Peugeot BB1 brázdi po Paríži

Piatok, 16 október 2009

Iba prednedávnom mal premiéru na autosalóne vo Frankfurte a v týchto dňoch sa už preháňa ulicami Paríža. Nebolo by to nič mimoriadne, keby nešlo o koncept, navyše elektromobilu. Na prednej kapote má znak Peugeotu a pomenovali ho BB1. Zvláštne na ňom je aj to, že svojimi rozmermi patrí do kategórie najmenších automobilov s dĺžkou menšou ako tri metre a do útrob jeho minikarosérie sa vojdú až štyria dospelí cestujúci.

Peugeot BB1

V týchto dňoch sa nový projekt mestskej mobility, koncept Peugeot BB1, po úspešnej prezentácii vo Frankfurte a po kampani na webe predstavil aj Parížanom. Tím Marketing Internet Peugeot zorganizoval v hlavnom meste Francúzska natáčanie BB1 v jeho prirodzenom prostredí, ktorým je mesto. Navyše v srdci trhu St-Honoré, kde pasáž zo skla a ocele vytvára echo súčasného moderného dizajnu. A tak na 100 % elektrický miniautomobil, so 4 pasažiermi a dĺžkou 2,5 metra nenechal nikoho ľahostajným a priniesol aj veľa nadšenia a emocií pre obyvateľov Paríža i fanúšikov z Facebooku. Na záver natáčania pokračoval koncept BB1 po ulici Rue de Rivoli, cez Champs-Elysées až do sídla značky Peugeot na Avenue de la Grande Armee.

Koncept BB1 meria na dĺžku 2,5 metra a ako bolo povedané, uvezie štyroch dospelých pasažierov. Jeho pohon obstarávajú dva elektromotory, ktoré poháňajú zadné kolesá. Každý má výkon 10,2 koňa, spolu teda vyše 20 koní. To stačí na to, aby miniautomobilu vážiacemu približne len 600 kg dodali celkom slušnú dynamiku, keď zrýchliť z 30 na 60 km/h dokáže za štyri sekundy. Na jedno nabitie prejde až 120 kilometrov a v meste sa dokáže pohybovať veľmi obratne, keď na otočenie sa do protismeru mu stačí cesta široká len 3,5 metra.

Tvary karosérie konceptu Peugeot BB sú síce na hony vzdialené konvenčným, zato však majú dostatok dizajnérskej fantázie a poskytujú praktické výhody, ako veľmi dobrý výhľad z vozidla cez panoramatické predné sklo, alebo až 160litrový kufor (pri obsadení len vodičom až 850 litrov). Osvetlenie v noci obstarávajú LED diódy a výhľad dozadu je pomocou kamier.

Zaujímavá je aj konštrukcia elektrického mini od Peugeota: trubkový rám podvozku mu navrhovali konštruktéri skútrov, zavesenie kolies, dvojité lichobežníky vpredu i vzadu má však obdobné ako súčasné automobily, podobne aj pruženie s teleskopickými tlmičmi. Koncept BB1 je vybavený aj posilňovačom riadenia, ktorý je elektrický. So skútrami či motocyklami má ešte niečo spoločné: volant nahrádza riadidlo, na ktorom sú ovládacie prvky, aj tie z miesta pedálov. Uprostred prístrojového panela je multifunkčný displej, ktorý umožňuje okrem iného telefonovanie alebo pripojenia sa na internet. Samozrejme, nechýbajú ani zásuvky na 12voltové pripojenie a USB. A je tu ešte "maličkosť" – na streche elektrické solárne panely, ktoré dodávajú energiu palubným systémom.

Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1 Peugeot BB1
Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.