Nový Mercedes E skúša v Nevade jazdiť sám

Štvrtok, 28 január 2016

Autonómne automobily, ktoré dokážu samé riadiť, sú už dlho v hľadáčiku vizionárov, ale aj firiem a automobiliek. Mnohé nové modely sa stávajú realitou. Existujú asistenčné systémy, ktoré autonómnu jazdu uľahčujú, ale aby dokázali riadiť auto bez asistencie vodiča, tá doba je ešte vzdialená na niekoľko rokov.

Mercedes triedy E
Nový Mercedes triedy E sa v americkej Nevade podrobuje testom autonómneho jazdenia

Blízko k realite je napríklad Mercedes. Jej nový model triedy E už odštartoval svoju cestu k plne autonómnemu jazdeniu. Nie jeden, ale hneď tri modely triedy E vyrazili ako prvé sériové automobily na autonómne testovacie jazdy. Hneď po tom, ako získali licenciu na jazdu po verejných diaľniciach v Las Vegas v štáte Nevada.

Všetky tri mercedesy novej triedy E sú už komplexne vybavená inteligentnou technikou. Pre autonómnu jazdu im stačili len s menšie úpravy softvéru riadiacej jednotky systému Jazdný pilot a mohli začať s testovacími jazdami.

Autonómnu testovaciu jazdu má nová trieda E povolenú pre každodennú prevádzku na všetkých cestách a diaľniciach v Nevade. Vodič riadi vozidlo len pri odbočovaní, pri výjazdoch a vjazdoch na diaľnicu. Navyše, špeciálne školení skúšobní vodiči musia mať vo vozidle ešte ďalšieho spolucestujúceho. Vozidlá pre autonómne jazdenie sa odlišujú červenými poznávacími značkami.

Licenciu na prevádzku pre verejné komunikácie v štáte Nevada už majú od mája 2015 aj dve autonómne jazdiace nákladné automobily mercedes divízie Daimler Trucks.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.