Opel Flextreme GT/E: reálna budúcnosť

Pondelok, 22 február 2010

Ďalším krokom do budúcnosti automobilky Opel po modeloch Insignia a nová Astra je štúdia Flextreme GT/E, ktorú nemecká automobilka predstaví už o týždeň na autosalóne v Ženeve. Ide o päťdverové kupé s dĺžkou až 4,8 metra s prvkami najnovších modelov značky Opel. Štúdiu charakterizuje nízko položená predná dlhá kapota, výrazne široká maska chladiča v rohoch s diódovými svetlometmi, malá čelná plocha a z toho prameniaci mimoriadne nízky koeficient aerodynamického odporu vzduchu a malá energetická náročnosť.

Opel Flextreme GT/E

Dizajn štúdie Flextreme GT/E je nielen atraktívny, ale aj mimoriadne funkčný, keďže koeficient odporu vzduchu cD je iba 0,22, čo sa odrazilo aj v maximálnej rýchlosti až 200 km/h, v nízkej energetickej náročnosti a teda aj na dlhom dojazde. Na prvý pohľad zaujme nízka a široko rozkročená čelná silueta vozidla, krídlové svetlá, originálna "tvár", splývavý C- stĺpik karosérie alebo muskulatúrne boky karosérie.

Malá čelná plocha konceptu, výška iba 1 308 mm a plochá podlaha prispievajú k ľahkému obtekaniu karosérie vzduchom. Aerodynamiku vozidla optimalizuje ešte množstvo ďalších prvkov, napríklad zliatinové 21palcové pomerne úzke kolesá, čo spolu so špeciálnymi pneumatikami 195/45 znižuje valivý i aerodynamický odpor.

Výrazná línia bokov vyniká najmä pri pohľade zozadu. Styling a'la kupé dopĺňa extrémne mierne sklonený kryt batožinového priestoru, do ktorého sú začlenené i koncové svetlá z LED diód, pričom koncové svetlá svojim dizajnom nadväzujú na tvar hlavných svetlometov.

Štúdia Flextreme GT/E, podobne ako štúdia Meriva, má protismerné otváranie dverí. V záujme "čistoty" exteriérového dizajnu nemajú dvere tradičné kľučky – tie nahrádzajú svetelné senzory. Po priložení ruky na senzor sa zámky dverí odistia. Pre zníženie turbulencií vzduchu chýbajú taktiež vonkajšie spätné zrkadlá, ich funkciu nahrádzajú malé kamery v dolnej časti A-stĺpika.

Pohon štúdie je elektrický s riešením E-REV, ktoré bude používať aj Opel Ampera i sesterský model GM – Chevrolet Volt. E-REV je technológia s predĺženým dojazdom. O pohon sa stará elektromotor s výkonom 120 kW (163 k) a najvyšším krútiacim momentom 370 Nm. Elektromotor poháňa predné kolesá a energiu odoberá z 16 kW li-ionových batérií (menovité napätie 350 V, nabíjajú sa zo siete 230 V počas 3 hodín). Vďaka tomuto zdroju pohonu štúdia dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 9 sekúnd a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 200 km/h. S výlučne elektrickým pohonom prejde 60 km.

V porovnaní s konvenčnými elektromobilmi však koncept Flextreme GT/E nezastavia vybité akumulátory, pretože malý zážihový motor poháňa generátor a v prípade potreby sa postará o dobíjanie akumulátorov počas jazdy. V tomto režime sa akčný rádius predlžuje na viac ako 500 km. Priemerná spotreba paliva v tomto režime je prepočítaná na 1,6 l/100 km, pričom emisie CO2 sú menej ako 40 g/km. Až potom je nutné akumulátory dobiť zo siete, alebo dotankovať benzín pre palubný generátor.

Podľa viceprezidenta automobilky Opel Franka Webera, ktorý je zodpovedný za produktové plánovanie, koncept Flextreme GT/E naznačuje štýl budúcich modelov automobilky Opel. Podľa neho tento výrazný a vysoko efektívny koncept reprezentuje produktovú stratégiu, ktorú bude automobilka uplatňovať pri všetkých svojich budúcich modeloch a vo všetkých segmentoch.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.