Octavia Green E Line: Škoda má prvý elektromobil

Streda, 13 október 2010

Dojazd až 140 km a motor s najvyšším výkonom 115 koní – to sú základné parametre prvého elektromobilu značky Škoda, ktoré automobilka pustila do sveta. O novej Škode Octavii Green E Line vieme ešte to, že prvá testovacia flotila je naplánovaná už pre rok 2010.

Octavia Green E Line

Česká škodovka predstavila na parížskom autosalóne štúdiu vozidla s čisto elektrickým pohonom v podobe konceptu Octavia Green E Line. Elektrickým konceptom potvrdila Škoda svoju technologickú vyspelosť a schopnosť presadiť sa aj v tejto perspektívnej oblasti.

Štúdia Green E Line vychádza z modelu Škoda Octavia Combi. Svojou modulárnou konštrukciou podlahy je sériový model ideálny pre montáž batérie, elektronickej riadiacej jednotky a elektromotora. Elektromotor je schopný v trvalej prevádzke poskytnúť výkon 82 koní, pričom maximálny výkon je 115 koní. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 270 Nm je k dispozícii už pri rozjazde, vďaka čomu umožňuje výrazné zrýchlenie z miesta. Táto agilita je ideálna najmä v mestskej premávke. Octavia Green E Line zrýchli z 0 na 100 km/h len za 12 sekúnd a najvyššia rýchlosť je obmedzená na 135 km/h.

Elektrickú energiu čerpá Octavia Green E Line z moderného ion-líthiového akumulátora. Dojazd 140 kilometrov spĺňa požiadavky väčšiny vodičov, ktorí v Európe dochádzajú do zamestnania. Akumulátor má kapacitu 26,5 kWh a jeho hmotnosť je približne 315 kilogramov. Blok akumulátora je umiestnený pod strednou a zadnou podlahou a čiastočne aj v batožinovom priestore. Priestor pre posádku a objem batožinového priestoru to takmer neobmedzuje. Pre pasažierov je k dispozícii päť plnohodnotných miest na sedenie. Priestor pre posádku je totožný s tým, ktorý ponúka klasická Octavia Combi so spaľovacím motorom.

Vodič konceptu Octavia Green E Line má vďaka inteligentným ukazovateľom na prístrojovej doske vždy absolútnu kontrolu nad situáciou. Permanentne dostáva dôležité informácie o aktuálnom výkone, spotrebe a stave nabitia akumulátora, aj o zostávajúcom dojazde. Displej navigačného systému navyše zobrazuje aktuálny tok energie. Vodič tak v každej situácii vie, či prúd práve spotrebováva alebo či sa energia získava späť – napríklad pri brzdení alebo brzdení motorom pri schádzaní svahu.

Octavia Green E Line

Ekologický pohon elektrickej Škody sa prejavuje aj na vonkajšom vzhľade. Štúdia je nalakovaná v odtieni perlová biela. Chromované prvky v prednej časti, vzadu a na kolesách tvoria decentne elegantný akcent. Pôsobivý farebný kontrast tvorí lesklá čierna strecha. Nachádza sa v nej panoramatické strešné okno s integrovanými fotovoltaickými článkami.

Už v priebehu roku 2011 plánuje Škoda vyslať na cesty testovaciu flotilu vozidiel Octavia Green E Line. Od tohto praktického testu automobilka očakáva doplňujúce poznatky pre ďalší vývoj elektrického pohonu.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.