Nové BMW 6 Coupé: estetické, dynamické

Utorok, 15 marec 2011

Prichádza nové BMW 6 Coupé, ktoré má na cestách rozdávať radosť a potešenie z jazdy. Už tretia generácia veľkého kupé zaujme dizajnom a inšpiruje ešte ostrejšou dynamikou než predchodca. K tomu sa pridáva optimalizovaný komfort a priestrannosť. Bavorská automobilka predstavila nové kupé v internetovej premiére v noci zo soboty na nedeľu a spríjemnila tak fanúšikom rýchlych áut druhú polovicu víkendu.

BMW 6 Coupé

Nové BMW radu 6 Coupé medzigeneračne narástlo na dĺžku o 74 milimetrov (na 4894 mm), na šírku o 39 milimetrov (1894 mm), výška sa však znížila o 5 mm. Tretia generácia tak disponuje ešte športovejšími proporciami, ktoré prispievajú k nižšiemu ťažisku a zdokonalenému handlingu. Rázvor sa predĺžil o 75 na výsledných 2855 milimetrov, čo prispelo k mimoriadnej stabilite vozidla. Väčší o 10 litrov je aj batožinový priestor, ktorý má teraz 460 litrov.

Dizajn nového šestkového kupé je vlastne návratom k elegantnému predbanglovskému štýlu. Prednej časti dominujú rozmerné a mierne dopredu naklonené "obličky" dvojitej mreže chladiča. Aj týmto automobilom sa tak vracia známy "žraločí nos". Pri pohľade zboku si nemožno nevšimnúť pomerne plochý profil dlhej prednej kapoty. Pohľadu zozadu nechýba športový šmrnc a dynamika. Výrazné lemy zadných blatníkov zdôrazňujú široký rozchod zadných kolies a zadný pohon. Koncovky výfuku, v prípade modelu 640i okrúhle a pri modeli 650i trapézovité, sú umiestnené po stranách zadného nástavca v štýle difúzora.

Kokpit kupé BMW 6 je orientovaný na vodiča a interiér poskytne komfort pre štyroch pasažierov s usporiadaním sedadiel typu 2+2. Štandardnou výbavou je dvojzónová automatická klimatizácia, multifunkčný volant, elektricky nastavovateľné a vyhrievané spätné zrkadlá, tempomat s funkciou brzdenia, dažďový senzor s automatickou aktiváciou svetiel či audiosystém s deviatimi reproduktormi, MP3-kompatibilným CD-prehrávačom a prípojkou AUX-IN.

Na želanie si zákazníci môžu zvoliť napríklad DVD-menič, TV-prijímač, digitálny tuner DAB či USB prípojku.

BMW 6 Coupé

Oproti svojmu predchodcovi má nové 6 Coupé torznú tuhosť vyššiu až o 53 percent. Nie však na úkor zvýšenej hmotnosti, pretože robustné nosné štruktúry v interiéri sú premyslene kombinované s komponentmi z ľahkých materiálov. Dvere, predná kapota a úchyty predných tlmičov sú hliníkové, predné bočné panely karosérie plastové a veko batožinového priestoru je zo sklolaminátového kompozitu.

Štandardná bezpečnostná výbava obsahuje čelné, bočné a hlavové závesové airbagy pre predné aj zadné sedadlá a trojbodové samonavíjacie pásy s napínačmi a obmedzovačmi ťahu. Všetky verzie sedadiel sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Zadné sedadlá disponujú úchytnými bodmi pre detské sedačky Isofix.

Pri uvedení na trh budú k dispozícii dva benzínové motory vybavené technológiou BMW TwinPower Turbo vrátane priameho vstrekovania paliva. Osemvalcový agregát modelu BMW 650i má zdvihový objem 4,4 litra a dosahuje najvyšší výkon 407 koní pri 5500-6400 otáčkach za minútu a s dvojicou turbodúchadiel 600 Nm v rozsahu od 1750 do 4500 otáčok. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Kombinovaná spotreba je len 10,4 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 243 g/km.

