Nové BMW 5: eso z Bavorska

Utorok, 24 november 2009

V pondelok 23. novembra predstavil v Mníchove bavorský výrobca prémiových automobilov svoj najdôležitejší tohtoročný prírastok do svojej rodiny. Je ním úplne nový sedan radu 5 v poradí už šiestej generácie s interným označením F10. Nahradí terajší päťkový model, ktorý je na trhu od roku 2003.

BMW 5
Dizajn novej päťky reprezentuje solídnosť, striedmy vzhľad a športovú eleganciu

Po BMW 5 Gran Turismo, predstavenom v tomto roku a uvádzanom v týchto dňoch do predaja, je tak sedan druhým významným, pre automobilku však najdôležitejším modelom uvedeným v tomto roku. Dizajn novej päťky nepredstavuje žiadny revolučný krok, akým sa BMW prezentovalo na svojich modeloch zo začiatku tohto tisícročia, ale zachováva si striedmy vzhľad a športovú eleganciu. Základné dizajnové prvky sú príbuzné s modelmi BMW 5 GT a väčšou limuzínou BMW 7. Obdobné to bude aj s technickou blízkosťou spomínaných modelov radu päť a sedem.

Nový sedan BMW 5 narástol oproti modelu piatej generácie o 60 mm na 4899 mm, širší je o 15 mm (1860 mm), ale výška sa zmenšila o 1 mm (1464 mm). Väčší je však rázvor náprav o takmer 8 centimetrov, keď teraz meria 2968 mm a je najväčší vo vyššej strednej triede. Opäť sa tak zväčšil priestor pre cestujúcich, najviac pre spolujazdcov na zadných sedadlách. Veľký rázvor, dlhá motorová kapota, silne sklonené čelné sklo spolu s nízkou strechou a jemne sa zvažujúcim zadným sklom vytvárajú z nového päťkového BMW prirodzený dojem dynamického a športového automobilu, ktorým nový sedan BMW 5 je aj v skutočnosti.

V BMW zapracovali pri novom modeli aj na jazdných vlastnostiach. K ich posunutiu na špičkovú úroveň má prispieť aj zvýšená tuhosť karosérie (výrobca udáva až 55 % zvýšenie) a udržanie celkovej hmotnosti automobilu vďaka použitým materiálom z hliníku a jeho zliatin. Či už na karosérii alebo komponentoch podvozku.

K luxusnému automobilu patrí aj primeraná výbava. Už v sériovom vyhotovení bude mať nové BMW 5 riadenie s elektrickým posilňovačom EPS, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie, adaptívny tempomat, informačný systém iDrive, cúvaciu kameru s farebným displejom, rádio s CD prehrávačom, multifunkčný volant a ďalšie prvky komfortnej i bezpečnostnej výbavy. Za príplatok si bude možné doobjednať aj riadenie všetkých kolies, adaptívne tlmiče pruženia, parkovací BMW asistent, aktívny tempomat s funkciou Stop/Star a kolíznym varovaním s aplikáciou bŕzd, systém nočného videnia s rozpoznávaním osôb a iné.

Pod kapotu nanominoval výrobca z benzínových pohonných jednotiek šesťvalce s objemom tri litre (výkon od 204 koní a 270 Nm do 306 koní a 400 Nm) a päťlitrový osemvalec (408 koní, 600 Nm). Všetky sú opatrené sadou EfficientDynamics na zníženie spotreby paliva formou rekuperácie brzdnej energie, pneumatikami s nízkym valivým odporom a odpojiteľným kompresorom klimatizácie. Z naftových motorov to bude štvorvalcový dvojliter s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 380 Nm a trojlitrové šesťvalce (204 k/450 Nm, 245 k/540 Nm). Najmenší naftový motor so systémom samočinného vypínania motora pri státí má vykazovať priemernú spotrebu 5 litrov na sto kilometrov. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a motor v BMW 530d s technológiou BMW BluePerformance EU6.

Nový sedan vyššej strednej triedy BMW 5 si budeme môcť kúpiť od marca budúceho roku. Základný model 523i s benzínovým motorom by mal stáť okolo 42 tisíc eur, model s naftovým motorom 520d by mal byť približne o dve tisíc eur lacnejší.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.