Nm). Najmenší naftový motor so systémom samočinného vypínania motora pri státí má vykazovať priemernú spotrebu 5 litrov na sto kilometrov. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a motor v BMW 530d s technológiou BMW BluePerformance EU6.

Nový sedan vyššej strednej triedy BMW 5 si budeme môcť kúpiť od marca budúceho roku. Základný model 523i s benzínovým motorom by mal stáť okolo 42 tisíc eur, model s naftovým motorom 520d by mal byť približne o dve tisíc eur lacnejší.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.