Nové veľké enduro: BMW R 1200 GS Adventure

Streda, 09 október 2013

Nové BMW R 1200 GS Adventure je jedným z ďalších veľkých modelov GS od bavorského výrobcu, ktorý poháňa motor s ležatými valcami, nazývaný aj boxer, a má viac než 30 ročnú tradíciu. Veľké GS Adventure už od premiéry v roku 2005 sa pevne usadil ako ultimatívny stroj pre cestovanie na dlhé trate. Takže privítajme jeho nový model.

BMW 1200 GS Adventure
BMW R 1200 GS Adventure sa zaradí medzi najlepšie veľkoobjemové cestovné endurá

Nové R 1200 GS Adventure stavia na dynamických jazdných výkonoch a terénnych schopnostiach svojho predchodcu R 1200 GS. Poháňa ho ten istý vzduchom a kvapalinou chladený dvojvalcový boxer s objemom 1170 cm³ a výkonom 125 koní pri 7750 otáčkach. Nový je smer prietoku chladenia, ktorý je teraz vertikálny, vďaka čomu má motor efektívnejší priebeh výkonu.

Nová je aj šesťstupňová prevodovka, uložená v puzdre motora spolu s mokrou spojkou. Bezúdržbový kardanový hnací hriadeľ je po prvý raz v histórii sériovo vyrábaného motocykla BMW umiestnený na ľavej strane. Pre zlepšenie jazdných vlastností R 1200 GS Adventure, špeciálne v teréne, je pri novom modeli zvýšená hmotnosť zotrvačníka približne o 950 gramov a do pohonnej jednotky pribudol extra tlmič vibrácií.

BMW 1200 GS Adventure
Veterný štít, prídavné vzduchové klapky a chrániče na ruky výrazne zlepšujú ochranu pred vetrom a počasím, čo je dobré hlavne pri cestách na dlhé vzdialenosti

Aj Adventure má robustný a torzne tuhý rúrkový priestorový rám. Má však až 30litrovú nádrž (o 10 litrov väčšiu než R 1200 GS) kvôli dlhšiemu dojazdu. Nádrž je vyrobená z hliníka. R 1200 GS Adventure má už v štandardnej výbave ABS, automatickú kontrolu stability (ASC), ako aj dva jazdné režimy Rain (dážď) a Road (cesta), ktoré prispôsobia jazdné vlastnosti daným podmienkam. To zvyšuje využiteľnosť motocykla a významne aj bezpečnosť, hlavne na klzkých povrchoch. Pridať možno aj ďalšie tri jazdné režimy, Dynamic, Enduro a Enduro Pro, ktoré sprevádzajú Enduro ABS a Enduro ASC počas jazdy v teréne.

BMW 1200 GS Adventure
Veterný štít, prídavné vzduchové klapky a chrániče na ruky výrazne zlepšujú ochranu pred vetrom a počasím, čo je dobré hlavne pri cestách na dlhé vzdialenosti

Aj Adventure má robustný a torzne tuhý rúrkový priestorový rám. Má však až 30litrovú nádrž (o 10 litrov väčšiu než R 1200 GS) kvôli dlhšiemu dojazdu. Nádrž je vyrobená z hliníka. R 1200 GS Adventure má už v štandardnej výbave ABS, automatickú kontrolu stability (ASC), ako aj dva jazdné režimy Rain (dážď) a Road (cesta), ktoré prispôsobia jazdné vlastnosti daným podmienkam. To zvyšuje využiteľnosť motocykla a významne aj bezpečnosť, hlavne na klzkých povrchoch. Pridať možno aj ďalšie tri jazdné režimy, Dynamic, Enduro a Enduro Pro, ktoré sprevádzajú Enduro ABS a Enduro ASC počas jazdy v teréne.

Prehľad hlavných technických parametrov

BMW R 1200 GS AdventureBMW R 1200 GS
Objem nádrže30 litrov20 litrov
Zdvih pruženia P/Z210 / 220 mm190/200 mm
Výška sedadla890 / 910 mm850/870 mm
Hmotnosť (90 % paliva)260 kg238 kg
Max. nosnosť220 kg212 kg
Dĺžka/šírka2255 / 980 mm2207/953 mm
Spotreba (90/120 km/h)4,3 / 5,9 l/100 km4,1/5,5 l/100 km
BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure
Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.