Renault DeZir: atraktívne elektrické kupé

Štvrtok, 08 júl 2010

Renault zverejnil prvé fotografie nového konceptu DeZir ešte pred jeho premiérou, ktorá sa uskutoční na septembrovom parížskom autosalóne. Jeho jasná červená farba a pohon poháňaný elektrickým motorom naznačujú, že ani zmyselné línie, atraktívny športový dizajn, "zelený" elektrický pohon a s tým spojená ochrana životného prostredia sa navzájom nevylučujú.

Renault DeZir

Nový koncept DeZir je prvým projektom nového šéfdizajnéra Renaultu Laurensa van den Ackera a naznačuje, akým smerom sa bude uberať dizajn francúzskej automobilky v najbližšej budúcnosti. Prístup nového šéfdizajnéra je stelesnený v troch kľúčových slovách, ktoré vyjadrujú víziu značky: jednoduchosť, zmyselnosť a "teplo". Dodržiavaním tejto stratégie budú budúce automobily značky Renault progresívne vyjadrovať túto víziu a dláždiť tak cestu pre produktový plán založený na súvisiacej a jasnej ponuke.

DeZir poháňa elektrický motor uložený kvôli optimalizovanému rozloženiu hmotnosti pred zadnou nápravou. Zdrojom energie sú lítium-iónové batérie s kapacitou 24 kW/h uložené za sedačkovou lavicou a dovoľujú vozidlu dojazd 160 km. Elektromotor je rovnaký ako sa používa v elektrických modeloch Renaultu, má však zvýšený výkon a krútiaci moment na 150 koní a 226 Nm.

Chladenie batérií zabezpečuje nielen prúdenie vzduchu v pozdĺžnom smere, ale aj prúd vzduchu, ktorý vstupuje cez bočné prieduchy zapustené do bočných hliníkových panelov. Batérie možno nabíjať troma spôsobmi: štandardne využitím bežnej domovej zásuvky sa plne nabijú za 8 hodín, využitím 400V trojfázového prúdu trvá nabitie na 80 % kapacity 20 minút alebo rýchlou výmenou batérií vďaka technológii Renault Quick Drop za 3 minúty.

Pre optimalizáciu dojazdu a dynamických výkonov sa podarilo udržať nízku hmotnosť DeZiru: jeho karoséria je vyrobená z kevlaru, zatiaľ čo jeho oceľový rúrkový rám je podobný tomu, ktorý je použitý v pretekárskom Mégane Trophy. DeZir s ním zdieľa aj niektoré podvozkové komponenty, napríklad dvojité lichobežníkové zavesenie, aby poskytoval vysoký jazdný štandard a precízne jazdné vlastnosti.

Rozmery

  • Dĺžka: 4225mm
  • Šírka: 1968mm
  • Výška: 1163mm
  • Svetlá výška: 110mm
  • Rázvor: 2582mm
  • Rozchod kolies: vpredu/vzadu 1600/1705mm

Technické údaje

  • Motor: Elektrický synchrónny s rotorovou cievkou
  • Výkon: 110 kW/150 k
  • Krútiaci moment: 226 Nm
  • Max. rýchlosť: 180 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,0 s
  • Batéria: Li-ion (24kW/h)
  • Dojazd: 160 km
  • Prevodovka: piama s redukciou a meničom jazdy vpred/vzad
  • Pohon zadných kolies: elektrický s aktívnym diferenciálom
  • Podvozok: oceľový rúrkový rám
  • Kolesá a pneumatiky: 245/35 R 21
  • Priemer ventilovaných brzdových kotúčov: 356mm (vpredu aj vzadu)
  • Brzdy: Kotúčové, 6 piestikové vpredu aj vzadu
  • Koeficient odporu vzduchu: 0,25 Cd
  • Hmotnosť: 830 kg
Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.