Peugeot 208 Type R5: ostrý kaliber

Streda, 19 december 2012

Peugeot nie je nováčikom v automobilovom športe, čo platí aj o rallye automobiloch. Značka dosiahla nemalé úspechy v seriáloch majstrovstiev sveta v sedle s najrenomovanejšími svetovými pilotmi. Po tom, čo Peugeot odišiel z WRC, úspechy si pripisoval v seriáli IRC s modelom 207 Super 2000. Teraz pripravila francúzska automobilka pre rallye nový špičkový model Peugeot 208 Type R5.

Peugeot 208 Type R5
Peugeot 208 Type R5 pri testovacej jazde a v príprave na skoré nasadenie do rallye

Nový Peugeot 208 Type R5 je nástupcom dosluhujúceho modelu 207 Super 2000. Nový 208 R5 je určený aj pre širší okruh záujemcov z radov aktívnych rallye jazdcov. K dispozícii pre týchto zákazníkov bude v druhej polovici roka 2013. Odhad je, že jeho cena by mala byť 180 tisíc eur bez dane.

Nový model 208 Type R5 vznikal v dielňach Peugeot Sport vo Velizy. Nový model rozbehol svoj testovací program koncom tohto roku, a to na asfalte i na štrkovom povrchu. Aby bol v rallye nový 208 Type R5 spoľahlivý, dali si v Peugeote za cieľ, aby motor vydržal v plnej záťaži najmenej 5000 kilometrov.

O dynamiku sa v Peugeote 208 Type R5 stará štvorvalec s priamym vstrekovaním s objemom 1598 cm³ a najvyšším výkonom 280 koní. Maximálny krútiaci moment 400 Nm dosahuje od 2500 otáčok a obmedzovač otáčok sa zapína pri 7500 otáčkach. Motor svoju silu prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom päťstupňovej dvojspojkovej prevodovky so sekvenčným radením cez dva samosvorné diferenciály.

Podvozok 208 Type R5 riešili v Peugeote osvedčeným zavesením náprav pseudo MacPherson tak vpredu ako aj vzadu. Spomaľovanie majú na starosti na predných kolesách štvorpiestikové kotúčové brzdy s priemerom 355 mm na asfaltové cesty, alebo 350 mm na štrkovité. Brzdy na zadných kolesách používajú kotúče rovnakého priemeru. Riadenie má hydraulické posilňovanie. Kolesá a pneumatiky na asfalt majú rozmer 225/40 R18, na štrk 215/65 R 15.

Súťažný model 208 Type R5 meria na dĺžku 3962 mm, široký je 1820 mm, rázvor má 2560 mm a jeho pohotovostná hmotnosť je 1200 kg. Spočiatku bude jazdiť seriál IRC (Intercontinental Rally Championship), majstrovstvá Európy v automobilových súťažiach i národné majstrovstvá. To všetko pred jeho vstupom do vrcholného seriálu WRC.

Peugeot 208 Type R5 Peugeot 208 Type R5 Peugeot 208 Type R5
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.