Nové BMW Z4: dva v jednom

Pondelok, 29 december 2008

BMW pri modeli Z4 zásadne mení svoju stratégiu. Namiesto dvoch doterajších verzií roadster a kupé prichádza s modelom 2 v 1 (dva v jednom), keď doterajšie kupé a roadster nahradí jediný variant roadster s pevnou skladacou strechou.

BMW Z4

Ani bavorskú značku neobišla vlna pevných skladacích striech, a tak nový model Z4 už nebude mať klasickú plátennú. Model Z4 vo verzii roadster s plátennou strechou debutoval v roku 2002 a kupé o tri roky neskôr. Roadster Z4, podobne ako jeho predchodca Z3 mali klasickú plátennú strechu. Pevná strecha je dvojdielna, ľahkej hliníkovej škrupinovej konštrukcie a ovláda sa elektrohydraulicky. Strecha sa plne otvorí alebo zatvorí v priebehu 20 sekúnd.

Prvú generáciu zetštvorky, ktorej výroba sa skončila v septembri tohto roku, nahradí model novej generácie s pevnou skladacou strechou a bavorská automobilka tak upúšťa od dvoch samostatných modelov roadster a kupé. Zetštvorka druhej generácie je prvým roadsterom BMW s pevnou skladacou strechou a nahradí Z4 Roadster i Coupé prvej generácie. Novinkou je aj skutočnosť, že sa nebude vyrábať v americkom závode v Spartanburgu, ale v Nemecku v meste Regensburg.

Vonkajšie rozmery nového modelu sa menili veľmi málo. Okrem dĺžky, kde nová generácia je takmer o 15 centimetrov dlhšia. Nové Z4 je tiež širšie o necelý centimeter, ale nižšie o 8 milimetrov, pričom rázvor náprav (+ 1 mm) zostal takmer nezmenený. Zväčšilo sa presklenie, vďaka čomu je z auta lepší výhľad. Batožinový priestor pri zloženej streche má objem 180 litrov, pri rozloženej narastie na 310 litrov.

Na výber sa pod kapotu môže montovať jeden z trojice benzínových radových šesťvalcov. Základným je benzínový s objemom 2,5 litra a výkonom 204 koní (250 Nm pri 2750 ot/min), výkonnejšie trojlitre budú mať výkon 258 koní (310/2600) a 306 koní (400/1300-5000). Označené budú mať sDrive23i, sDrive 30i a sDrive35i. Všetky tri verzie budú vybavené systémom EfficientDynamics (zahŕňa napríklad systém Valvetronic, systém priameho vstrekovania paliva, riadený nižší odber výkonu pre pomocné agregáty, pneumatiky s nižším valivým odporom a ďalšie) s poslaním ovplyvňovať spotrebu paliva a tým aj zníženie škodlivých emisií. Vďaka tomu všetky tri pohonné jednotky spĺňajú emisné podmienky normy Euro 5.

Štandardom pre všetky verzie bude šesťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, pre menej výkonné pohonné jednotky bude k dispozícii aj automat s rovnakým počtom prevodov. Najvýkonnejšia verzia môže mať aj dvojspojkovú sedemstupňovú automatickú prevodovku, ktorá rovnako ako šesťstupňové automaty bude mať pádla pod volantom na voľbu prevodov.

BMW Z4

O zábavu za volantom sa postarajú jazdné výkony, ktoré nenechajú chladným žiadneho milovníka výkonných áut. Maximálna rýchlosť najslabšej verzie sDrive23i je 242 km/h (s automatom 239 km/h), pri dvoch výkonnejších verziách sDrive30i a sDrive35i je to 250 km/h. Stovku dosiahne Z4 s s menším motorom za 6,6 sekundy, s najvýkonnejším 306 koňovým a dvojspojkovou prevodovkou za 5,1 sekundy. Vynikajúca je aj spotreba – 8,5 litra pre najmenší motor a 9,0 litrov benzínu pre najvýkonnejší.

Povestne výborné jazdné vlastnosti zabezpečí skvelý podvozok, na konštrukciu ktorého sa v hojnej miere použil hliník. Kvalitu jazdy vylepšuje elektromechanický posilňovač riadenia, ale aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. A aby si každý vodič mohol zvoliť pre seba ten najvyhovujúcejší jazdný režim, má možnosť vybrať si ho hneď z troch: Normál, Sport a Sport+ a pre bezpečnejšiu jazdu aj stabilizačný systém iDrive novej generácie.

BMW Z4

Nové Z4 sa začne predávať koncom prvého polroka 2009. Svetovú premiéru bude mať nový model na blížiacom sa januárovom autosalóne v americkom Detroite. Známe sú už aj ceny pre nemecký trh. Najslabšia verzia sDrive23i sa bude predávať za 35 900 eur, najvýkonnejšia sDrive35i za 47 450 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.