Porsche Panamera: štvordverová limuzína

Piatok, 28 november 2008

Približne trištvrte roka pred uvedením na trh poskytla spoločnosť Porsche prvé oficiálne fotografie modelu Panamera v jeho finálnej podobe. Dizajn, profil a silueta jednoznačne zaraďujú tento štvordverový model do rodiny Porsche.

Porsche Panamera Porsche Panamera

Nová koncepcia štvordverového a štvormiestneho cestovného a športového automobilu poskytuje všetko to, čo je pre značku Porsche typické: športovú a dynamickú jazdu, priestranný a variabilný interiér a navyše komfort a pohodlie ponúkané triedou Gran Turismo. Panamera predstavuje popri športových modeloch 911, Boxter a Cayman a športovom terénnom modeli Cayenne štvrtý modelový rad značky Porsche.

Dizajnérom sa podarilo vytvoriť úplne nový model, ktorý je jednoznačne identifikovateľný ako predstaviteľ značky Porsche. V trhovom segmente, do ktorého Panamera patrí, vyniká aj svojimi rozmermi: šírkou 1931 mm (nemá ju žiadny konkurent luxusnej triedy, ani Mercedes-Benz S, BMW 7 či Lexus LS), výškou 1418 mm (nižšia ako spomínaní konkurenti) a celkovou dĺžkou 4970 mm je len o niekoľko málo centimetrov kratšia od konkurencie. Podobne jej rázvor 2920 mm je napríklad len o 5 cm menší ako má Lexus LS. Vyniká aj koeficientom odporu vzduchu cx = 0,29.

Porsche Panamera

Na predných sedadlách, ako aj na dvoch samostatných zadných sedadlách, vládne dokonalá ergonómia. Batožinový priestor s objemom 450 litrov sa dá zväčšiť sklopením zadných sedadiel na objem až 1500 litrov. Koncepcia variabilného interiéru so sklápateľnými zadnými sedadlami umožňuje tak jednoducho interiér prispôsobiť aktuálnej potrebe priestoru. Veko batožinového priestoru typické pre vozidlá triedy kupé zasadené do športovo tvarovanej zadnej časti je štýlovo elegantné a maximálne praktické.

Spoločnosť Porsche pre model Panamera vyvinula nové moderné motory. Pod prednou kapotou pracujú šesť a osemvalcové motory s usporiadaním do V a výkonmi od 300 do 500 konských síl. Prenos hnacej sily na kolesá zadnej nápravy zabezpečuje buď manuálna šesťstupňová alebo automatická dvojspojková sedemstupňová prevodovka Porsche PDK. Najvyšší model je vybavený aj pohonom všetkých kolies, ktorý je pre ostatné verzie dostupný ako voliteľné príslušenstvo. Porsche pripravuje aj obzvlášť úsporný model Panamera, ktorý bude mať hybridný pohon.

Ročná produkcia by mala dosahovať približne 20 000 automobilov. Svetová premiéra Porsche Panamera sa uskutoční na jar 2009 a prvé vozidlá sa do predaja dostanú koncom leta 2009.

Autor: J. Goldberger
Foto: Porsche
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.