Peugeot 508 - vznešenosť a elegancia

Piatok, 25 február 2011

Už v letných mesiacoch minulého roka bolo isté, že francúzsky Peugeot pripraví do jesene 2010 nový model strednej triedy ako náhradu za presluhujúce modely 407 a 607. Premiéra sa konala začiatkom októbra minulého roka na autosalóne v Paríži. Predaj nového automobilu s modelových označením 508 naplánoval Peugeot na začiatok roka 2011, na Slovensku sa predaj rozbehol začiatkom februára. Takže – Peugeot predviedol, ako sa plnia sľuby a nový elegantný Peugeot 508 je už tu.

Peugeot 508 spredu
Peugeot 508 – čistota štýlu, jednoduchosť, elegancia, vyváženosť a jedinečný imidž

Na modeli 508 si v Peugeote dali sakramentsky záležať. Nielen preto, že 508 sa stáva jeho oficiálnou vlajkovou loďou. Skôr z dôvodu, že francúzska automobilka nastúpila na novú cestu, ktorú charakterizuje nová dizajnová filozofia Motion and Emotion. Avizoval ju už koncept 5 by Peugeot, od ktorého sa sériový model líši len málo. Peugeot 508 nadväzuje na nový štýl značky s levom v znaku, ktorým automobilka vstúpila do reálneho sveta už skôr modelom MPV 5008. Nový dizajn prispel aj k špičkovým hodnotám koeficienta aerodynamického odporu cx, keď sedan má 0,25 a kombi 0,26. Prispeli k tomu viaceré technické inovácie, napríklad ukrytie prvkov, ktoré vytvárajú nežiaduce turbulencie.

Nový model 508 sa predstavil hneď na začiatku v karosárskych verziách sedan a kombi (SW). Vo vyhotovení sedan zapadá svojou dĺžkou 4792 mm (kombi je dlhšie o 20 mm) presne do vyššej strednej triedy. Je dlhší ako odchádzajúci model 407, ale veľkosť 607 nedosahuje. Na šírku je 508 väčší o 42 mm a rozchod kolies narástol vpredu o 20 mm, vzadu o 40 mm. Oproti modelu 407 má 508 dlhší rázvor náprav o 92 mm, pričom predný previs je kratší o 43 mm. Peugeot 508 má tak elegantnejšie proporcie a väčší vnútorný priestor. Napriek väčším rozmerom je nový 508 ľahší ako 407 – sedan o 25 kg a kombi o 45 kg.

Peugeot 508 interiér
Peugeot 508 sa pridŕža triezveho, konzervatívnejšieho, ale elegantného štýlu interiéru

Peugeot 508 má priestrannejší nielen interiér, ale poteší aj väčším batožinovým priestorom. Sedan pojme do svojich útrob 515 litrov batožín, kombi 560 litrov. Pri oboch verziách ho možno ešte zväčšiť sklopením zadných operadiel – sedan má potom objem 1381 litrov a kombi 1598 litrov. Ak je v aute namiesto súpravy na opravu pneumatík rezervné koleso, priestor je potom menší o 42 litrov.

Peugeot 508 zozadu
Pri navrhovaní Peugeota 508 si konštruktéri určili za základ architektúry väčší rázvor, krátky previs, štýlové proporcie, pohodlie v interiéri a objemný batožinový priestor

Obe siluetové verzie uvádza Peugeot do predaja naraz aj preto, že záujem zákazníkov o sedany a kombi sa v Európe štatisticky blíži k pomeru jedna ku jednej. Takto chce Peugeot vyjsť v ústrety obom záujmovým skupinám zákazníkov hneď od začiatku uvedenia nového modelu. Obnovenie päťkového radu môže byť aj pripomenutím si legendárnych rodinných modelov 504 a 505 značky Peugeot z druhej polovice minulého storočia.

