Nové Mini s technikou z vyšších modelov

Štvrtok, 21 november 2013

Je tu nové Mini tretej generácie. Predstavilo sa včera na autosalóne v Los Angeles a od 23. novembra aj na Tokyo Motor Show. Silueta aj pre novú generáciu Mini zostala takmer navlas podobná dvom predchádzajúcim, nastupujú však nové motory a pribudli nové pokrokové technológie vyhradené skôr pre väčšie modely.

Mini
Nové Mini sa v týchto dňoch predstavuje na autosalónoch v Los Angeles i Tokiu

Novinka má kódové označenie F56 a základ má vo Frankfurte predstavenom koncepte Mini Vision. Oproti predchodcovi je dlhšia o 98 milimetrov (má 3821 mm – Mini Cooper S), širšia je o 44 milimetrov (1727 mm) a vyšší je o 7 milimetrov (1414 mm). Väčší je aj rázvor náprav o 28 mm (2495 mm) i rozchod kolies - vpredu o 42 mm, vzadu o 34 mm.

Väčší priestor je aj vo vnútri vozidla, a to na všetkých štyroch miestach. Interiér novinky ponúka aj vyšší komfort vďaka novej konštrukcii sedadiel s väčšími možnosťami nastavovania predných sedadiel a dlhším sedákom vzadu. Viac priestoru je v oblasti ramien, tiež pre nohy a lepšie je aj nastupovania pre zadných pasažierov. Objem batožinového priestoru je väčší o 51 litrov. Má 211 litrov a patrí medzi najmenšie v triede. Sklopné operadlo zadných sedadiel je delené v pomere 60:40.

Novémi Mini zostali charakteristické dizajnérske znaky ako mriežka chladiča v tvare šesťuholníka, široké chrómované lemovanie predných svetlometov a zadných svetiel, nová interpretácia bočných smeroviek a priebežného čierneho rámovania karosérie, vďaka ktorému sú plochy ešte viac zvýraznené.

Prepracovaný podvozok má nižšiu hmotnosť, vyššiu tuhosť a nastavovanie pruženia a tlmenia. Doplnkovo je prvýkrát k dispozícii aj dynamická kontrola tlmičov. Brzdná sústava je výkonnejšia kvôli vyšším jazdným výkonom. Sériové disky z ľahkých zliatin majú rozmer 15, prípadne 16 palcov (MINI Cooper S); na prianie až do 18 palcov. Nová predná náprava je typu McPherson a nové je aj viacprvkové zavesenie zadnej nápravy s odľahčenou konštrukciou. Sériovo sa dodáva dynamická kontrola stability (DSC), dynamická trakčná kontrola (DTC) a Electronic Differential Lock Control (EDLC), pri MINI Cooper S navyše s Performance Control.

Nová generácia prichádza s novými motormi s technológiou TwinPower Turbo. Ponúkne tri modelové varianty: Mini Cooper so 100 kW/136k benzínovým trojvalcom, Mini Cooper S so 141 kW/192k s benzínovým štvorvalcom a Mini Cooper D s trojvalcovým naftovým motorom 85 kW/116k. Základom je šesťstupňová prevodovka s manuálnym radením, ale zákazník môže mať aj šesťstupňovú automatickú prevodovku, prípadne aj novú športovú s automatom a radením páčkami pod volantom.

Interiér má vyšší komfort známy z väčších modelov. V novom Mini sa po prvý raz objaví hed-up displej, adaptívny tempomat na báze kamery, cúvacia kamera a parkovací asistent. Samozrejmosťou je navigácia ovládaná otočným prvkom ako má BMW iDrive. Nechýba volič jazdných režimov s možnosťami Mid, Sport a Green. Tu sa môže meniť charakteristika adaptívnych tlmičov, odozva plynového pedála i akustický prejav motora.

Mini Cooper S je poriadny rýchlik - s dvojlitrovým štvorvalcovým preplňovaným benzínovým motorom s priamym vstrekovaním paliva, s výkonom 192 koní a 280 Nm zrýchli z 0–100 km/h za 6,8 sekundy a dokáže ísť rýchlosťou 235 km/h. Priemerná spotreba je 5,7 – 5,8 litra na sto kilometrov a emisie CO2 133 – 136 g/km a spĺňa emisnú normu EU6.

Mini Cooper trojvalcovým benzínovým motorom s objemom 1499 cm³ a turbom a priamym vstrekovaním paliva má výkon136 koní, najvyšší krútiaci moment: 220 Nm.

Zrýchľuje na stovku za 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 210 km/h, priemerná spotreba 4,5 – 4,6 l/100 km a emisie CO2 105 – 107 g/km.

Mini Cooper D je rekordér značky v spotrebe. Jeho trojvalcový naftový motor s technológiou Mini TwinPower Turbo so zdvihovým objemom 1496 cm³ má výkon: 116 koní, 270 Nm, na zrýchlenie z 0–100 km/h potrebuje len 9,2 sekundy, dosahuje najvyššiu rýchlosť 205 km/h, priemerne spotrebuje 3,5 - 3,6 l/100 km, do vzduchu vypúšťa CO2 len 92 – 95 g/km a spĺňa emisnú normu EU6.

Mini Mini Mini Mini Mini Mini
Autor: J. Goldberger
Foto: Mini
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.