Nové BMW X3: väčšie, oblejšie, ladnejšie

Nedeľa, 25 júl 2010

Obmena prostredného SUV bavorskej automobilky visela vo vzduchu a predstavenie nového X3 sa očakávalo ešte pred októbrovým autosalónom v Paríži. Tá chvíľa je tu a BMW po siedmich rokoch strieda súčasné X3 za nové. Hranatejší starší model nahrádza oblejší a uhladenejší. Prichádzajúce X3 je oproti súčasnému väčšie v každom smere, menšie o pár centimetrov je len na výšku.

BMW X3
Novému BMW X3 nechýba elegancia a ladnosť, ani dynamický športový vzhľad

BMW pre druhú generáciu svojho SUV (Sports Activity Vehicle) sľubuje podstatne zväčšený vnútorný priestor, optimalizovanú funkčnosť a zvýšený jazdný komfort. Ponúkne nové motory, osemstupňovú automatickú prevodovku, inovatívne technológie podvozku a prvky BMW EfficientDynamics. Po prvý raz aj funkciu Auto Start Stop v kombinácii so šesťvalcovým motorom a automatickou prevodovkou.

Dizajnu nového BMW X3 nechýba elegancia a ladnosť. Kombinácia plochej prednej časti a vysokých zadných partií formuje pri pohľade zboku dynamický klinovitý tvar, naznačujúci športové ambície vozidla. Konvexné a konkávne povrchy sú zvýraznené markantnými líniami, čo dáva karosérii vzhľad starostlivo vymodelovanej skulptúry. Čierne lemovanie dolnej časti vozidla je typické pre modely BMW X.

Vysoká kvalita použitých materiálov dodáva interiéru nového BMW X3 modernú prémiovú atmosféru a inteligentnú funkčnosť. Horizontálna orientácia palubnej dosky zdôrazňuje šírku interiéru. Pre značku BMW typická orientácia na vodiča je viditeľná napríklad z asymetricky usporiadanej stredovej konzoly. Vyššia pozícia sedenia uľahčuje nasadanie a zlepšuje výhľad z vozidla. Displej ovládacieho systému BMW iDrive je harmonicky integrovaný do palubnej dosky. Obrazovka s vysokým rozlíšením, príslušná k navigačnému systému Professional s rozmerom 22 centimetrov, je najväčším palubným monitorom v tomto segmente.

BMW X3
Horizontálna orientácia palubnej dosky nového BMW X3 zdôrazňuje šírku interiéru

V prednej aj zadnej časti interiéru nového BMW X3 je aj množstvo rozmerných úložných priestorov a držiakov na nápoje. Trojmiestne zadné sedadlo ponúka vynikajúci komfort aj na dlhé cesty s podstatne väčším priestorom v oblasti nôh aj lakťov oproti predchodcovi. Batožinový priestor nového BMW X3 s objemom od 550 do 1600 litrov je najväčší vo svojom segmente. Pozoruhodná je variabilita za operadlami predných sedadiel: zadné operadlá sú delené a sklopné v pomere 40/20/40, pričom jednotlivé diely možno sklápať samostatne aj spolu. Takto sa dá batožinový priestor zväčšovať podľa stúpajúcich prepravných nárokov.

Jazdné vlastnosti aj tentoraz podporí technológia pohonu všetkých kolies BMW xDrive, ktorá sa bude dodávať v štandardnej výbave. Nová pri X3 funkcia Performance Control, (v zákrutách pribrzdí vnútorné zadné koleso a pridaním plynu uľahčí prechádzanie zákrut) bude ako doplnková. Novou je aj technológia podvozka, po prvýkrát v modeli X3 aj elektrický posilňovač riadenia a doplnkovo variabilné športové riadenie.

BMW X3
Zadnú časť charakterizujú horizontálne línie a dodávajú novému BMW X3 robustný vzhľad. Zadné svetlá umiestnené na krajoch majú tvar písmen T, typický pre BMW X3.

BMW X3 je prvý model z radu BMW X s doplnkovými systémami Dynamic Damper Control (elektronicky riadené tlmiče) a Dynamic Drive Control. Unikátnou ponukou v tomto segmente sú prvky zo súboru BMW ConnectedDrive, ako Head-Up displej, prístup na internet, cúvacia kamera a Top View.

Porovnanie rozmerov modelov BMW X

ModelDĺžka/šírka/výškaRázvor (mm)Batož. priestor (l)
Nové X34648/1881/16612810550/1600
Terajšie X34569/1853/16742795480/1560
X14454/1798/15452760420/1350
X54857/1933/17762933620/1750

Spočiatku sa BMW X3 bude dodávať s dvoma základnými pohonnými jednotkami: naftovým dvojlitrom (vstrekovanie common-rail) a šesťstupňovým manuálom, prípadne osemstupňovým automatom, alebo benzínovým radovým šesťvalcom (prepĺňanie BMW TwinPower Turbo, priame vstrekovanie paliva a VALVETRONIC), už v základe s 8stupňovým automatom. Ďalšie motory pribudnú neskôr.

Základné pohonné jednotky

MotorxDrive20dBMW X3 xDrive35i
zdvihový objem (cm3)19952979
max. výkon (kW/k)135/184225/306
max. krútiaci moment (Nm/ot)380/1750-2750400/1300
zrýchlenie 0-100 km/h (s)8,55,7
maximálna rýchlosť (km/h)210245
kombinovaná spotreba (l/100 km)5,68,8
emisie CO2 (g/km)149204

Nové BMW X3 sa bude vyrábať v USA v továrni BMW v meste Spartanburg.

BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.