Nové MINI: Paceman Concept

Sobota, 25 december 2010

Pred desiatimi rokmi na autosalóne v Detroite sa uskutočnilo znovuzrodenie značky MINI, keď sa verejnosti predstavil prvý moderný model značky. Teraz je MINI pripravený osláviť významné jubileum svetovou premiérou novej štúdie Paceman Concept. Širokej verejnosti sa predstaví v dňoch 10. - 23. januára na autosalóne v Detroite.

MINI Paceman Concept spredu
Štúdia MINI Paceman Concept sa verejnosti predstaví v januári 2011 v Detroite

Nový dvojdverový Paceman Concept kombinuje vzhľad, všestrannosť a dimenzie štvordverového MINI Countryman so športovosťou kupé. Koncept je rovnako dlhý 411 cm ako MINI Countryman a svojim vzhľadom, najmä klesajúcou strechou a zadnými rozšírenými blatníkmi, pripomína kupé. Od Countrymanu ho odlišujú aj 19palcové kolesá s novým dizajnom.

Nový dvojdverový Paceman Concept už na prvý pohľad nezaprie v sebe gény MINI. Klasickú MINI koncepciu a prvky modelu MINI Countryman spája koncept do mimoriadne harmonického celku. Výsledkom je MINI, ktorého vizuálne línie evokujú americké "muscle cars" a ktoré pôsobí mimoriadne dynamicky pri pohľade zo všetkých strán.

MINI Paceman Concept zozadu
Vzhľad štúdie Paceman Concept využíva prvky Countrymana a nezaprie gény MINI

Podvozková technológia MINI bola pre potreby štúdie Paceman Concept rozvinutá ďalej s cieľom využiť extrémny potenciál výkonných motorov. Športový handling, komfort jazdy a pocit z jazdy na motokáre sú typické aj pre MINI Paceman Concept.

Jazdné vlastnosti garantuje predná náprava so vzperami McPherson, elektrický posilňovač riadenia s účinkom premenlivým podľa rýchlosti jazdy. Viacprvkovú zadnú nápravu vyvinuli odborníci na podvozky z BMW Group tak, aby bolo možné použiť s pohonom predných, ale aj všetkých štyroch kolies.

Interiér štúdie Paceman Concept využíva štylistické prvky MINI, ale aj nové elementy. Za robustným exteriérom sa ukrýva elegantne športové vnútro s prémiovou kvalitou. Špičkovú funkčnosť interiéru vizuálne zdôrazňujú aj rozmerné bočné výstupy klimatizácie.

MINI Paceman Concept zboku
Paceman Concept nápadne pripomína MINI Countryman a športový vzhľad kupé

Koncept Paceman bude mať pod kapotou motor z ponuky MINI John Coopert Works s objemom 1,6-litra s prepĺňaním turbodúchadlom typu twin-scroll. Tento štvorvalcový agregát vyvinie výkon 211 koní s maximálnym krútiacim momentom 260 Nm, ktorý sa dá krátkodobo zvýšiť až na 280 Nm vďaka funkcii Overboost. Bude spolupracovať so stálym pohonom všetkých kolies s elektromagneticky ovládaným centrálnym diferenciálom podobným ako má BMW xDrive.

MINI Paceman Concept je štúdiou, ktorá je však navrhnutá tak, aby ju bolo možné využiť na sériovú výrobu. Najskôr by to však mohlo byť zrejme až v roku 2012.

Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.