Nový Saab 9-5: tradičné hodnoty

Sobota, 14 november 2009

Po prvých fotografiách a bližších informáciách z leta tohto roku sa očakávalo, že švédsky Saab možno predstaví svoj nový model vyššej strednej triedy už v septembri na autosalóne vo Frankfurte. Nestalo sa. Až teraz zvolával Saab európsku novinársku obec do Budapešti, kde má svoju centrálu pre strednú a východnú Európu a staticky tu prezentoval svoju vlajkovú loď Saab 9-5. Svetovú premiéru bude mať nový model švédskej automobilky v marci budúceho roka na ženevskom autosalóne.

Saab 9-5
Aj nový Saab 9-5 zostal verný tradičným hodnotám, ktoré švédska značka vyznáva: bezpečnosti, umiernenému dizajnu a ohľaduplnosti k životnému prostrediu

Nový Saab 9-5 nahradí terajší model, ktorý sa vyrába celých dvanásť rokov. S novým modelom spája Saab novú éru tejto švédskej automobilky, ktorá doteraz žije v spojenectve s americkým General Motors a najmä v ostatných rokoch bojuje o svoju existenciu. V súčasnosti však už čaká Saab na podpis zmluvy s novým vlastníkom Koenigsegg Group, kde sa automobilke črtá zaujímavá, ale najmä istá a pokojná budúcnosť. Pri spojenectve s Koeningseggom sa hovorí o novej epoche Saaba. Bodaj by to tak bolo, pretože na celom svete je veľa ľudí, ktorých zaujíma budúcnosť Saaba. V Saabe spojenectvo s Koenigseggom vidia tak, že je lepšie byť veľkým hráčom v menšej organizácii, ako malým hráčom vo veľkom koncerne.

Na nádvorí krásne zrekonštruovanej budovy v centre maďarského hlavného mesta nás privítali plachtami prekryté dva nové veľké Saaby 9-5. Slovo veľké tu skutočne sedí, pretože nový Saab 9-5 je s dĺžkou vyše päť metrov (presne 5008 mm) najväčším automobilom vo vyššej strednej triede. Už rozmery ho predurčujú byť skutočnou vlajkovou loďou. Vyrábať sa bude v továrni v Trollhättene, ktorá je jednou z najefektívnejších v Európe. To je dôležité pre Saab preto, že s novou érou Saabu sa vracia do Švédska aj dizajn, vývoj i výroba, čo umožní naplno využiť potenciál značky Saab.

Skôr ako hostesky strhnú plachty z oboch vystavených nových Saabov, pripomeňme si, čo o novej vlajkovej lodi povedal manažér oddelenia dizajnu, jeden z tých, pod rukami ktorých nový Saab vznikal. Podľa neho škandinávska jednoduchosť (aplikovaná na novom Saabe 9-5) nebola nikdy prepracovanejšia. Podľa neho je nový model čistý a dokonale tvarovaný automobil so silným a osobitým zovňajškom. Pravý Saab, viac než kedykoľvek predtým. Pripomenul tiež, že nový 9-5 je prvým produkčným automobilom, ktorý využíva vizuálne motívy nedávnych konceptov z dielne Saabu nadväzujúc na škandinávsky dizajn a tradíciu letectva.

Saab 9-5
Škandinávska jednoduchosť aplikovaná na novom Saabe 9-5 nebola podľa manažéra dizajnu švédskej automobilky Saab Matiasa Cindrica nikdy prepracovanejšia

Nový Saab 9-5 sa tvári sebavedomo, oproti predchodcovi je širší a nižší a vyzerá veľmi dobre. Má prirodzene jednoduché tvary bez zbytočných detailov na vytváranie efektov. Dynamické krivky a čistý povrch tvoria harmonický celok, a to je na novej 9-5ke veľmi pôsobivé – nech sa na nový model pozeráme z ktorejkoľvek strany. Čelný pohľad napovedá, akú pozornosť pri navrhovaní venovali každému detailu, či je to už zaoblená rozmerná maska chladiča, spodné otvory pre prístup vzduchu (krajné so zabudovanými hmlovými svetlami), precízne navrhnuté hlavné svetlomety s unikátnymi obrysovými svetlami a LED diódami pre denné svietenie. Plynulý prechod z prednej časti cez hladké a čisté boky do svalnatej zadnej partie je akoby inšpiráciou z letectva a pripomína trup lietadla. Vzadu upúta splývajúca dlhá zadná časť s ladnými tvarmi C-stĺpikov a typické saabovské tvarovanie veka batožinového priestoru. Takisto široké zadné koncové svetlá s LED diódami.

