Opel Grandland X, tretí do rodiny X

Streda, 05 júl 2017

Po menších modeloch Mokka X a Crosland X sa Opel pripravuje na predaj ďalšieho, v poradí tretieho, najväčšieho Xka z modelového radu SUV, modelu Grandland X, ktorý podobne ako Crossland vznikol v spolupráci s francúzskou skupinou PSA Group.

1 Opel Grandland X
V Bratislave sa v predpremiére predstavil Opel Grandland X, brat Peugeota 3008

Svoju predpremiéru absolvoval nový Opel Grandland X na Slovensku koncom minulého týždňa. Priviezli do Bratislavy hneď dva modely, jeden v tmavosivej a druhý v tmavej červenej farbe, obe metalizované. Navyše, oba vyrobené ručne, keďže linka na ich výrobu ešte nebeží a svetová premiéra sa uskutoční až v septembri na autosalóne vo Frankfurte. Ak by ste však na týchto dvoch ručne vyrobených modeloch hľadali akúkoľvek výrobnú nepresnosť, napríklad na lícovaní plechov karosérie, určite by ste nič nenašli, keďže nemecká presnosť úradovala pri ich výrobe na sto percent.

V priestoroch Vodárenského múzea v bratislavskej Karlovej Vsi sme na dôkladnú prehliadku a fotografovanie nového crossovera Grandland X mali dostatok času a mohli sme si ho podrobne prezrieť. Už na pohľad bolo zrejmé, že veľkosťou prekonáva mladších súrodencov Mokka X a Crossland X. Prirovnali by sme ho k Peugeotu 3008, z ktorého Grandland X vychádza, alebo k Renaultu Kadjar či Nissan Qasahqai alebo Volkswagenu Tiguan.

Opel Grandland X je jednou zo siedmich noviniek, ktoré Opel v tomto roku uvedie na trh. Grandland X podobne ako Crossland X, má podvozok a ostatnú techniku od Peugeota (PSA Group) a exteriér a interiér vytvorili návrhári Opla. Ak francúzskemu dizajnu nikdy nechýbal šarm, potom aj pri pohľade na karosériu Grandlandu X musíme povedať, že jeho vzhľad šarm naozaj má.

Opel Grandland X má dynamické línie, vzhľad off-roadu a posádke poskytuje zvýšená poloha sedadiel dobrý výhľad hlavne dopredu a do strán, čo je typickým znakom pre kategóriu SUV. Je príspevkom nemeckej značky do prudko sa rozvíjajúceho segmentu SUV, z ktorého sa len v Európe ročne predá približne 1,1 milióna a do roku 2020 by predaj v tejto kategórii mal narásť na dva milióny.

Novinka, ktorá sa radí medzi stredné SUV, resp. crosovery, je dlhá 4477 milimetrov, čo vyzerá akoby mierila o segment vyššie. A tak si myslíme, že so svojimi konkurentmi, hlavne Nissanom Qashqai, si to bez obáv môže rozdať najmä vo veľkosti vnútorného priestoru.

Opel Grandland X stojí s Peugeotom 3008 na zhodnom podvozku s rázvorom dlhom 2675 milimetrov a používa aj rovnaké pohonné jednotky. Spoločné budú mať aj to, že obaja nevlastní súrodenci sa budú vyrábať v rovnakej fabrike, francúzskej v Sochaux. Napriek tomu, že obidva tieto modely majú spoločný základ, navonok to vyzerá tak, akoby nemali nič spoločné.

Tím nemeckých dizajnérov pri tvorbe Grandlandu X pokračoval v trende, ktorý nastolil pri Insignii, čo markantne vidieť tak na maske chladiča s veľkým novým logom Opel, ktorý je bez plastického tvarovanie a ktorý odteraz budú používať všetky ďalšie modelu Opel. Podobný štýl si zachovávajú aj hlavné svetlomety. Dizajnovo nekomplikovane je riešená aj zadná časť karosérie s novými koncovými svetlami. Nechýba neodmysliteľné plastové krytie spodnej časti nárazníka vpredu i vzadu, a tiež na bokoch karosérie, čo je typické pre túto kategóriu áut.

2 Opel Grandland X
Zadnú časť skrášľujú nízke koncové svetlá a plastový kryt nárazníka. Ten nechýba ani na bokoch Grandlandu X, ani pod predným nárazníkom

Grandland X prichádza s bohatým sériovým vybavením, ktoré zahŕňa asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu, rozoznávanie dopravných značiek, systém pre rozjazd do kopca, rádio s Bluetooth, klimatizáciu s peľovým a pachovým filtrom, komfortné sedadlá , sklopné operadlo zadného sedadla delené v pomere 40:60. Objem batožinového priestoru je od 514 do 1652.

Grandland X prináša portfólio asistenčných systémov a komfortných prvkov ako je funkcia núdzového brzdenia, rozoznávanie chodcov, monitorovanie únavy vodiča, parkovací asistent, kamerový systém a iné. Nechýba adaptívny tempomat, ktorý udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu až do úplného zastavenia.

Komfort cestovania zabezpečia predné ergonomické sedadlá s certifikátom AGR, vyhrievaný volant, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ktoré sa dajú otvoriť a zatvoriť bez dotyku, len pohybom nohy pod zadným nárazníkom. Panoramatické strešné okno privádza zasa do interiéru viac svetlo a výhľad na oblohu.

Spočiatku budú pre Grandland X na výber dva úsporné motory – benzínový trojvalec 1,2 litra s priamym vstrekovaním a prepĺňovaním turbodúchadlom s výkonom 130 koní (230 Nm) a štvorvalcový turbodiesel 1,6 s výkonom 120 koní (300 Nm). Obidva agregáty sa dajú kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou a už v štandarde so systémom Stop/Start.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.