Renault Clio Grandtour: kombi pre mladé rodiny

Štvrtok, 21 marec 2013

Dnešným dňom vstupuje na slovenský trh Renault Clio Grandtour, praktickejšia verzia základného modelu. Nové kombi vychádza z päťdverového hatchbacku, jeho dĺžka 4267 mm je oproti základnému modelu dlhšia o 204 mm, zachováva so však rovnaký rázvor 2589 mm. K verzii kombi sa Renault vracia hlavne preto, že na Slovensku je o autá tohto typu stále záujem.

Renault Clio Grandtour
Čierne B a C stĺpiky model Clio Grandtour opticky predlžujú. Kľučky zadných dverí nového kombi sú podobne ako pri hatchbacku schované v zadných stĺpikoch karosérie.

Názov Grandtour používala už predchádzajúca generácia Clia. A darilo sa jej, keď sa jej na Slovensku predalo spolu 3072 kusov a podiel verzie kombi v segmente B na Slovensku v roku 2012 činil až 17 %. Modelu Grandtour budú konkurentmi Fabia kombi a Seat Ibiza ST, keďže Peugeot verziu kombi v tomto segmente už nemá. Nové kombi od Renaulta je vhodné najmä pre rodiny dvomi deťmi. Tomu zodpovedá aj batožinový priestor s objemom 443 litrov (má navyše dvojité dno), po sklopení zadných operadiel vznikne rovná plocha a objem až 1380 litrov.

Clio Grandtour bude ponúkať dva benzínové motory a dva turbodiesely. Základným je štvorvalec 1,2 s výkonom 75 koní, ktorý dopĺňa preplňovaný trojvalec s objemom 0,9 litra s výkonom 90 koní. Rovnaký výkon 75 a 90 ponúkajú aj dva naftové 1,5litrové motory. Oba s nízkou spotrebou 3,6 litra na sto kilometrov (83 gramov CO2 na 100 km), zatiaľ čo benzínové 5,5 (1,2 16V) a 4,5 l/100 km (0,9 TCe).

Konštrukcia podvozku kombi je podobná hatchbacku, keď vpredu sú vzpery McPherson a vzadu torzná priečka. Bezpečnostní elektronickí pomocníci ako ABS, EBD, ESP, kontrola trakcie, asistent rozjazdu do kopca, štyri airbagy, tempomat a ďalšie má Gandtour už v základnej výbave. Zato prvky komfortu, napríklad klimatizácia v základnej výbave chýba a už na manuálnu sa pripláca 800 eur. Podobne na autorádio – tu je príplatok 200 eur. Disky z ľahkých zliatin má Grandtour len v najvyššej výbave Dynamic. Dve nižšie výbavy sú: základná Authentique a prostredná Expression.

Renault Clio RS Turbo
Renault Clio RS Turbo z kategórie hot hatch, náhrada na bežné cesty za formulu 1

Súčasne s Cliom Grandtour sa začínajú predávať aj ďalšie dve verzie: športové Clio GT a Clio RS Turbo. Prvé má štvorvalcový preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 120 koní a dvojspojkovou prevodovkou EDC. Udávaná spotreba je 5,2 l/100 km, najvyššia rýchlosť 199 km/h a zrýchliť z nuly na 100 km/h dokáže za 9,4 sekundy. Cena je 15 190 eur.

Clio RS Turbo je pokračovaním predchádzajúceho RS, ktoré však bolo bez preplňovania. Tento model má už množstvo nových technológií, ktoré poznáme z formuly 1. Používa napríklad systém telemetrie, radenie pádlami pod volantom alebo systém Launch Control (na bleskové štarty).

Motor Clio RS Turbo má objem 1,6 litra a výkon 147 kW/200 k dosahuje pri 6000 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 240 Nm už pri 1750 otáčkach. Zdobí ho dvojité variabilné časovanie ventilov, priame vstrekovanie benzínu a optimalizované spaľovanie. Udávaná spotreba je 6,3 l/100 km a 144 gramov CO2 na 100 km. Cena je 22 290 eur.

Renault Clio Grandtour – základné technické parametre

Motor1,2 16V 75TCe 90dCi 75dCi 90
Zdvihový objem (cm3)114989814611461
Valce/ventily4/43/44/24/2
Naj. výkon (k/min-1)75/550090/525075/400090/4000
Naj. krút. mom. (Nm/min-1)107/4250135/2500200/1750220/1750
Max. rýchlosť [km/h]167182168178
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)15,412,214,311,7
Komb. spotreba (l/100 km)5,54,53,63,6
Pohotovostná hmotnosť (kg)1030106511191121

Renault Clio Grandtour – ceny

Motor/Výbava1,2 16V/750,9 TCe/901,5 dCi/751,5 dCi/90
Authentique9 79012 190
Expression10 99012 19013 39014 590
Dynamique11 59012 79015 190

Renault Clio Grandtour – rozmery

Dĺžka/šírka/výška (mm)4267/1732/1445
Rázvor náprav (mm)2589
Objem batož. priestoru (l)443/1380
Objem paliv. nádrže (l)45

Renault Clio Grandtour Renault Clio RS Turbo Renault Clio Grandtour a RS Renault Clio Grandtour Renault Clio RS Turbo Renault Clio RS logo
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.