Nové BMW Z4: dva v jednom

Pondelok, 29 december 2008

BMW pri modeli Z4 zásadne mení svoju stratégiu. Namiesto dvoch doterajších verzií roadster a kupé prichádza s modelom 2 v 1 (dva v jednom), keď doterajšie kupé a roadster nahradí jediný variant roadster s pevnou skladacou strechou.

BMW Z4

Ani bavorskú značku neobišla vlna pevných skladacích striech, a tak nový model Z4 už nebude mať klasickú plátennú. Model Z4 vo verzii roadster s plátennou strechou debutoval v roku 2002 a kupé o tri roky neskôr. Roadster Z4, podobne ako jeho predchodca Z3 mali klasickú plátennú strechu. Pevná strecha je dvojdielna, ľahkej hliníkovej škrupinovej konštrukcie a ovláda sa elektrohydraulicky. Strecha sa plne otvorí alebo zatvorí v priebehu 20 sekúnd.

Prvú generáciu zetštvorky, ktorej výroba sa skončila v septembri tohto roku, nahradí model novej generácie s pevnou skladacou strechou a bavorská automobilka tak upúšťa od dvoch samostatných modelov roadster a kupé. Zetštvorka druhej generácie je prvým roadsterom BMW s pevnou skladacou strechou a nahradí Z4 Roadster i Coupé prvej generácie. Novinkou je aj skutočnosť, že sa nebude vyrábať v americkom závode v Spartanburgu, ale v Nemecku v meste Regensburg.

Vonkajšie rozmery nového modelu sa menili veľmi málo. Okrem dĺžky, kde nová generácia je takmer o 15 centimetrov dlhšia. Nové Z4 je tiež širšie o necelý centimeter, ale nižšie o 8 milimetrov, pričom rázvor náprav (+ 1 mm) zostal takmer nezmenený. Zväčšilo sa presklenie, vďaka čomu je z auta lepší výhľad. Batožinový priestor pri zloženej streche má objem 180 litrov, pri rozloženej narastie na 310 litrov.

Na výber sa pod kapotu môže montovať jeden z trojice benzínových radových šesťvalcov. Základným je benzínový s objemom 2,5 litra a výkonom 204 koní (250 Nm pri 2750 ot/min), výkonnejšie trojlitre budú mať výkon 258 koní (310/2600) a 306 koní (400/1300-5000). Označené budú mať sDrive23i, sDrive 30i a sDrive35i. Všetky tri verzie budú vybavené systémom EfficientDynamics (zahŕňa napríklad systém Valvetronic, systém priameho vstrekovania paliva, riadený nižší odber výkonu pre pomocné agregáty, pneumatiky s nižším valivým odporom a ďalšie) s poslaním ovplyvňovať spotrebu paliva a tým aj zníženie škodlivých emisií. Vďaka tomu všetky tri pohonné jednotky spĺňajú emisné podmienky normy Euro 5.

Štandardom pre všetky verzie bude šesťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, pre menej výkonné pohonné jednotky bude k dispozícii aj automat s rovnakým počtom prevodov. Najvýkonnejšia verzia môže mať aj dvojspojkovú sedemstupňovú automatickú prevodovku, ktorá rovnako ako šesťstupňové automaty bude mať pádla pod volantom na voľbu prevodov.

BMW Z4

O zábavu za volantom sa postarajú jazdné výkony, ktoré nenechajú chladným žiadneho milovníka výkonných áut. Maximálna rýchlosť najslabšej verzie sDrive23i je 242 km/h (s automatom 239 km/h), pri dvoch výkonnejších verziách sDrive30i a sDrive35i je to 250 km/h. Stovku dosiahne Z4 s s menším motorom za 6,6 sekundy, s najvýkonnejším 306 koňovým a dvojspojkovou prevodovkou za 5,1 sekundy. Vynikajúca je aj spotreba – 8,5 litra pre najmenší motor a 9,0 litrov benzínu pre najvýkonnejší.

Povestne výborné jazdné vlastnosti zabezpečí skvelý podvozok, na konštrukciu ktorého sa v hojnej miere použil hliník. Kvalitu jazdy vylepšuje elektromechanický posilňovač riadenia, ale aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. A aby si každý vodič mohol zvoliť pre seba ten najvyhovujúcejší jazdný režim, má možnosť vybrať si ho hneď z troch: Normál, Sport a Sport+ a pre bezpečnejšiu jazdu aj stabilizačný systém iDrive novej generácie.

BMW Z4

Nové Z4 sa začne predávať koncom prvého polroka 2009. Svetovú premiéru bude mať nový model na blížiacom sa januárovom autosalóne v americkom Detroite. Známe sú už aj ceny pre nemecký trh. Najslabšia verzia sDrive23i sa bude predávať za 35 900 eur, najvýkonnejšia sDrive35i za 47 450 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.