Nové BMW X3: väčšie, oblejšie, ladnejšie

Nedeľa, 25 júl 2010

Obmena prostredného SUV bavorskej automobilky visela vo vzduchu a predstavenie nového X3 sa očakávalo ešte pred októbrovým autosalónom v Paríži. Tá chvíľa je tu a BMW po siedmich rokoch strieda súčasné X3 za nové. Hranatejší starší model nahrádza oblejší a uhladenejší. Prichádzajúce X3 je oproti súčasnému väčšie v každom smere, menšie o pár centimetrov je len na výšku.

BMW X3
Novému BMW X3 nechýba elegancia a ladnosť, ani dynamický športový vzhľad

BMW pre druhú generáciu svojho SUV (Sports Activity Vehicle) sľubuje podstatne zväčšený vnútorný priestor, optimalizovanú funkčnosť a zvýšený jazdný komfort. Ponúkne nové motory, osemstupňovú automatickú prevodovku, inovatívne technológie podvozku a prvky BMW EfficientDynamics. Po prvý raz aj funkciu Auto Start Stop v kombinácii so šesťvalcovým motorom a automatickou prevodovkou.

Dizajnu nového BMW X3 nechýba elegancia a ladnosť. Kombinácia plochej prednej časti a vysokých zadných partií formuje pri pohľade zboku dynamický klinovitý tvar, naznačujúci športové ambície vozidla. Konvexné a konkávne povrchy sú zvýraznené markantnými líniami, čo dáva karosérii vzhľad starostlivo vymodelovanej skulptúry. Čierne lemovanie dolnej časti vozidla je typické pre modely BMW X.

Vysoká kvalita použitých materiálov dodáva interiéru nového BMW X3 modernú prémiovú atmosféru a inteligentnú funkčnosť. Horizontálna orientácia palubnej dosky zdôrazňuje šírku interiéru. Pre značku BMW typická orientácia na vodiča je viditeľná napríklad z asymetricky usporiadanej stredovej konzoly. Vyššia pozícia sedenia uľahčuje nasadanie a zlepšuje výhľad z vozidla. Displej ovládacieho systému BMW iDrive je harmonicky integrovaný do palubnej dosky. Obrazovka s vysokým rozlíšením, príslušná k navigačnému systému Professional s rozmerom 22 centimetrov, je najväčším palubným monitorom v tomto segmente.

BMW X3
Horizontálna orientácia palubnej dosky nového BMW X3 zdôrazňuje šírku interiéru

V prednej aj zadnej časti interiéru nového BMW X3 je aj množstvo rozmerných úložných priestorov a držiakov na nápoje. Trojmiestne zadné sedadlo ponúka vynikajúci komfort aj na dlhé cesty s podstatne väčším priestorom v oblasti nôh aj lakťov oproti predchodcovi. Batožinový priestor nového BMW X3 s objemom od 550 do 1600 litrov je najväčší vo svojom segmente. Pozoruhodná je variabilita za operadlami predných sedadiel: zadné operadlá sú delené a sklopné v pomere 40/20/40, pričom jednotlivé diely možno sklápať samostatne aj spolu. Takto sa dá batožinový priestor zväčšovať podľa stúpajúcich prepravných nárokov.

Jazdné vlastnosti aj tentoraz podporí technológia pohonu všetkých kolies BMW xDrive, ktorá sa bude dodávať v štandardnej výbave. Nová pri X3 funkcia Performance Control, (v zákrutách pribrzdí vnútorné zadné koleso a pridaním plynu uľahčí prechádzanie zákrut) bude ako doplnková. Novou je aj technológia podvozka, po prvýkrát v modeli X3 aj elektrický posilňovač riadenia a doplnkovo variabilné športové riadenie.

BMW X3
Zadnú časť charakterizujú horizontálne línie a dodávajú novému BMW X3 robustný vzhľad. Zadné svetlá umiestnené na krajoch majú tvar písmen T, typický pre BMW X3.

BMW X3 je prvý model z radu BMW X s doplnkovými systémami Dynamic Damper Control (elektronicky riadené tlmiče) a Dynamic Drive Control. Unikátnou ponukou v tomto segmente sú prvky zo súboru BMW ConnectedDrive, ako Head-Up displej, prístup na internet, cúvacia kamera a Top View.

Porovnanie rozmerov modelov BMW X

ModelDĺžka/šírka/výškaRázvor (mm)Batož. priestor (l)
Nové X34648/1881/16612810550/1600
Terajšie X34569/1853/16742795480/1560
X14454/1798/15452760420/1350
X54857/1933/17762933620/1750

Spočiatku sa BMW X3 bude dodávať s dvoma základnými pohonnými jednotkami: naftovým dvojlitrom (vstrekovanie common-rail) a šesťstupňovým manuálom, prípadne osemstupňovým automatom, alebo benzínovým radovým šesťvalcom (prepĺňanie BMW TwinPower Turbo, priame vstrekovanie paliva a VALVETRONIC), už v základe s 8stupňovým automatom. Ďalšie motory pribudnú neskôr.

Základné pohonné jednotky

MotorxDrive20dBMW X3 xDrive35i
zdvihový objem (cm3)19952979
max. výkon (kW/k)135/184225/306
max. krútiaci moment (Nm/ot)380/1750-2750400/1300
zrýchlenie 0-100 km/h (s)8,55,7
maximálna rýchlosť (km/h)210245
kombinovaná spotreba (l/100 km)5,68,8
emisie CO2 (g/km)149204

Nové BMW X3 sa bude vyrábať v USA v továrni BMW v meste Spartanburg.

BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3 BMW X3
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.