Opel Grandland X, tretí do rodiny X

Streda, 05 júl 2017

Po menších modeloch Mokka X a Crosland X sa Opel pripravuje na predaj ďalšieho, v poradí tretieho, najväčšieho Xka z modelového radu SUV, modelu Grandland X, ktorý podobne ako Crossland vznikol v spolupráci s francúzskou skupinou PSA Group.

1 Opel Grandland X
V Bratislave sa v predpremiére predstavil Opel Grandland X, brat Peugeota 3008

Svoju predpremiéru absolvoval nový Opel Grandland X na Slovensku koncom minulého týždňa. Priviezli do Bratislavy hneď dva modely, jeden v tmavosivej a druhý v tmavej červenej farbe, obe metalizované. Navyše, oba vyrobené ručne, keďže linka na ich výrobu ešte nebeží a svetová premiéra sa uskutoční až v septembri na autosalóne vo Frankfurte. Ak by ste však na týchto dvoch ručne vyrobených modeloch hľadali akúkoľvek výrobnú nepresnosť, napríklad na lícovaní plechov karosérie, určite by ste nič nenašli, keďže nemecká presnosť úradovala pri ich výrobe na sto percent.

V priestoroch Vodárenského múzea v bratislavskej Karlovej Vsi sme na dôkladnú prehliadku a fotografovanie nového crossovera Grandland X mali dostatok času a mohli sme si ho podrobne prezrieť. Už na pohľad bolo zrejmé, že veľkosťou prekonáva mladších súrodencov Mokka X a Crossland X. Prirovnali by sme ho k Peugeotu 3008, z ktorého Grandland X vychádza, alebo k Renaultu Kadjar či Nissan Qasahqai alebo Volkswagenu Tiguan.

Opel Grandland X je jednou zo siedmich noviniek, ktoré Opel v tomto roku uvedie na trh. Grandland X podobne ako Crossland X, má podvozok a ostatnú techniku od Peugeota (PSA Group) a exteriér a interiér vytvorili návrhári Opla. Ak francúzskemu dizajnu nikdy nechýbal šarm, potom aj pri pohľade na karosériu Grandlandu X musíme povedať, že jeho vzhľad šarm naozaj má.

Opel Grandland X má dynamické línie, vzhľad off-roadu a posádke poskytuje zvýšená poloha sedadiel dobrý výhľad hlavne dopredu a do strán, čo je typickým znakom pre kategóriu SUV. Je príspevkom nemeckej značky do prudko sa rozvíjajúceho segmentu SUV, z ktorého sa len v Európe ročne predá približne 1,1 milióna a do roku 2020 by predaj v tejto kategórii mal narásť na dva milióny.

Novinka, ktorá sa radí medzi stredné SUV, resp. crosovery, je dlhá 4477 milimetrov, čo vyzerá akoby mierila o segment vyššie. A tak si myslíme, že so svojimi konkurentmi, hlavne Nissanom Qashqai, si to bez obáv môže rozdať najmä vo veľkosti vnútorného priestoru.

Opel Grandland X stojí s Peugeotom 3008 na zhodnom podvozku s rázvorom dlhom 2675 milimetrov a používa aj rovnaké pohonné jednotky. Spoločné budú mať aj to, že obaja nevlastní súrodenci sa budú vyrábať v rovnakej fabrike, francúzskej v Sochaux. Napriek tomu, že obidva tieto modely majú spoločný základ, navonok to vyzerá tak, akoby nemali nič spoločné.

Tím nemeckých dizajnérov pri tvorbe Grandlandu X pokračoval v trende, ktorý nastolil pri Insignii, čo markantne vidieť tak na maske chladiča s veľkým novým logom Opel, ktorý je bez plastického tvarovanie a ktorý odteraz budú používať všetky ďalšie modelu Opel. Podobný štýl si zachovávajú aj hlavné svetlomety. Dizajnovo nekomplikovane je riešená aj zadná časť karosérie s novými koncovými svetlami. Nechýba neodmysliteľné plastové krytie spodnej časti nárazníka vpredu i vzadu, a tiež na bokoch karosérie, čo je typické pre túto kategóriu áut.

2 Opel Grandland X
Zadnú časť skrášľujú nízke koncové svetlá a plastový kryt nárazníka. Ten nechýba ani na bokoch Grandlandu X, ani pod predným nárazníkom

Grandland X prichádza s bohatým sériovým vybavením, ktoré zahŕňa asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu, rozoznávanie dopravných značiek, systém pre rozjazd do kopca, rádio s Bluetooth, klimatizáciu s peľovým a pachovým filtrom, komfortné sedadlá , sklopné operadlo zadného sedadla delené v pomere 40:60. Objem batožinového priestoru je od 514 do 1652.

Grandland X prináša portfólio asistenčných systémov a komfortných prvkov ako je funkcia núdzového brzdenia, rozoznávanie chodcov, monitorovanie únavy vodiča, parkovací asistent, kamerový systém a iné. Nechýba adaptívny tempomat, ktorý udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu až do úplného zastavenia.

Komfort cestovania zabezpečia predné ergonomické sedadlá s certifikátom AGR, vyhrievaný volant, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ktoré sa dajú otvoriť a zatvoriť bez dotyku, len pohybom nohy pod zadným nárazníkom. Panoramatické strešné okno privádza zasa do interiéru viac svetlo a výhľad na oblohu.

Spočiatku budú pre Grandland X na výber dva úsporné motory – benzínový trojvalec 1,2 litra s priamym vstrekovaním a prepĺňovaním turbodúchadlom s výkonom 130 koní (230 Nm) a štvorvalcový turbodiesel 1,6 s výkonom 120 koní (300 Nm). Obidva agregáty sa dajú kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou a už v štandarde so systémom Stop/Start.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.