Zákazník si môže vyberať zo štyroch stupňov výbav. Už základná Access ponúka okrem iného ABS, ESP, ASR, šesť airbagov, automatické rozsvietenie výstražných svetiel v prípade prudkého brzdenia, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, palubný počítač, elektrické nastavovanie a vyhrievanie spätných zrkadiel s integrovanou smerovkou, rádio s CD a MP3 s ovládaním na volante, USB, aux, hmlové svetlomety s prisvecovaním do zákrut, výškovo a osovo nastaviteľný volant, 16palcové oceľové disky kolies, diaľkové centrálne zamykanie, automatické uzamknutie vozidla po rozjazde, elektricky ovládané predné okná a iné. Druhým stupňom je Active, ďalším Allure a vrcholným GT.

Peugeot 508 interiér
Rázvor náprav nového Peugeota 508 je 2817 mm. To umožnilo zväčšiť vnútorný priestor tak, že aj pre cestujúcich na zadných sedadlách je dostatok miesta a pohodlia.

Trend zvýšeného dopytu po vznetových motoroch akceptoval pri novom modeli aj Peugeot, keď "nasadil" do flotily 508 päť naftových motorov a len dva benzínové. Výkony sa pohybujú v rozmedzí od 112 koní (82 kW) do 204 koní (150 kW). Základnou pohonnou jednotkou je 1,6 HDi/112 k. Ako jediný sa dodáva len s 5stupňovou prevodovkou. Z benzínových motorov je základom 1,6 VTi/120 k. Na vrchole stojí turbodiesel 2,2 HDi/204 k.

Silnejší benzínový je 1,6 THP/156 k. Agregát 1,6 e-HDi patrí so spotrebou 4,4 l/100 km k najúspornejším, ktoré Peugeot používa. Novinkou v stratégii downsizingu je pohonná jednotka 2,2 HDi/204 k a 450 Nm. Nahrádza v 407ke používaný najsilnejší motor V6 HDi, oproti ktorému má novinka nižšie emisie CO2 o 73 g (- 33 %) - len 150 g/km. Samozrejmosťou u všetkých okrem základného modelu s 5stupňovou prevodovkou je systém Stop/Start.

Cenník a ponuka motorov verzie sedan

Motor a prevodovkaVýbavaVýkon (kW/k)Cena (€)Uvádzacia cena
1,6 VTi BMP6Access88/12022 90021 900
1,6 HDi BVM5Access82/11223 90022 900
1,6 e-HDi BMP6 STTAccess82/11224 70023 700
1,6 THP BVM6Active115/15625 90024 900
1,6 HDi BVM5Active82/11225 90024 900
1,6 e-HDi BMP6 STTActive82/11226 70025 700
2,0 HDi BVM6Active103/14027 90026 900
2,0 HDi BVA6Active120/16330 40029 400
1,6 THP BVM6Allure115/15629 40027 900
1,6 THP BVA6Allure115/15630 90029 400
2,0 HDi BVM6Allure103/14031 40029 900
2,0 HDi BVA6Allure120/16333 90032 400
2,2 HDi BVA6GT150/20437 80036 300

Vysvetlivky:

  • BMP5 - manuálna 5stupňová prevodovka
  • BMP6 - manuálna 6stupňová prevodovka
  • BVA6 - automatická 6stupňová prevodovka
  • BMP6 STT - robotizovaná 6stupňová prevodovka so systémom Start and Stop
  • FAP - Filter pevných častíc
Peugeot 508 zboku
Súčasne so sedanom 508 prichádza aj druhá karosárska verzia kombi označovaná SW

Zvýhodnená uvádzacia cena nižšia o 1000 a 1500 eur platí pre prvých 50 zákazníkov. Súčasťou uvádzacej ceny je zmluva Peugeot Optiway o predĺžení záruky na 4 roky alebo 100 000 km. Cena verzie kombi (SW) je oproti sedanu vyššia o 1200 až 1700 eur.

Cieľom Peugeota je predať v tomto roku vo svete 120 tisíc nových modelov 508, v roku 2012 až 200 tisíc. Na Slovensku je v tomto roku cieľovým číslom predaj 450 kusov nových modelov. Z nich 300 by mali byť sedany a 150 verzia kombi. Zaujímavým je podiel nafta/benzín, kde až 95 % predaných modelov 508 by malo byť s naftovým motorom a len 5 % s benzínovým.

Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot a autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.