Peugeot 208 Type R5: ostrý kaliber

Streda, 19 december 2012

Peugeot nie je nováčikom v automobilovom športe, čo platí aj o rallye automobiloch. Značka dosiahla nemalé úspechy v seriáloch majstrovstiev sveta v sedle s najrenomovanejšími svetovými pilotmi. Po tom, čo Peugeot odišiel z WRC, úspechy si pripisoval v seriáli IRC s modelom 207 Super 2000. Teraz pripravila francúzska automobilka pre rallye nový špičkový model Peugeot 208 Type R5.

Peugeot 208 Type R5
Peugeot 208 Type R5 pri testovacej jazde a v príprave na skoré nasadenie do rallye

Nový Peugeot 208 Type R5 je nástupcom dosluhujúceho modelu 207 Super 2000. Nový 208 R5 je určený aj pre širší okruh záujemcov z radov aktívnych rallye jazdcov. K dispozícii pre týchto zákazníkov bude v druhej polovici roka 2013. Odhad je, že jeho cena by mala byť 180 tisíc eur bez dane.

Nový model 208 Type R5 vznikal v dielňach Peugeot Sport vo Velizy. Nový model rozbehol svoj testovací program koncom tohto roku, a to na asfalte i na štrkovom povrchu. Aby bol v rallye nový 208 Type R5 spoľahlivý, dali si v Peugeote za cieľ, aby motor vydržal v plnej záťaži najmenej 5000 kilometrov.

O dynamiku sa v Peugeote 208 Type R5 stará štvorvalec s priamym vstrekovaním s objemom 1598 cm³ a najvyšším výkonom 280 koní. Maximálny krútiaci moment 400 Nm dosahuje od 2500 otáčok a obmedzovač otáčok sa zapína pri 7500 otáčkach. Motor svoju silu prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom päťstupňovej dvojspojkovej prevodovky so sekvenčným radením cez dva samosvorné diferenciály.

Podvozok 208 Type R5 riešili v Peugeote osvedčeným zavesením náprav pseudo MacPherson tak vpredu ako aj vzadu. Spomaľovanie majú na starosti na predných kolesách štvorpiestikové kotúčové brzdy s priemerom 355 mm na asfaltové cesty, alebo 350 mm na štrkovité. Brzdy na zadných kolesách používajú kotúče rovnakého priemeru. Riadenie má hydraulické posilňovanie. Kolesá a pneumatiky na asfalt majú rozmer 225/40 R18, na štrk 215/65 R 15.

Súťažný model 208 Type R5 meria na dĺžku 3962 mm, široký je 1820 mm, rázvor má 2560 mm a jeho pohotovostná hmotnosť je 1200 kg. Spočiatku bude jazdiť seriál IRC (Intercontinental Rally Championship), majstrovstvá Európy v automobilových súťažiach i národné majstrovstvá. To všetko pred jeho vstupom do vrcholného seriálu WRC.

Peugeot 208 Type R5 Peugeot 208 Type R5 Peugeot 208 Type R5
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."