Nový Citroën C3: kompaktný Francúz

Nedeľa, 07 február 2010

Citroën začína na Slovensku s predajom novej C3. Je väčšia, komfortnejšia, lepšie vybavená, ekologickejšia i úspornejšia ako odchádzajúca generácia, ktorá je na trhu už sedem rokov. Aj keď odchádzajúca generácia bola s dvoma miliónmi predaných kusov veľmi úspešná, výmena za nový model je zákonitá. "Starý" model neodchádza úplne a v skromnejšej podobe sa bude ďalej vyrábať a predávať. Nový C3 je nevyhnutnou generačnou zmenou.

Citroën C3
Unikátne panoramatické čelné sklo Citroënu C3 výrazne zlepšuje výhľad z vozidla

Keď francúzska automobilka začala pracovať na vývoji novej C3, dala si za cieľ vytvoriť bestseller, ktorý ponúkne jedinečný dizajn a hodnotný štýl, prevratnú úroveň kvality, mimoriadny vnútorný priestor a mimoriadnu pozornosť pre každý detail. Do akej miery sa zámer podarilo realizovať, ukáže až prax. Ukazuje sa však, že Citroën je k splneniu týchto cieľov veľmi blízko. Mohli sme to vidieť pri jeho premiére vo Frankfurte pred necelým pol rokom, ale najmä teraz pri príležitosti slovenskej prezentácie a súčasného uvádzania na trh v priestoroch bratislavského hradu.

Novinka je oproti predchodcovi väčšia vo všetkých smeroch: je dlhšia o 8 centimetrov (má 394 cm), širšia o 4 cm (171 cm) a vyššia o jeden centimeter (152 cm). Väčší je aj rázvor náprav o 8 cm (254 cm). Dizajn novej C3 stavia na predošlom modeli, znamená to, že nič nestratil na príťažlivosti, v porovnaní s predchodcom je však nový C3 modernejší a vyzerá dospelejší. Interiér nového modelu je priestrannejší, má kvalitnejšie materiály i lepšie vypracovanie. Prístrojový štít používa klasické kruhové tvary prístrojov – otáčkomer, rýchlomer a taký je aj tretí plne digitálny prístroj s palubným počítačom a palivomerom. Väčší rázvor zväčšil interiér, batožinový priestor však zostal na úrovni staršieho modelu (300 litrov oproti 305 staršieho modelu).

Nový model C3 má unikátne riešenie panoramatického čelného skla, ktoré enormne zväčšuje výhľad z vozidla - vo vertikálnom smere činí uhol zorného pola neuveriteľných 108°. Zasahuje od miesta, kde končí predná kapota, až nad hlavu vodiča a spolujazdca. Plní tak úlohu presvietenia interiéru a zároveň znamená pre C3 exkluzivitu. Svetovou novinkou je technológia výroby jeho postupného stmavovania, kde čelná časť je úplne číra a ku krajom stmavieva – najviac v mieste, kde nahrádza strechu. Sériovo sa však bude dodávať len v najvyššej výbave a k druhej najvyššej na objednávku.

Citroën C3
Dizajn nového Citroëna C3 je v porovnaní so starším modernejší a auto dospelejšie

Nový Citroën C3 je úplne nový model, jeho svalnaté tvary dávajú najavo jeho robustnosť i to, že ide o skutočne moderný automobil. Svedčí o tom nielen vonkajší vzhľad, nový interiér, ale aj bohatá bezpečnostná výbava už v základe. Všetky verzie nového C3 majú protiblokovací brzdový systém ABS, systém rozdeľovania brzdného tlaku EBD, brzdový asistent EBA i elektronický stabilizačný systém ESP.

Základná výbava Attraction má okrem spomínaného ešte 4 airbagy, elektrický posilňovač riadenia, palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel a ďalšie prvky výbavy. Druhý stupeň Seduction pridáva napríklad manuálnu klimatizáciu, okenné airbagy, velúrové čalúnenie, CD a MP3 ovládač s ovládaním na koženom volante a iné. Najvyšší Exclusive okrem čelného skla Zenith ponúka čalúnenie kombinované s kožou Alcantara, automatickú klimatizáciu, elektrické okná aj vzadu, 16palcové kolesá a ďalšie.

Vyvážené jazdné vlastnosti nového C3 má na starosti nový podvozok – kvôli vyššej stabilite so širším rozchodom kolies, vpredu s nápravou McPherson a vzadu s torznou priečkou. Pre lepšie odhlučnenie priestoru kabíny a utlmenie rázov od vozovky dostal dvojité silentbloky. Väčšiu bezpečnosť posádky strážia zosilnená štruktúra karosérie a nové vysokovýkonné brzdy (verzie s najsilnejšími motormi vzadu s kotúčovými).

O dynamiku C3-ky sa bude starať celkom 8 pohonných jednotiek. Štyri benzínové 1,1i/60 k, 1,4i/75 k, 1,4 VTi/95 k a 1,6 VTi/120 k a štyri s pohonom na naftu – 1,4HDi/70 k, 1,6 HDi/90 k, 1,6 HDi ECO/92 k (99 g/km CO2) a 1,6 HDi/112 k. Tri slabšie benzínové motory budú spolupracovať s 5stupňovými manuálnymi prevodovkami, najvýkonnejší môže mať 5stupňový manuál alebo 4stupňový automat. Turbodiesely sa budú spájať s 5stupňovými manuálnymi prevodovkami, najsilnejší turbodiesel ako jediný z nových modelov C3 so 6stupňovým manuálom.

Citroën C3
Interiér Novej C3 je priestrannejší, z kvalitnejších materiálov a má lepšie vypracovanie

Ceny nových Citroënov C3 začínajú na sume 9 290 euro (279 870 Sk). Práve toľko stojí model C3 1,1i/60 k Attraction. Najviac z benzínových modelov zaplatíme za 1,6 VTi/120 k Exclusive – 14 490 eur (436 526 Sk). Najlacnejší diesel 1,4 HDi/70 k Attraction vyjde na 11 190 euro (337 043 Sk) a najvýkonnejší 1,6 HDi/112 k Exclusive na 16 590 eur (499 790 Sk).

Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.