Peugeot 208 GTi a 208 XY: iná kategória

Utorok, 11 september 2012

Francúzsky Peugeot predstavil na jar tohto roku v Ženeve svoju zamýšľanú čerešničku v podobe konceptu 208 GTi, ktorú teraz uvádza do sériovej podoby aj s termínom jej uvedenia do predaja. A aby toho nebolo málo, pridáva ešte ďalší nový model s označením 208 XY, ktorý podľa francúzskej automobilky predstavuje začiatok novej histórie značky, histórie exkluzívnych, šarmantných a rafinovaných automobilov.

Peugeot 208 GTi
Peugeot 208 GTi, ostrý francúzsky hatchback. Nadviaže na ikonický model 205 GTi?

Modelom 208 GTi nadväzuje Peugeot na históriu ešte aj dnes populárneho 205 GTi, ktorý už dlhší čas v ponuke francúzskeho výrobcu absentuje. Aj nový 208 GTi má pripomínať vlastnosti svojho slávneho predchodcu. V marci v Ženeve predstavený 208 GTi Concept sa od sériového modelu 208 odlišoval už na prvý pohľad, vpredu napríklad hliníkovou mriežkou chladiča a spojlerom nad zadným oknom.

Modely 208 GTi a 208 XY obohatia ponuku v segmente malých automobilov a viacúčelových mestských automobilov, športový GTi však vyplní v tomto segmente medzeru aj výbavou i štýlom. Pri verzii 208 GTi navyše pre vodiča za jeho volantom aj mimoriadnym potešením z jazdy.

Tieto dve rozdielne verzie sa vyznačujú silným, avšak navzájom odlišným výzorom. Okrem toho Peugeot 208 XY predstavuje podľa automobilky začiatok novej histórie značky, histórie exkluzívnych, šarmantných a rafinovaných automobilov.

Práve tak hodnotí manažér produktového radu Peugeot Laurent Blanchet uvedenie dvoch nových modelov značky:"S modelom 208 XY značka Peugeot otvára novú stránku svojej histórie. V podobe Peugeotu 208 GTi vytvára novú ikonu."

Od bežných modelov 208 sa GTi okrem dizajnu odlišuje aj technikou. Má športové tlmiče pruženia, tvrdšie pružiny a silnejšie stabilizátory. Väčší je rozchod kolies – vpredu o 10 mm a vzadu o 20 mm. Nové konštrukčné prvky robia podvozok GTi špecifickým. Za 17" kolesami Carbone s diamantovým efektom s matným lakom a pneumatikami 205/45 ZR 17 sú vetrané kotúče s priemerom 302 mm vpredu a 249 mm vzadu.

Pod kapotou sa skrýva benzínový motor 1,6 THP s výkonom 200 koní a najvyšším krútiacim momentom 275 Nm. S ním vykazuje vynikajúce zrýchlenie i pružnosť. Z 0 na 100 km/h zrýchli za menej ako 7 sekúnd, pri pevnom štarte prejde 1000 m za 27 sekúnd a z 80 na 120 km/h zrýchli na piatom prevodovom stupni za menej ako sedem sekúnd.

Tieto hodnoty dosahuje 208 GTi aj vďaka svojej nízkej hmotnosti, keďže váži len 1160 kg (GTi Concept zo Ženevy vážil údajne len 975 kg) a do vzduchu vypúšťa emisie CO2 iba v hodnote 145 g/km. Vodiča poteší okrem lákavého zvukového prejavu aj úplne vypínateľné ESP.

Peugeot príchod nového modelu GTi "osladí" limitovanou 50 kusovou sériou.

Bude odetý do exkluzívnej bielej perleťovej farby, stáť bude na hliníkových 17" kolesách s diamantovým efektom v čiernej farbe pokrytej lesklým lakom so stredovým hliníkovým krytom a červeným kruhom. Spodná lišta masky chladiča, tiež biela, ponesie francúzsku zástavu. V interiéri nebude chýbať navigačný systém či súprava HiFi. A platnička s číslom z limitovanej série bude majiteľom pripomínať členstvo v exkluzívnom klube.

A teraz to podstatné: začiatok predaja nového modelu Peugeot 208 GTi je naplánovaný na jar 2012. Cena bude známa až neskôr.

Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi 111 Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.