Nové BMW 5: eso z Bavorska

Utorok, 24 november 2009

V pondelok 23. novembra predstavil v Mníchove bavorský výrobca prémiových automobilov svoj najdôležitejší tohtoročný prírastok do svojej rodiny. Je ním úplne nový sedan radu 5 v poradí už šiestej generácie s interným označením F10. Nahradí terajší päťkový model, ktorý je na trhu od roku 2003.

BMW 5
Dizajn novej päťky reprezentuje solídnosť, striedmy vzhľad a športovú eleganciu

Po BMW 5 Gran Turismo, predstavenom v tomto roku a uvádzanom v týchto dňoch do predaja, je tak sedan druhým významným, pre automobilku však najdôležitejším modelom uvedeným v tomto roku. Dizajn novej päťky nepredstavuje žiadny revolučný krok, akým sa BMW prezentovalo na svojich modeloch zo začiatku tohto tisícročia, ale zachováva si striedmy vzhľad a športovú eleganciu. Základné dizajnové prvky sú príbuzné s modelmi BMW 5 GT a väčšou limuzínou BMW 7. Obdobné to bude aj s technickou blízkosťou spomínaných modelov radu päť a sedem.

Nový sedan BMW 5 narástol oproti modelu piatej generácie o 60 mm na 4899 mm, širší je o 15 mm (1860 mm), ale výška sa zmenšila o 1 mm (1464 mm). Väčší je však rázvor náprav o takmer 8 centimetrov, keď teraz meria 2968 mm a je najväčší vo vyššej strednej triede. Opäť sa tak zväčšil priestor pre cestujúcich, najviac pre spolujazdcov na zadných sedadlách. Veľký rázvor, dlhá motorová kapota, silne sklonené čelné sklo spolu s nízkou strechou a jemne sa zvažujúcim zadným sklom vytvárajú z nového päťkového BMW prirodzený dojem dynamického a športového automobilu, ktorým nový sedan BMW 5 je aj v skutočnosti.

V BMW zapracovali pri novom modeli aj na jazdných vlastnostiach. K ich posunutiu na špičkovú úroveň má prispieť aj zvýšená tuhosť karosérie (výrobca udáva až 55 % zvýšenie) a udržanie celkovej hmotnosti automobilu vďaka použitým materiálom z hliníku a jeho zliatin. Či už na karosérii alebo komponentoch podvozku.

K luxusnému automobilu patrí aj primeraná výbava. Už v sériovom vyhotovení bude mať nové BMW 5 riadenie s elektrickým posilňovačom EPS, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie, adaptívny tempomat, informačný systém iDrive, cúvaciu kameru s farebným displejom, rádio s CD prehrávačom, multifunkčný volant a ďalšie prvky komfortnej i bezpečnostnej výbavy. Za príplatok si bude možné doobjednať aj riadenie všetkých kolies, adaptívne tlmiče pruženia, parkovací BMW asistent, aktívny tempomat s funkciou Stop/Star a kolíznym varovaním s aplikáciou bŕzd, systém nočného videnia s rozpoznávaním osôb a iné.

Pod kapotu nanominoval výrobca z benzínových pohonných jednotiek šesťvalce s objemom tri litre (výkon od 204 koní a 270 Nm do 306 koní a 400 Nm) a päťlitrový osemvalec (408 koní, 600 Nm). Všetky sú opatrené sadou EfficientDynamics na zníženie spotreby paliva formou rekuperácie brzdnej energie, pneumatikami s nízkym valivým odporom a odpojiteľným kompresorom klimatizácie. Z naftových motorov to bude štvorvalcový dvojliter s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 380 Nm a trojlitrové šesťvalce (204 k/450 Nm, 245 k/540 Nm). Najmenší naftový motor so systémom samočinného vypínania motora pri státí má vykazovať priemernú spotrebu 5 litrov na sto kilometrov. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a motor v BMW 530d s technológiou BMW BluePerformance EU6.

Nový sedan vyššej strednej triedy BMW 5 si budeme môcť kúpiť od marca budúceho roku. Základný model 523i s benzínovým motorom by mal stáť okolo 42 tisíc eur, model s naftovým motorom 520d by mal byť približne o dve tisíc eur lacnejší.

BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5 BMW 5
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Benzina-Slovensko
Od polovice roku 2019 je na Slovensku v prevádzke prvá čerpacia stanica, ktorá nesie značku Benzina a patrí do koncernu Orlen. V dohľadnom čase plánuje Benzina otvoriť ešte ďalších sedem staníc. Nové čerpacie stanice budú v priestoroch prevzatých od súkromného prevádzkovateľa a renovované tak, aby poskytovali najlepší zákaznícky servis a tiež široký výber nepalivových produktov. Nové čerpacie stanice Benzina by mali začať na Slovensku svoju prevádzku v najbližších týždňoch. Celú transakciu podmieňuje schválenie Protimonopolného úradu SR. Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke približne 900 čerpacích staníc a takmer polovicu z nich prevádzkujú tri najväčšie spoločnosti.
Cvrček
Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu majú staronového absolútneho víťaza, keď druhýkrát po sebe sa ním stal Věroslav Cvrček ml. z tímu L Racing na vozidle Škoda Fabia RS 2000. Sériou jasných víťazstiev v tejto sezóne zabezpečil titul pre seba a tím L. Racing. Titul majstra Slovenska spečatil počas uplynulého víkendu na Pezinskej Babe v pretekoch Todos Cena Slovenska 2019. Do konca sezóny ostáva odjazdiť ešte preteky na Ostrej Lúke.
Škoda-Kamiq-Monte-Carlo
Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo. Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.