Opel Grandland X: Už aj plug-in hybrid

Piatok, 17 máj 2019

Opel predstavuje vrcholný model svojej SUV rodiny. Je ním dlhšie avizovaní a očakávaný plug-in hybridný Grandland X. Má 300 koní a na elektrinu prejde 60 kilometrov.

1 Opel Grandland X Hybrid4
Opel Grandland X Hybrid4 prichádza ako plug-in hybrid, s elektrickým pohonom s nabíjaním zo zásuvky. Je predvojom elektrifikovaných budúcich modelov Opel.

Oproti súčasnému modelu má nový Grandland X pohon všetkých kolies označovaný ako AWD a motor výkon 300 koní. Nesie označenie Grandland X Hybrid4. Pohonnú jednotku tvoria preplňovaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva s objemom 1,6 litra a výkonom 147 kW/200 k, dva elektromotory s výkonom 80 kW/109 k a lítium-iónová vysokonapäťová (300 V) akumulátorová batéria s kapacitou 13,2 kWh.

Jeden elektromotor je uložený vpredu a integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky. Druhý elektromotor je spolu s invertorom a diferenciálom integrovaný do modulu zadnej nápravy, kde podľa potreby zabezpečuje pohon všetkých kolies.

Benzínový motor poháňa vozidlo v oblasti stredných až vysokých rýchlostí, krátkodobý pohon pri nízkej rýchlosti obstarávajú elektromotory. Opel Grandland X Hybrid4 má dojazd do 50 km podľa metodiky WLTP, resp. 60 km podľa NEDC.

Nový hybrid má štyri jazdné režimy: plne elektrický, hybridný, AWD a športový. Efektívnu jazdu podporí rekuperácia pri brzdení, ktorá premieňa kinetickú energiu na elektrickú. Za hybridným Grandlandom X budú elektrifikáciu Opla nasledovať ďalšie modely z rodiny Opel tak, aby celé produktové portfólio bolo elektrifikované do roku 2024.

Zásuvka na nabíjanie batérie pomocou integrovanej nabíjačky vozidla s výkonom 3,3 kW (na želanie 6,6 kW) je umiestnená na opačnej strane ako je uzáver palivovej nádrže. Akumulátorová batéria pohonu je uložená pod zadnými sedadlami, takže nijako neuberá vnútorný priestor kabíny ani batožinového priestoru.

Doba nabíjania batérie závisí od druhu použitej nabíjačky. Okrem kábla, určeného na pripojenie do bežnej elektrickej zásuvky v garáži, Opel dodáva k vozidlu aj káble na nabíjanie z verejných nabíjacích stojanov, alebo z domácej nabíjacej stanice wallbox. Napríklad pri použití wallboxu s výkonom 7,4 kW sa batéria úplne nabije za 1 hodinu a 50 minút.

2 Opel Grandland X Hybrid4
Pohľad do útrob modelu Opel Grandland X Hybrid4, prvého plug-in hybridu značky nemeckej Opel s elektrickým pohonom s nabíjaním zo zásuvky

Pre vyššiu efektívnosť jazdy je Grandland X Hybrid4vybavený brzdovou sústavou s funkciou rekuperácie, čím sa pri spomaľovaní a brzdení premieňa kinetická energia vozidla na elektrickú energiu dobíjajúcu batériu. Elektromotor tak funguje ako generátor a dobíja batériu. Rekuperácia predlžuje dojazd Grandlandu X Hybrid4 priemerne o 10 percent.

Vodič môže prepínačom ovplyvňovať režim rekuperácie. Vtedy na úplne zastavenie vozidla nemusí používať brzdový pedál. Tak sa dá Opel Grandland X Hybrid4 ovládať iba prostredníctvom pedála akcelerátora. Jedným pedálom tak vozidlo akceleruje i brzdí.

Grandland X Hybrid4 je predvojom novej generácie elektrifikovaných áut Opel. V najbližších 20 mesiacoch uvedie na trh štyri verzie nových modelov s plne elektrickým pohonom. Po novej generácii modelu Corsa to bude Zafira Life MPV, Vivaro novej generácie v úžitkovej verzii a nástupca modelu Mokka X.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
registraciezap
V máji 2019 sme na Slovensku zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 9888 automobilov, čo oproti minulému roku s počtom 9674 registrovaných nových osobných automobilov predstavuje nárast o 2,21 %. Registrácie malých úžitkových automobilov kategórie N1dosiahli v máji 2019 počet 858 vozidiel, čo oproti rovnakému mesiacu minulého roka s počtom vozidiel 838 predstavuje nárast o 2,39 % . Po prijatí akčného plánu elektromobility a znovuzavedení podpory na kúpu elektrických a plug-in hybridných automobilov zaznamenali predajcovia zvýšený záujem zákazníkov o tento segment automobilov. Predaj je podmienený reštartom podpory, ktorý zatiaľ detailne ešte nie je známy.
VW a deti
Aj v tomto roku Volkswagen Slovakia prispeje deťom svojich zamestnancov na prázdninové letné tábory. Príspevok na tábor podľa vlastného výberu na Slovensku aj v zahraničí dostane aj tento rok viac ako 600 detí. Vlani takto VW Slovakia odľahčil rozpočty vyše 450 rodinám svojich zamestnancov. Výška príspevku sa pohybuje od 70 do 120 eur pri pobytových táboroch a 10 eur na deň pri denných táboroch. Deti zamestnancov VW Slovakia najčastejšie trávia prázdniny v táboroch na Slovensku. Tradíciou je Volkswagen Slovakia Sommer Camp, ktorý v tomto roku organizuje Nadácia VW Slovakia pre deti zamestnancov v blízkosti bratislavského závodu.Ilustračná snímka – autor VW
Sikyna Kegums 2019
Účastníci seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa z Ruska presťahovali do Lotyšska, kde sa konalo deviate podujatie seriálu a jazdci tak majú za sebou prvú polovicu tohtoročných pretekov. V Lotyšsku sa pretekalo na ich tradičnej pieskovej trati v Kegumse. Slovenský reprezentant Richard Šikyňa jazdiaci v triede MX2 na stroji KTM 250 SFX vo farbách českého JD Gunex si po tomto podujatí pripísal ďalšie 3 body za 18. miesto v prvej jazde. V druhej jazde po páde v úvodnom kole skončil nakoniec 23. Celkovo sa umiestnil na 22. mieste a rovnaká priečka mu patrí so ziskom 49 bodov aj priebežnom hodnotení seriálu. Manažér Peter Kolek: "Richard mal v Kegumse trochu smolu. Nevyhol sa pádu v sobotu v meranom tréningu, ani v nedeľu v druhej jazde. Potom musel sťahovať stratu. Dokázal sa posunúť z posledného na 23. miesto. Škoda, nebyť toho pádu v prvom kole, mohol zabodovať aj v druhej jazde."