Interiér Saabu 9-5 vďačí za svoju priestrannosť rázvoru dlhému 2,84 metra, z ktorého ťažia najmä cestujúci na zadných sedadlách. Tým sa nový Saab môže porovnávať s konkurenčnými modelmi ako Audi A6, Mercedes-Benz E alebo BMW radu 5. Primerane veľký je s 513 litrami aj batožinový priestor. K nemu bude v ponuke s flexibilnou priehradkou - z rúrok zostavenej posuvnej priečky na zmenšenie priestoru, ktorá má zabrániť prevaľovaniu sa prevážaných predmetov v kufri. Menší vstupný otvor však môže byť nevýhodou na prevážanie objemnejších predmetov, ale to platí takmer o každom sedane.

O pohodlie vodiča a spolujazdca na prednom sedadle je postarané kvalitne tvarovanými sedadlami s dostatočne vystupujúcimi bokmi v sedacej i operadlovej časti. Komfort dopĺňa palubná doska s prístrojovým štítom a stredovým panelom z kvalitných materiálov s rovnako kvalitným dielenským spracovaním, kde cítiť vánok leteckej minulosti i súčasnosti Saabu.

Z komfortnej i bezpečnostnej výbavy má nová 9-5 všetko to, čo k vyššej strednej triede náleží – okrem iného trojzónovú klimatizáciu (vzadu s ovládaním zo zadných sedadiel + audio a DVD s displejmi na operadlách predných sedadiel), bezkľúčový prístup a štartovanie tlačidlom Start - Stop (nahradilo tradičnú spínaciu skrinku na stredovom tuneli), jedinečný navigačný systém s 8palcovým dotykovým displejom, bi-xenónové adaptívne svetlomety, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém automatického parkovania, unikátny audiosystém Harman/Kardon s trojpriestorovým zvukom, ale aj zobrazovanie pre jazdu dôležitých údajov priehľadovým head-up systémom na čelnom skle.

Saab 9-5
"Pracovisko" vodiča bolo navrhnuté tak, aby mal v dosahu všetky ovládacie prvky

Jazdný komfort a pohodlie v Saabe 9-5 obstaráva DriveSense (pre verzie so silnejším motorom). Ide o adaptívne riadenie podvozku so systémom tlmenia nerovností v reálnom čase. Nastavuje sa do režimu Comfort alebo Sport, prípadne do módu Intelligent a automobil si automaticky sám nastaví štýl jazdy. Nezabudlo sa ani na pohon všetkých kolies, kde sa použil systém so spojkou Haldex najnovšej generácie z menšieho Saabu 9-3. Ním bol vybavený aj jeden v Budapešti prezentovaný model.

Saab ako vždy doteraz vsádza na výkonné motory preplňované turbodúchadlom a na vyššie výkony. Najmenšou motorovou jednotkou bude v modeli 9-5 štvorvalec turbodiesel 2,0 TiD s výkonom 160 koní (emisie len 139 g/km CO2) a jedným z najvýkonnejších benzínových motorov v segmente, benzínovým štvorvalcom 1,6T/180 k. Ďalším je 2,0 TTiD BioPower s výkonom 220 koní na palivo E85 (Etanol) i benzín. Chýbať nebude ani výkonný benzínový šesťvalec 2,8T XWD s výkonom 300 koní. Naftu bude spaľovať aj ďalší štvorvalec, dvakrát preplňovaný 2,0 TTiD s výkonom 190 koní.

Verejnosti sa nový Saab 9-5 po prvý raz predstaví v Ženeve v marci budúceho roka, predávať sa začne približne o mesiac neskôr – v apríli 2010.

Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.