Octavia Green E Line: Škoda má prvý elektromobil

Streda, 13 október 2010

Dojazd až 140 km a motor s najvyšším výkonom 115 koní – to sú základné parametre prvého elektromobilu značky Škoda, ktoré automobilka pustila do sveta. O novej Škode Octavii Green E Line vieme ešte to, že prvá testovacia flotila je naplánovaná už pre rok 2010.

Octavia Green E Line

Česká škodovka predstavila na parížskom autosalóne štúdiu vozidla s čisto elektrickým pohonom v podobe konceptu Octavia Green E Line. Elektrickým konceptom potvrdila Škoda svoju technologickú vyspelosť a schopnosť presadiť sa aj v tejto perspektívnej oblasti.

Štúdia Green E Line vychádza z modelu Škoda Octavia Combi. Svojou modulárnou konštrukciou podlahy je sériový model ideálny pre montáž batérie, elektronickej riadiacej jednotky a elektromotora. Elektromotor je schopný v trvalej prevádzke poskytnúť výkon 82 koní, pričom maximálny výkon je 115 koní. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 270 Nm je k dispozícii už pri rozjazde, vďaka čomu umožňuje výrazné zrýchlenie z miesta. Táto agilita je ideálna najmä v mestskej premávke. Octavia Green E Line zrýchli z 0 na 100 km/h len za 12 sekúnd a najvyššia rýchlosť je obmedzená na 135 km/h.

Elektrickú energiu čerpá Octavia Green E Line z moderného ion-líthiového akumulátora. Dojazd 140 kilometrov spĺňa požiadavky väčšiny vodičov, ktorí v Európe dochádzajú do zamestnania. Akumulátor má kapacitu 26,5 kWh a jeho hmotnosť je približne 315 kilogramov. Blok akumulátora je umiestnený pod strednou a zadnou podlahou a čiastočne aj v batožinovom priestore. Priestor pre posádku a objem batožinového priestoru to takmer neobmedzuje. Pre pasažierov je k dispozícii päť plnohodnotných miest na sedenie. Priestor pre posádku je totožný s tým, ktorý ponúka klasická Octavia Combi so spaľovacím motorom.

Vodič konceptu Octavia Green E Line má vďaka inteligentným ukazovateľom na prístrojovej doske vždy absolútnu kontrolu nad situáciou. Permanentne dostáva dôležité informácie o aktuálnom výkone, spotrebe a stave nabitia akumulátora, aj o zostávajúcom dojazde. Displej navigačného systému navyše zobrazuje aktuálny tok energie. Vodič tak v každej situácii vie, či prúd práve spotrebováva alebo či sa energia získava späť – napríklad pri brzdení alebo brzdení motorom pri schádzaní svahu.

Octavia Green E Line

Ekologický pohon elektrickej Škody sa prejavuje aj na vonkajšom vzhľade. Štúdia je nalakovaná v odtieni perlová biela. Chromované prvky v prednej časti, vzadu a na kolesách tvoria decentne elegantný akcent. Pôsobivý farebný kontrast tvorí lesklá čierna strecha. Nachádza sa v nej panoramatické strešné okno s integrovanými fotovoltaickými článkami.

Už v priebehu roku 2011 plánuje Škoda vyslať na cesty testovaciu flotilu vozidiel Octavia Green E Line. Od tohto praktického testu automobilka očakáva doplňujúce poznatky pre ďalší vývoj elektrického pohonu.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.