BMW 6 Coupé

Slabšie 640i Coupé poháňa radový šesťvalec s objemom 3,0 litra, ktorý k technológii TwinPower Turbo s priamym vstrekovaním paliva pridáva ešte aj systém plne variabilného manažmentu ventilov Valvetronic. Má výkon 320 koní pri 5800 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 450 Nm od 1300 do 4500 otáčok. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 5,4 sekundy a kombinovanú spotrebu má len 7,7 l/100 km pri emisiách CO2 179 g/km.

Obidve motorické verzie sú štandardne kombinované s osemstupňovou športovou automatickou prevodovkou s radiacimi tlačidlami na volante. Táto prevodovka disponuje novou konfiguráciou prevodových súkolí, zníženým preklzom meniča krútiaceho momentu, kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou.

Vďaka špičkovej konštrukcii podvozka dosahuje nové kupé mimoriadnu úroveň komfortu. Predná náprava s dvojitými priečnymi ramenami aj zadná náprava typu Integral sú vyrobené prevažne z hliníka. Ako doplnková výbava je k dispozícii systém elektronickej regulácie účinku tlmičov Dynamic Damper Control. Tiež systém Adaptive Drive, ktorého súčasťou je aktívna eliminácia bočných náklonov. Elektronicky riadené tlmiče sa prispôsobujú tak povahe vozovky, ako aj pokynom vodiča.

Systém Drive Dynamic Control umožňuje vodičovi zvoliť si niektorý z režimov jazdy Comfort, Normal, Sport a Sport+. Pomocou nich možno meniť jazdnú charakteristiku vozidla.

BMW 6 Coupé

Riadenie modelov 6 Coupé je štandardne vybavené elektrickým posilňovačom EPS, čo je v tomto segmente unikátny prvok. Na rozdiel od hydraulických systémov spotrebováva energiu iba vtedy, keď vodič reálne točí volantom. Kupé 6 je prvým vozidlom vo svojom segmente, ktoré môže byť doplnkovo vybavené integrálnym aktívnym riadením. To pozostáva z aktívne riadenej prednej nápravy s premenlivým prevodovým pomerom a z riadenej zadnej nápravy.

Štandardným obutím pre BMW 650i Coupé sú 18-palcové kolesá, BMW 640i sériovo obúva 17-palcové kolesá. Do sériovej výbavy patria aj dojazdové pneumatiky runflat a indikátor defektu.

Na novom kupé radu 6 sa po prvý raz aj vo funkcii tlmených a diaľkových svetiel použila osvetľovacia technológia LED. Nové BMW radu 6 je štandardne vybavené bi-xenónovými prednými svetlami. Ako doplnková výbava ich môžu nahradiť nové adaptívne LED predné svetlá, pri ktorých LED diódy neplnia iba úlohu akcentových, obrysových a denných svetiel, ale aj tlmených a diaľkových svetiel. Adaptívne LED svetlá plnia aj funkciu zákrutových a odbočovacích svetiel.

BMW 6 Coupé

LED technológia je aj pri zadnom osvetlení. Dvojdielne zadné svetlá prinášajú mimoriadne širokú a horizontálne orientovanú interpretáciu typického tvaru zadných svetiel BMW do písmena L. Typický nočný dizajn zadnej časti BMW tu vytvárajú dva páry homogénnych LED svetelných pásov. Technológiu LED využívajú aj smerovky a brzdové svetlá.

Súbor asistenčných systémov tvoria napríklad varovný systém opustenia jazdného pruhu, varovný systém zmeny jazdného pruhu, Speed Limit Info, BMW Night Vision s rozoznávaním chodcov, cúvacia kamera, Surround View či BMW parkovací asistent.

Nové BMW radu 6 Coupé sa vyrába spolu s BMW radu 6 Cabrio v najväčšej továrni BMW v nemeckom Dingolfingu, spolu s modelmi BMW radu 5 a BMW radu 7.

BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé BMW 6 Coupé
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.