Peugeot 2008 DKR: Návrat leva na Dakar

Pondelok, 05 január 2015

Dakarský maratón už odštartoval. Francúzsky Peugeot pripravil pre Dakar 2015 tri špeciály 2008 DKR, ktoré si po náročných testoch v Maroku zamierili rovno do Argentíny. Na dakarskej rallye ich sedlajú Stephane Peterhansel, Cyril Despres a Carlos Sainz.

1 Peugeot 2008 DKR
Peugeot sa s novým dakarským špeciálom 2008 DKR po 26 rokoch znovu vrátil na Dakar

Návrat Peugeota na dakarské trate by mal byť veľkolepý. Predovšetkým však úspešný a mal by nadviazať na tri celkové prvenstvá z minulosti. Nemusí to byť utópia, veď už vyjadrenia jedenásťnásobného víťaza Dakaru Stephana Peterhansela po testoch v Maroku, že ešte nikdy neriadil rýchlejšie auto ako je Peugeot 2008 DKR, vlievajú do predsavzatí francúzskeho výrobcu značné nádeje.

Popri Peterhanselovi sú za volantmi nových dakarských špeciálov ďalšie dve esá. Španiela Carlosa Sainza netreba osobitne predstavovať. El Matador je majstrom sveta z rallye a vyhral už aj Dakar. Podobne možno hovoriť aj o Cyrilovi Despresovi, ktorý päťkrát vyhral Dakar v jednej stope a teraz sa môže pokúsiť o podobný kúsok aj na štyroch kolesách.

Prvú etapu na Dakare 2015 máme už za sebou. Peterhansel v nej skončil desiaty, Sainz ôsmy a Despres tridsiaty tretí. Bol to však iba začiatok, jazdci tímu Peugeot si len zvykajú na to, aby ho dostali "do ruky". Pre Despresa sú štyri kolesá predsa len niečo iné ako jazda na motocykli, kde bol úžasný. Peterhansel priznal, že za volantom 2008 DKR je o to iné než na čo bol zvyknutý. Zato El Matador si robí svoju prácu a v ďalšom priebehu určite ukáže svoje kvality i skúsenosti.

2 Peugeot 2008 DKR
Traja noví mušketieri automobilky Peugeot pripravení po rokoch znovu dobiť Dakar

"Náš nový Peugeot 2008 DKR už počas testov ukázal," vyjadril sa Peterhansel po testoch v Maroku, "že je úžasný aj napriek tomu, že má len pohon dvoch kolies. Je naozaj veľmi rýchly. Zrodilo sa úžasné auto. A keďže je s pohonom iba dvoch kolies, je nutné, aby jazdec mal čistý štýl jazdy."

Nováčik za volantom je Cyril Despres. "Mám sa ešte veľa čo učiť, ale v Peugeote 2008 DKR sa cítim ako doma. Technika jazdy nie je príliš odlišná v porovnaní s motorkou. Som však zvedavý ako adaptujem svoje skúsenosti z motorky na auto. V niektorých úsekoch by som bol určite rýchlejší s motorkou, ale aj s autom som bol naozaj veľmi rýchly."

Dakarský špeciál 2008 DKR má pod kapotou vidlicový šesťvalcový motor s objemom 2993 cm³, výkonom 340 koní a krútiacom momentom 800 Nm, s ktorým vie uháňať rýchlosťou 200 km/h. Jeho silu prenáša šesťstupňová manuálna sekvenčná prevodovka na 17palcové kolesá zadnej nápravy. Pohon jednej nápravy zvolil Peugeot pre isté výhody, ktoré dovoľujú pravidlá pre autá cross-country. Napríklad oproti pohonu 4x4 má auto povolenú nižšiu hmotnosť. Tiež väčšie kolesá a tým väčšiu svetlú výšku, čo je pri jazde v teréne výhodné proti jeho nástrahám.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.