Opel Insignia 2,0 Biturbo: 195 k a 400 Nm

Pondelok, 19 december 2011

Nový naftový dvojlitrový štvorvalec, dve turbodúchadlá, výkon takmer dvesto koní a enormný krútiaci moment. Tým všetkým sa môže pochváliť nová verzia modelu Opel Insignia. A môžete ju mať aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Insignia BiTurbo
Insignia so 195 koňovým turbodieselom dostala pridané ďalšie turbo, podvozok SuperSport a pre zvýšenie aktívnej bezpečnosti adaptívny tempomat a ďalšie prvky

Doteraz najsilnejší turbodiesel používaný modelom Insignia mal 160 koní 350 Nm. Opel ponúkal na výber ešte zo svojej palety vznetových motorov slabšie 110 a 130 koňové, všetky radové štvorvalce. Z benzínovej ponuky najvýkonnejším je vidlicový šesťvalec s objemom 2,8litra preplňovaný turbodúchadlom s výkonom 260 koní. Pestrosť pohonných jednotiek Insignie dopĺňajú ďalšie zážihové motory – základný 1,6/115 k, 1,6/180 k Turbo, 1,8/140 k a 2,0/220 k Turbo.

Nový špičkový dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel s dvojitým preplňovaním sa bude dodávať so 6stupňovou manuálnou alebo automatom s rovnakým počtom prevodov. Zákazník ho môže mať aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri manuálnej prevodovke má pridaný systém Stop/Start, aj vďaka ktorému sa Insignia 2,0 Biturbo môže pýšiť kombinovanou spotrebou len 4,9 litra na sto kilometrov, dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 230 km/h.

Cieľom pri vývoji motora 2,0 CDTI Biturbo bolo dosiahnuť rýchly nárast prepĺňaného tlaku v oblasti nízkych otáčok a skrátiť reakčný čas motora pri zmene polohy pedála akcelerátora v oblasti stredných otáčok. Tomu slúži malý prídavný chladič stlačeného vzduchu a je súčasťou inovatívnej koncepcie dvojitého chladenia, ktorý Opel použil ako prvý automobilový výrobca.

Malý chladič funguje ako kvapalinový výmenník s vysokou účinnosťou. Schladený vzduch rýchlejšie plní spaľovacie priestory motora, čím sa zvyšuje objemová účinnosť prepĺňania. V oblasti stredných otáčok motora sa postupne do prepĺňania zapája väčšie turbodúchadlo - a vtedy stlačený vzduch prúdi cez väčší, klasický chladič komprimovaného vzduchu.

Insignia BiTurbo motor
Najsilnejší vznetový motor modelu Insignia má 195 koní, 400 Nm a spotrebuje 4,9 l/100

Inováciou pre všetky verzie modelu Insignia s pohonom všetkých kolies je na želanie dodávaný podvozok SuperSport, technológia pôvodne vyhradená pre špičkový športový model OPC. SuperSport obsahuje mechatronický podvozok FlexRide s elektronicky regulovanými adaptívnymi tlmičmi pruženia, vysoko výkonné brzdy Brembo a špeciálnu prednú nápravu HiPerStrut (High Performance Strut) z modelu Insignia OPC (325 k), čo ďalej zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla.

Insignii sa dostalo aj vylepšení v oblasti aktívnej bezpečnosti. Príplatkovou výbavou je adaptívny tempomat ACC, systém, ktorý na báze radaru automaticky udržiava zvolenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu. Radarový systém má aj ďalšie možnosti. Tak funkcia Following Distance Indication vizuálne informuje vodiča o vzdialenosti od vozidla idúceho vpredu, Forward Collision Alert vizuálnym a akustickým signálom upozorňuje vodiča na bezprostredné nebezpečenstvo kolízie s vozidlom idúcim vpredu a funkcia Collision Imminent Braking automaticky spomalí vozidlo ak hrozí riziko kolízie.

Ceny modelu Insignia s najvýkonnejším vznetovým motorom 2,0 CDTI Biturbo Opel ešte neoznámil, v Nemecku sa však začína na sume necelých 33 a pol tisíc euro a verzia Sports Tourer (kombi) je približne o vyše tisíc euro drahšia.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.