Pretekárske BMW i4 Racing stvorené pre Pikes Peak

Utorok, 17 september 2024

BMW i4 Racing je prvý elektrický pretekársky automobil postavený na báze produkčného modelu BMW i4 M50. Navrhol a vyvinul ho pretekársky tím Engage Engineering.

bmw-i4-racing

Pretekársky unikát BMW i4 Racing s menom Elsa je dielom rovnakého tímu ako pred štyrmi rokmi stál za iným svetovým prvenstvom v podobe projektu Mini Electric Racing s názvom Mini Racing. Obdobne teraz nový pretekársky BMW i4 rovnako z dielne rumunského tímu Engage Engineering chce nadviazať na športové úspechy Mini Electric Racing.

Produkčné BMW i4 bavorskej automobilky je úplne prvý čisto elektricky poháňaný prémiový automobil segmentu strednej triedy. Ním spoločnosť BMW sprostredkováva typickú radosť z jazdy, suverénnu dynamiku a vysoký komfort typický pre limuzíny v novom lokálne bezemisnom vyhotovení.

Nové pretekárske vozidlo Elsa je prvý pretekársky automobil vyvinutý na základe sériového modelu BMW i4 M50. Engage Engineering sa pripravoval na projekt rozsiahlymi úpravami sériového produkčného modelu. Bez zmien však zostal sériový pohon s dvojicou elektromotorov, vysokonapäťovou batériou a výkonnou elektronikou.

Sériový BMW i4 M50, s ktorým pracoval rumunský tím, je výkonnejší z dvoch variant, ktoré mníchovská automobilka produkuje. Tým slabším je i4 M40. Silnejší variant, ktorý si pre svoj koncept zvolil rumunský úpravca, disponuje jedným elektromotorom na prednej aj zadnej náprave a spolu dosahujú najvyšší výkon 400 kW (544 k). Ponúka úžasnú jazdnú dynamiku v spojení s dojazdom do 510 kilometrov.

Slabší produkčný variant i4 eDrive40 kombinuje jeden elektromotor s výkonom 250 kW (340 k) a klasickým pohonom zadných kolies s lokálne bezemisnou jazdou. Dojazd tohto variantu je 590 kilometrov.

Rumunský konštruktérsky tím navrhol a vyvinul nový unikátny plne elektrický pretekársky model využitím vlastných riešení, vysvetľuje Horia Platona, hlavný inžinier projektu, ktorého tím Engage Engineering pozostával z deviatich inžinierov z rôznych oblastí, ktorí celý jeden rok pracovali na návrhu, vyhotovení a montáži nového konceptu.

Koncept modelu konceptu Elsa vznikol podľa špeciálne vyhotovenej aerodynamickej štúdie, ktorú konštruktérsky tím Engage Engineering vyrobil pre preteky v Pikes Peak, ktoré sa jazdia do vrchu v predhorí Skalnatých vrchov v rezervácii Pike National Forest v americkom štáte Colorado.

Intenzívne sa pracovalo aj na znížení hmotnosti, napríklad na odľahčení dverí a veka batožinového priestoru, na oknách z plexiskla, prepracovaní palubnej dosky, odstránení zvukovej izolácie, na stredovej konzole z uhlíkových kompozitov a iných.

Tím Engage Engineering zabudoval do konceptu tiež konvenčné ovládacie prvky pre zjednodušené pretekárske použitie. Špeciálne navrhnutá stredová konzola a volant s programovateľnými tlačidlami tak umožňujú vodičovi rýchly prístup k dôležitým funkciám počas pretekov. K niektorým telemetrickým funkciám a výbave vozidla možno pristupovať na diaľku prostredníctvom aplikácie v mobilnom telefóne.

Viaceré úpravy konštruktéri konceptu Elsa zrealizovali v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Drexler, ktorá vyrobila pre obe nápravy diferenciály s obmedzenou svornosťou. Holandská spoločnosť Intrax dodala podvozok so špeciálnymi pružinami a tlmičmi. Ochranný rám podľa špecifikácií FIA pre Pikes Peak vyrobili v Poľsku.

Iný špeciálny projekt predstavoval vývoj zvuku pre pretekársky automobil. Ten nielen dopĺňa celkový obraz vozidla, ale má aj praktický účel, keď poskytuje priamu akustickú spätnú väzbu a súčasne divákom signalizuje prítomnosť vozidla na trati pretekov.

Projekt pretekárskeho unikátneho elektrického pretekárskeho BMW i4 Racing vznikol s podporou BMW Group Romania, Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin a ďalších.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
orlen
Čerpacie stanice na Slovensku majú povinnosť ponúkať v zimnej motoristickej sezóne od 1. decembra do 28. februára zimnú motorovú naftu. Sieť čerpacích staníc Orlen ponúka v tomto období na výber aditivovanú motorovú naftu Efecta Diesel s čistiacimi účinkami alebo prémiovou Verva Diesel, ktorá má okrem starostlivosti o motorovú sústavu ešte posilniť aj filtrovateľnosť. Navyše na väčšine čerpacích staníc s obsluhou ponúka Orlen motoristom počas celého februára každý utorok tankovať drahšiu prémiovú zimnú naftu Verva Diesel za lacnejšiu cenu Efecta Diesel. Spomínaná Verva Diesel zaručuje nielen lepšie studené štarty motorov, ale aj hladší chod motora a nižšiu spotrebu paliva. Čerpanie prémiovej nafty Vervu Diesel za cenu Efecta Diesel sa vzťahuje nielen pre Slovensko, ale aj na čerpacie stanice Orlen v Česku a Maďarsku.
trakcne-baterie kopie
Automobilka Škoda Auto vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi vyrobila miliónty batériový systém. Vysokonapäťové trakčné akumulátory automobilka vyrába od roku 2019 a zároveň rozbehla montáž batérií pre plug-in hybridný Superb iV. V súčasnosti sa výroba orientuje na väčšie batérie pre plne elektrické autá na platforme MEB na dvoch montážnych linkách s dennou kapacitou 1500 kusov. Kapacita vyrábaných batérií je od 55 do 91 kWh. S výnimkou modelov Škoda Enyaq a Elroq sa tieto súpravy montujú aj do modelov značiek Volkswagen, Seat, Cupra a Audi.
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond