Opel Astra pred premiérou

Piatok, 21 august 2009

Stretnutia s novým modelom pred jeho svetovou premiérou nebýva obvyklá udalosť. Opel túto výnimku s novou Astrou, ktorú predstaví na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte, urobil v nebývalom štýle neďaleko Budapešti. S novým modelom nemeckej automobilky sa tak postupne oboznamovali novinári prakticky všetkých európskych štátov. Za novou Astrou sme do blízkeho Maďarska vyrazili aj my.

Opel Astra
Presne ako tento prototyp bude vyzerať aj sériový model Opel Astra štvrtej generácie

Prototyp zo sklolaminátovou karosériou sme tu videli presne v podobe, ako má vyzerať pri svojej premiére na blížiacom sa autosalóne. Pri tejto statickej prehliadke nás budúci model nemeckej automobilky zaujal a obdivovali sme dizajn karosérie i technické riešenia Astry štvrtej generácie, ktoré novinárom veľmi detailne a precízne prezentovali prítomní nemeckí návrhári.

Snahu automobilky o to, aby nová Astra bola úspešná, bolo tu uprostred maďarských viníc cítiť práve tak, ako sa na novej Astre odzrkadľovalo stvárnenie každého detailu, ale aj odhodlanie a zodpovednosť dizajnérov, konštruktérov a technikov pri navrhovaní novej Astry.

Opel Astra
Model pod plachtou prezrádzal oblé tvary prototypu novej Astry štvrtej generácie

Nový model zahalený plachou prezrádzal oblé tvary kombinované s ostrými hranami, zmenenú líniu prednej kapoty, čelného skla a nadväzujúcej strechy a pomerne ostrý sklon zadnej časti automobilu. Po odhalení sme potom mohli konštatovať, že nová Astra má najmä v prednej časti spoločné rysy s väčšou Insigniou. A keďže na vzhľade predstavenej Astry by sa už nemalo nič podstatné meniť, máme sa pri sériovom modeli na čo tešiť.

Príbuznosť novej Astry k značke Opel sa prejavuje na jej dizajne, ktorý nesie znaky väčšej Insignie. Najviac badateľné to je na mriežke chladiča, prednom nárazníku, prelisoch kapoty motora a predných adaptívnych bi-xenónových svetlometoch (s diódovými svetlami pre denné svietenie), ktoré viac zasahujú do blatníkov. Okrem toho je nová Astra oproti predchodcovi aj výrazne športovejšia. Spoločné so starším modelom má nová Astra aj to, že prvou verziou bude aj teraz päťdverový hatchback. Ďalšie verzie prídu postupne: kombi Sports Tourer v polovici roka 2010, neskôr aj trojdverová Astra GTC.

Opel Astra
Takto elegantne bude vyzerať interiér novej Astry, ktorá sa predstaví vo Frankfurte

S vonkajším vzhľadom Astry štvrtej generácie držal krok aj interiér. Zaujali nás špičkové sedadlá s výraznejšie vystupujúcimi bokmi, nová palubná doska, stredový panel s množstvom odkladacích miest (s tromi nápojovými miestami pri parkovacej brzde), prístrojový panel s červeným podsvietením, multifunkčný kožou potiahnutý volant a dverová výplň s priestorom pre 1,5litrové PET fľaše.

Svoje si užijú aj cestujúci na zadných sedadlách, pre ktorých je dosť miesta tak na výšku, ako v priečnom sme i pre nohy. Aj batožinový priestor (jeho dno môže mať tri polohy), aj keď nepoznáme jeho objem, vyzerá o nejaký liter väčší v porovnaní so súčasnou Astrou. Navyše do zadného nárazníka bude možné integrovať praktický nosič bicyklov Flex Fix.

Opel Astra
Nový adaptívny podvozok sľubuje pre Astru výborné jazdné vlastnosti a jazdný komfort

Vysoký jazdný komfort novej Astry je výsledkom novej konštrukcie podvozku, ktorému majú asistovať adaptívne tlmiče a kolesá väčších rozmerov. Predvádzaný exemplár stál na 19palcových ráfikoch, ktoré Astre veľmi pristali. Vo vzájomnej súčinnosti to vytvorí tie najlepšie predpoklady pre vynikajúce správanie sa Astry na ceste.

Paleta motorov sa bude začínať pri benzínových štvorvalcoch 1,4/100 k a 1,6/115, pokračovať bude novým preplňovaným motorom 1,4 Turbo (140 k) a známym 1,6 Turbo (180 k). Z naftových by mal byť základom 1,3 CDTi (95 k), chýbať nebudú 1,7 CDTi (110 k a 125 k) a 2,0 CDTi (160 k).

Sériová výroba sa má rozbehnúť koncom tohto roku a do predaja na Slovensko by prvé kusy mali doraziť začiatkom roku 2010.

Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.