Porsche Panamera: štvordverová limuzína

Piatok, 28 november 2008

Približne trištvrte roka pred uvedením na trh poskytla spoločnosť Porsche prvé oficiálne fotografie modelu Panamera v jeho finálnej podobe. Dizajn, profil a silueta jednoznačne zaraďujú tento štvordverový model do rodiny Porsche.

Porsche Panamera Porsche Panamera

Nová koncepcia štvordverového a štvormiestneho cestovného a športového automobilu poskytuje všetko to, čo je pre značku Porsche typické: športovú a dynamickú jazdu, priestranný a variabilný interiér a navyše komfort a pohodlie ponúkané triedou Gran Turismo. Panamera predstavuje popri športových modeloch 911, Boxter a Cayman a športovom terénnom modeli Cayenne štvrtý modelový rad značky Porsche.

Dizajnérom sa podarilo vytvoriť úplne nový model, ktorý je jednoznačne identifikovateľný ako predstaviteľ značky Porsche. V trhovom segmente, do ktorého Panamera patrí, vyniká aj svojimi rozmermi: šírkou 1931 mm (nemá ju žiadny konkurent luxusnej triedy, ani Mercedes-Benz S, BMW 7 či Lexus LS), výškou 1418 mm (nižšia ako spomínaní konkurenti) a celkovou dĺžkou 4970 mm je len o niekoľko málo centimetrov kratšia od konkurencie. Podobne jej rázvor 2920 mm je napríklad len o 5 cm menší ako má Lexus LS. Vyniká aj koeficientom odporu vzduchu cx = 0,29.

Porsche Panamera

Na predných sedadlách, ako aj na dvoch samostatných zadných sedadlách, vládne dokonalá ergonómia. Batožinový priestor s objemom 450 litrov sa dá zväčšiť sklopením zadných sedadiel na objem až 1500 litrov. Koncepcia variabilného interiéru so sklápateľnými zadnými sedadlami umožňuje tak jednoducho interiér prispôsobiť aktuálnej potrebe priestoru. Veko batožinového priestoru typické pre vozidlá triedy kupé zasadené do športovo tvarovanej zadnej časti je štýlovo elegantné a maximálne praktické.

Spoločnosť Porsche pre model Panamera vyvinula nové moderné motory. Pod prednou kapotou pracujú šesť a osemvalcové motory s usporiadaním do V a výkonmi od 300 do 500 konských síl. Prenos hnacej sily na kolesá zadnej nápravy zabezpečuje buď manuálna šesťstupňová alebo automatická dvojspojková sedemstupňová prevodovka Porsche PDK. Najvyšší model je vybavený aj pohonom všetkých kolies, ktorý je pre ostatné verzie dostupný ako voliteľné príslušenstvo. Porsche pripravuje aj obzvlášť úsporný model Panamera, ktorý bude mať hybridný pohon.

Ročná produkcia by mala dosahovať približne 20 000 automobilov. Svetová premiéra Porsche Panamera sa uskutoční na jar 2009 a prvé vozidlá sa do predaja dostanú koncom leta 2009.

Autor: J. Goldberger
Foto: Porsche
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.