Opel Astra: prvá jazda

Streda, 20 január 2010

Prvý raz sme sa s novou Astrou stretli v júli minulého roka na statickej prezentácii neďaleko Budapešti. Už vtedy funkčný model ukázal, že najpredávanejší model automobilky Opel, ktorá doteraz nemá vyriešené svoje vzťahy s koncernom General Motors o možnom predaji, nie je bežným konfekčným modelom. Opel vsadil na Astru, ako by ju považoval za svojho záchrancu. Použil na to viacero nástrojov: mimoriadne atraktívny a príťažlivý dizajn, nové menšie ekologické a úsporné motory, nový podvozok, skvelé jazdné vlastnosti a v neposlednom rade prepracovaný interiér. Zaberie nová Astra aj na trhu a získa si srdcia zákazníkov?

Opel Astra

V závere minulého týždňa sme sa zúčastnili dynamickej prezentácie sériového modelu novej Astry. Počas nej sme si mohli v okolí Bratislavy vyskúšať päťdverovú verziu, ktorá prichádza na trh ako prvá a od decembra minulého roku sa ponúka zákazníkom v salónoch predajcov značky Opel. Veľký hatchback nižšej strednej triedy už na prvý pohľad upúta pozornosť každého motoristu.

Oproti predsériovému modelu sa nová Astra takmer nezmenila. Zvonku krásny dizajn, vo vnútri priestranný, elegantný a kvalitný interiér. Pod kapotou nové motory a celé to posadené na sofistikovanom podvozku. Takto vyzbrojená Astra chce osloviť nielen svoju terajšiu klientelu, ale bude chcieť získať aj nových zákazníkov. Nielen svojim vzhľadom, ale aj bohatou výbavou, ponukou výborných motorov a jazdným komfortom. To všetko ju podporí vo večnom súperení s VW Golf. Oproti aktuálnemu Golfu je nová Astra až o 22 centimetrov dlhšia, má takmer o 11 cm väčší rázvor náprav, vďaka tomu aj väčší interiér, čo spolu s pútavým dizajnom môže byť výhodou novej Astry pred konzervatívnejším vzhľadom Golfu.

Nová Astra, model nižšej strednej triedy, svojim vnútrajškom dosť pripomína väčšiu Insigniu, a už tento fakt ju stavia na vyššiu úroveň. Prístrojový štít, volant a stredová konzola s ovládaním audia, klimatizácie i niektoré ďalšie časti interiéru novej Astry sú akoby požičané od jej väčšej sestry. Ale aj tu, podobne ako v Insignii, je tých tlačidiel trošku priveľa, takže na ich správne využívanie si treba nejaký čas zvykať.

Miesta je vpredu aj pre vyššie postavy dosť, pričom pohodlie ešte zvýšia kvalitné sedadlá. Umožňuje to aj rozsah ich nastavenia. Priestor na zadných sedadlách je však skôr pre priemerne urastených ako pre dlháňov, najmä ak sú predné sedadlá posunuté do zadnej krajnej polohy. Solídne veľký batožinový priestor (370 litrov) s dvojitým, tzv. falošným dnom sa sklopením operadiel zadných sedadiel dá veľmi jednoducho zväčšiť. Na prepravu bicyklov slúži nosič FlexFix integrovaný do zadného nárazníka, ktorý používa napríklad aj menšia Corsa.

Opel na predvádzanie pripravil všetky momentálne dostupné motory, a tak sme viaceré z nich vyskúšali – benzínové s objemom 1,4 a 1,6 litra s výkonmi 100 a 115 koní, ale aj preplňované s rovnakým objemom a výkonmi 140 a 180 koní. Pri všetkých sa nám páčil tichý a kultivovaný chod, ochota vytáčať sa a dobrý záťah, najmä pri turbomotoroch, už od nižších otáčok. Radosť sľubujú budúcim majiteľom aj naftové motory. Astra ich ponúka tiež štyri (1,3 CDTI/95 k, 1,7 CDTI/110 k, 1,7 CDTI/125 k a 2,0 CDTI/160 k). My sme vyskúšali 1,7 CDTI/125 k. Bol tichý, mal kultivovaný chod a najmä by mal byť úsporný, samozrejme aj ekologický.

Kvalitu jazdy novej Astry zvyšuje podvozok s novou zadnou nápravou s Wattovým priamovodom a príplatkovým adaptívnym podvozkom, ktorý je súčasťou systému FlexRide (možnosť prepínania zo štandardného nastavenia do športového režimu Sport alebo komfortného Tour). FlexRide je tým čarovným prútikom, ktorému vďačí Astra za bezpečnú a pohodlnú jazdu aj na cestách s menej kvalitným povrchom.

Viac o novej Astre nám napovie komplexný test, ktorý práve dokončujeme a už o krátky čas ho uverejníme.

Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.