Nové veľké enduro: BMW R 1200 GS Adventure

Streda, 09 október 2013

Nové BMW R 1200 GS Adventure je jedným z ďalších veľkých modelov GS od bavorského výrobcu, ktorý poháňa motor s ležatými valcami, nazývaný aj boxer, a má viac než 30 ročnú tradíciu. Veľké GS Adventure už od premiéry v roku 2005 sa pevne usadil ako ultimatívny stroj pre cestovanie na dlhé trate. Takže privítajme jeho nový model.

BMW 1200 GS Adventure
BMW R 1200 GS Adventure sa zaradí medzi najlepšie veľkoobjemové cestovné endurá

Nové R 1200 GS Adventure stavia na dynamických jazdných výkonoch a terénnych schopnostiach svojho predchodcu R 1200 GS. Poháňa ho ten istý vzduchom a kvapalinou chladený dvojvalcový boxer s objemom 1170 cm³ a výkonom 125 koní pri 7750 otáčkach. Nový je smer prietoku chladenia, ktorý je teraz vertikálny, vďaka čomu má motor efektívnejší priebeh výkonu.

Nová je aj šesťstupňová prevodovka, uložená v puzdre motora spolu s mokrou spojkou. Bezúdržbový kardanový hnací hriadeľ je po prvý raz v histórii sériovo vyrábaného motocykla BMW umiestnený na ľavej strane. Pre zlepšenie jazdných vlastností R 1200 GS Adventure, špeciálne v teréne, je pri novom modeli zvýšená hmotnosť zotrvačníka približne o 950 gramov a do pohonnej jednotky pribudol extra tlmič vibrácií.

BMW 1200 GS Adventure
Veterný štít, prídavné vzduchové klapky a chrániče na ruky výrazne zlepšujú ochranu pred vetrom a počasím, čo je dobré hlavne pri cestách na dlhé vzdialenosti

Aj Adventure má robustný a torzne tuhý rúrkový priestorový rám. Má však až 30litrovú nádrž (o 10 litrov väčšiu než R 1200 GS) kvôli dlhšiemu dojazdu. Nádrž je vyrobená z hliníka. R 1200 GS Adventure má už v štandardnej výbave ABS, automatickú kontrolu stability (ASC), ako aj dva jazdné režimy Rain (dážď) a Road (cesta), ktoré prispôsobia jazdné vlastnosti daným podmienkam. To zvyšuje využiteľnosť motocykla a významne aj bezpečnosť, hlavne na klzkých povrchoch. Pridať možno aj ďalšie tri jazdné režimy, Dynamic, Enduro a Enduro Pro, ktoré sprevádzajú Enduro ABS a Enduro ASC počas jazdy v teréne.

BMW 1200 GS Adventure
Veterný štít, prídavné vzduchové klapky a chrániče na ruky výrazne zlepšujú ochranu pred vetrom a počasím, čo je dobré hlavne pri cestách na dlhé vzdialenosti

Aj Adventure má robustný a torzne tuhý rúrkový priestorový rám. Má však až 30litrovú nádrž (o 10 litrov väčšiu než R 1200 GS) kvôli dlhšiemu dojazdu. Nádrž je vyrobená z hliníka. R 1200 GS Adventure má už v štandardnej výbave ABS, automatickú kontrolu stability (ASC), ako aj dva jazdné režimy Rain (dážď) a Road (cesta), ktoré prispôsobia jazdné vlastnosti daným podmienkam. To zvyšuje využiteľnosť motocykla a významne aj bezpečnosť, hlavne na klzkých povrchoch. Pridať možno aj ďalšie tri jazdné režimy, Dynamic, Enduro a Enduro Pro, ktoré sprevádzajú Enduro ABS a Enduro ASC počas jazdy v teréne.

Prehľad hlavných technických parametrov

BMW R 1200 GS AdventureBMW R 1200 GS
Objem nádrže30 litrov20 litrov
Zdvih pruženia P/Z210 / 220 mm190/200 mm
Výška sedadla890 / 910 mm850/870 mm
Hmotnosť (90 % paliva)260 kg238 kg
Max. nosnosť220 kg212 kg
Dĺžka/šírka2255 / 980 mm2207/953 mm
Spotreba (90/120 km/h)4,3 / 5,9 l/100 km4,1/5,5 l/100 km
BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure BMW 1200 GS Adventure
Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.