Opel Grandland X: Už aj plug-in hybrid

Piatok, 17 máj 2019

Opel predstavuje vrcholný model svojej SUV rodiny. Je ním dlhšie avizovaní a očakávaný plug-in hybridný Grandland X. Má 300 koní a na elektrinu prejde 60 kilometrov.

1 Opel Grandland X Hybrid4
Opel Grandland X Hybrid4 prichádza ako plug-in hybrid, s elektrickým pohonom s nabíjaním zo zásuvky. Je predvojom elektrifikovaných budúcich modelov Opel.

Oproti súčasnému modelu má nový Grandland X pohon všetkých kolies označovaný ako AWD a motor výkon 300 koní. Nesie označenie Grandland X Hybrid4. Pohonnú jednotku tvoria preplňovaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva s objemom 1,6 litra a výkonom 147 kW/200 k, dva elektromotory s výkonom 80 kW/109 k a lítium-iónová vysokonapäťová (300 V) akumulátorová batéria s kapacitou 13,2 kWh.

Jeden elektromotor je uložený vpredu a integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky. Druhý elektromotor je spolu s invertorom a diferenciálom integrovaný do modulu zadnej nápravy, kde podľa potreby zabezpečuje pohon všetkých kolies.

Benzínový motor poháňa vozidlo v oblasti stredných až vysokých rýchlostí, krátkodobý pohon pri nízkej rýchlosti obstarávajú elektromotory. Opel Grandland X Hybrid4 má dojazd do 50 km podľa metodiky WLTP, resp. 60 km podľa NEDC.

Nový hybrid má štyri jazdné režimy: plne elektrický, hybridný, AWD a športový. Efektívnu jazdu podporí rekuperácia pri brzdení, ktorá premieňa kinetickú energiu na elektrickú. Za hybridným Grandlandom X budú elektrifikáciu Opla nasledovať ďalšie modely z rodiny Opel tak, aby celé produktové portfólio bolo elektrifikované do roku 2024.

Zásuvka na nabíjanie batérie pomocou integrovanej nabíjačky vozidla s výkonom 3,3 kW (na želanie 6,6 kW) je umiestnená na opačnej strane ako je uzáver palivovej nádrže. Akumulátorová batéria pohonu je uložená pod zadnými sedadlami, takže nijako neuberá vnútorný priestor kabíny ani batožinového priestoru.

Doba nabíjania batérie závisí od druhu použitej nabíjačky. Okrem kábla, určeného na pripojenie do bežnej elektrickej zásuvky v garáži, Opel dodáva k vozidlu aj káble na nabíjanie z verejných nabíjacích stojanov, alebo z domácej nabíjacej stanice wallbox. Napríklad pri použití wallboxu s výkonom 7,4 kW sa batéria úplne nabije za 1 hodinu a 50 minút.

2 Opel Grandland X Hybrid4
Pohľad do útrob modelu Opel Grandland X Hybrid4, prvého plug-in hybridu značky nemeckej Opel s elektrickým pohonom s nabíjaním zo zásuvky

Pre vyššiu efektívnosť jazdy je Grandland X Hybrid4vybavený brzdovou sústavou s funkciou rekuperácie, čím sa pri spomaľovaní a brzdení premieňa kinetická energia vozidla na elektrickú energiu dobíjajúcu batériu. Elektromotor tak funguje ako generátor a dobíja batériu. Rekuperácia predlžuje dojazd Grandlandu X Hybrid4 priemerne o 10 percent.

Vodič môže prepínačom ovplyvňovať režim rekuperácie. Vtedy na úplne zastavenie vozidla nemusí používať brzdový pedál. Tak sa dá Opel Grandland X Hybrid4 ovládať iba prostredníctvom pedála akcelerátora. Jedným pedálom tak vozidlo akceleruje i brzdí.

Grandland X Hybrid4 je predvojom novej generácie elektrifikovaných áut Opel. V najbližších 20 mesiacoch uvedie na trh štyri verzie nových modelov s plne elektrickým pohonom. Po novej generácii modelu Corsa to bude Zafira Life MPV, Vivaro novej generácie v úžitkovej verzii a nástupca modelu Mokka X.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.