Peugeot BB1 brázdi po Paríži

Piatok, 16 október 2009

Iba prednedávnom mal premiéru na autosalóne vo Frankfurte a v týchto dňoch sa už preháňa ulicami Paríža. Nebolo by to nič mimoriadne, keby nešlo o koncept, navyše elektromobilu. Na prednej kapote má znak Peugeotu a pomenovali ho BB1. Zvláštne na ňom je aj to, že svojimi rozmermi patrí do kategórie najmenších automobilov s dĺžkou menšou ako tri metre a do útrob jeho minikarosérie sa vojdú až štyria dospelí cestujúci.

Peugeot BB1

V týchto dňoch sa nový projekt mestskej mobility, koncept Peugeot BB1, po úspešnej prezentácii vo Frankfurte a po kampani na webe predstavil aj Parížanom. Tím Marketing Internet Peugeot zorganizoval v hlavnom meste Francúzska natáčanie BB1 v jeho prirodzenom prostredí, ktorým je mesto. Navyše v srdci trhu St-Honoré, kde pasáž zo skla a ocele vytvára echo súčasného moderného dizajnu. A tak na 100 % elektrický miniautomobil, so 4 pasažiermi a dĺžkou 2,5 metra nenechal nikoho ľahostajným a priniesol aj veľa nadšenia a emocií pre obyvateľov Paríža i fanúšikov z Facebooku. Na záver natáčania pokračoval koncept BB1 po ulici Rue de Rivoli, cez Champs-Elysées až do sídla značky Peugeot na Avenue de la Grande Armee.

Koncept BB1 meria na dĺžku 2,5 metra a ako bolo povedané, uvezie štyroch dospelých pasažierov. Jeho pohon obstarávajú dva elektromotory, ktoré poháňajú zadné kolesá. Každý má výkon 10,2 koňa, spolu teda vyše 20 koní. To stačí na to, aby miniautomobilu vážiacemu približne len 600 kg dodali celkom slušnú dynamiku, keď zrýchliť z 30 na 60 km/h dokáže za štyri sekundy. Na jedno nabitie prejde až 120 kilometrov a v meste sa dokáže pohybovať veľmi obratne, keď na otočenie sa do protismeru mu stačí cesta široká len 3,5 metra.

Tvary karosérie konceptu Peugeot BB sú síce na hony vzdialené konvenčným, zato však majú dostatok dizajnérskej fantázie a poskytujú praktické výhody, ako veľmi dobrý výhľad z vozidla cez panoramatické predné sklo, alebo až 160litrový kufor (pri obsadení len vodičom až 850 litrov). Osvetlenie v noci obstarávajú LED diódy a výhľad dozadu je pomocou kamier.

Zaujímavá je aj konštrukcia elektrického mini od Peugeota: trubkový rám podvozku mu navrhovali konštruktéri skútrov, zavesenie kolies, dvojité lichobežníky vpredu i vzadu má však obdobné ako súčasné automobily, podobne aj pruženie s teleskopickými tlmičmi. Koncept BB1 je vybavený aj posilňovačom riadenia, ktorý je elektrický. So skútrami či motocyklami má ešte niečo spoločné: volant nahrádza riadidlo, na ktorom sú ovládacie prvky, aj tie z miesta pedálov. Uprostred prístrojového panela je multifunkčný displej, ktorý umožňuje okrem iného telefonovanie alebo pripojenia sa na internet. Samozrejme, nechýbajú ani zásuvky na 12voltové pripojenie a USB. A je tu ešte "maličkosť" – na streche elektrické solárne panely, ktoré dodávajú energiu palubným systémom.

Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.