Opel Insignia: Sports Tourer odvial Caravan

Piatok, 05 jún 2009

Insignia je presne takým modelom, aký automobilky túžia mať vo svojom fortfóliu. Prianie Opla dostať sa medzi najlepších sa naplnilo. Nový model Insignia sa stal európskym Autom roka 2009 a vynikajúco sa aj predáva. V týchto dňoch k sedanu a liftbacku pribudla aj verzia kombi, v reči Opla sa mu hovorí Sports Tourer a nahrádza doterajšie pomenovanie Caravan.

Opel Insignia
Model Insignia sa automobilke Opel vydaril. Zdobí ho titul európske Auto roka 2009.

Po verziách sedan a litfback, ktoré sa už predávajú pár mesiacov, uviedol Opel aj verziu kombi – Sports Tourer. Nejde však o model s pribaleným veľkým kufrom v jeho zadnej partii. Designéri Insignie harmonicky napojili sofistikované zadné partie verzie Sports Tourer na dynamické línie sedana. Štýlová karoséria ponúka dostatok miesta pre päť pasažierov i pre ich batožinu.

V zadnej časti sú unikátne a veľmi prakticky riešené veľké piate dvere, ktoré zasahujú do bokov karosérie. Zadné koncové svetlá sú na rozdiel od predchodcu Vectra Caravan orientované nie vertikálne, ale horizontálne, ďalšia dvojica koncových svetiel je prekrytá zavretými dverami batožinového priestoru, ktorá po ich otvorení preberá funkciu "náhradných" koncových svetiel.

Opel Insignia
Priestranné a veľké kombi Sports Touren prevzalo dynamické línie od verzie sedan

Nové kombi sa svojimi rozmermi radí k tým väčším. Je dlhé 491 cm, široké 185,5 cm, vysoké 152 cm a vzdialenosť osí náprav je 273,5 cm. Batožinový priestor s objemom 540 litrov je tiež úctyhodný, pričom ho možno rozšíriť až na 1530 litrov.

Pod kapotu Sports Tourer pribudli dva nové motory, takže ponuka teraz obsahuje celkom deväť pohonných agregátov. Nový zážihový štvorvalec s prepĺňaním 1,6 Turbo sa môže pochváliť výkonom 180 koní a krútiacim momentom 230 Nm a bude sa dodávať do modelov s pohonom predných kolies. Druhou novinkou je turbodiesel s dvojitým prepĺňaním 2,0 BiTurbo s výkonom 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý bude najskôr k dispozícii pre verzie s pohonom všetkých kolies Adaptive 4x4. Neskôr sa turbodiesel 2,0 CDTI BiTurbo bude dodávať i do modelov s pohonom len predných kolies. Dve nové pohonné jednotky rozširujú pôvodnú ponuku modelov sedan a liftback: benzínové 1,6 (115 k, 155 Nm), 1,8 (140 k, 175 Nm), 2,0 Turbo (220 k, 350 Nm) a 2,8 V6 Turbo (260 k, 350 Nm), a tri dvojlitrové turbodiesely CDTI (110 k/260 Nm, 130 k/300 Nm a 160 k/350 Nm).

Modelový rad Insignia onedlho obohatí ešte verzia Insignia ecoFLEX, poháňaná turbodieselom s výkonom 160 koní, ktorého krútiaci moment vrcholí na hodnote 350 Nm. Emisie CO2 modelu Insignia Sedan ecoFLEX sú výrazne pod hranicou 140 g/km, takže tento model patrí k najekologickejším predstaviteľom svojej triedy bez toho, aby akokoľvek utrpeli jeho dynamické parametre.

Opel Insignia
Insignia Sports Tourer má pod výklopnými dverami ďalšiu dvojicu koncových svetiel

Podvozok modelu Sports Tourer bol navrhnutý tak, aby ponúkal maximálnu mieru komfortu a bezpečnosti. Vylepšiť ho môže ešte inovatívny podvozkový systém FlexRide, ktorý prispôsobuje charakteristiky podvozka okamžitým jazdným podmienkam a požiadavkám vodiča. Adaptívny podvozok FlexRide umožňuje vodičovi voľbu jedného z troch jazdných režimov – popri štandardnom vyváženom nastavení podvozka môže vodič jednoduchým stlačením tlačidla voliť komfortný režim Tour alebo výrazne športový Sport.

Záujemcovia o model Insignia si môžu zvoliť i sofistikovaný systém pohonu všetkých kolies Adaptive 4x4, ktorý je spolu s adaptívnym podvozkom FlexRide a elektronicky riadeným diferenciálom s obmedzenou svornosťou zárukou maximálnej stability jazdy za všetkých podmienok.

Modely Sports Tourer môžu mať vo svojej výbave aj inovatívny kamerový systém Opel Eye, ktorý vie "čítať" a rozoznávať dopravné značky a varovať vodiča pri mimovoľnom opustení jazdného pruhu. Ďalším inovatívnym prvkom sú adaptívne svetlomety novej generácie AFL+. Potešia aj cenovo dostupné sedadlá s certifikátom Nemeckej komory ortopédov.

Opel Insignia Opel Insignia Opel Insignia Opel Insignia Opel Insignia Opel Insignia Opel Insignia
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.