Peugeot 108: Malá Veľká novinka

Štvrtok, 20 február 2014

Jednou z trojičiek fabriky v Kolíne pri Prahe je najmenší Peugeot 107. Vyrába sa už plných deväť rokov, takže pripravovaný model 108, ktorý ho nahradí, prichádza práve včas. Aj keď súčasný model ešte stále nepatrí do starého železa, čas pre model, ktorý ho nahradí, práve nastal a nastupujúci Peugeot 108 sa hlási na tento svet.

1 Peugeot 108
Nový Peugeot 108 sa predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve, v predaji bude v lete

Po deviatich rokoch výroby a dvoch modernizáciách sa o slovo hlási nový dizajn a nová technika. Už z uverejnených obrázkov vidieť, že nový najmenší Peugeot nádherne vyzerá, má moderný dizajn a je elegantný. Má charakteristické črty nových peugetov a v hornej časti masky chladiča nechýba typický nápis značky.

Francúzsky výrobca hneď od začiatku ráta okrem tradičného troj- a päťdverového hatchbacku aj s verziou označenou ako 108 Top. Ňou je model s elektricky ovládanou plátennou strechou v odtieňoch čierna, červená alebo sivá. Ladiť by mala k niektorým z ôsmich odtieňov karosérie, ktoré budú nový Peugeot 108 zdobiť. Na výber budú tri druhy interiéru a sedem zostáv ozdobných samolepiek na karosériu a niektoré jej diely, napríklad na strechu, kapotu či vonkajšie spätné zrkadlá.

Aj keď ide o najmenší model automobilky, jednoduchosť týchto malých modelov je už minulosťou. Nový model 108 bude mať také vymoženosti, aké boli ešte donedávna doménou vyšších kategórií. Brzdová sústava je sériovo vybavená ABS, elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku, asistentom brzdenia v núdzovej situácii a vypínateľným ESP. Systém bŕzd je vpredu vybavený vetranými kotúčmi s priemerom 247 mm vpredu a 200 mm bubnami vzadu. K dispozícii má model 108 pneumatiky s rozmerom 165/65 R14 alebo 165/60 R15.

Najmenší Peugeot má šesť airbagov už v sériovej výbave, môže mať bezkľúčový vstup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, parkovaciu kameru, LCD palubného počítača, 7palcový dotykový displej s možnosťou hlasového ovládania, bezdrôtové prepojenie Buetooht a iné.

Ponuka pohonných jednotiek pozostáva zo štyroch trojvalcových agregátov: 1,0 e-VTi68 BVM 5, 88 g CO2/km, 1,0 VTi68 BVM 5, 95 g CO2/km, 1,0 VTi68 ETG 5, 97 g CO2/km a nového PureTech 1,2 VTi 82 BVM 5, 99 g CO2/km.

Peugeot 108 sa radí svojou hmotnosťou 860 kg do "mušej" váhy. Oproti predchodcovi je o niečo dlhší – má 3470 mm. Objem batožinového priestoru je 196 litrov so súpravou na lepenie, s rezervným kolesom 180 litrov. Zvýšiť na 750 litrov ho možno sklopením operadiel zadnej lavice, ktorá je delená v pomere 50/50.

Premiéra Peugeota 108 sa uskutoční začiatkom marca v Ženeve, do predaja príde potom v priebehu letných mesiacov.

1 Peugeot 108 2 Peugeot 108 3 Peugeot 108 4 Peugeot 108 Top
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.