Renault Frendzy: na prácu i pre rodinu

Štvrtok, 14 júl 2011

Renault uvoľnil správy o svojom novom koncepte Frendzy, ktorý bude mať premiéru na 64. medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte a odhaľuje tak jeho detaily. Po konceptoch DeZir, Capture a R-space reprezentuje Frendzy podľa Renaultu svet práce. Je to štvrtý krok v dizajnovej stratégii Renaultu založenej na rôznych fázach životného cyklu.

Renault Frendzy
Koncept Frendzy je predzvesťou stratégie Renaultu v segmente ľahkých úžitkových áut

Najnovší koncept, vyrobený pod taktovkou Laurensa van den Ackera, má byť dokonalé multitalentové vozidlo. Ako úžitkové biznis vozidlo, ktoré môže dokonale poslúžiť aj ako komfortný osobný automobil, spĺňa požiadavky biznis užívateľov na jednej strane a požiadavky rodín na strane druhej.

Elektricky poháňaný Frendzy je plne vybavená kancelária na kolesách, ktorá s uvedením tabletu BlackBerry PlayBook predvádza nový dizajnový jazyk Renaultu. Tablet premieňa Frendzy na naozaj interaktívny a komunikatívny nástroj. BlackBerry PlayBook zapojený do prístrojovej dosky vytvára z konceptu kanceláriu na kolesách. Má vynikajúci výkon a umožňuje surfovanie po webe. Stáva sa efektívnym pracoviskom s neobmedzenou mobilitou na cestách. To ho robí predovšetkým vhodným pre miestnych prepravcov a remeselníkov, pre ktorých je ozajstným pracovným nástrojom.

Podľa riaditeľa industriálneho dizajnu Laurensa van der Ackera je Frendzy štvrtým vozidlom, na ktorom Renault ilustruje novú dizajnovú stratégiu Renaultu, ktorá začala modelom DeZir. Frendzy sa k svetu ľahkých úžitkových vozidiel stavia podľa van der Ackera originálnym a inovatívnym postojom, čo je kľúčová oblasť aktivít Renaultu.

Renault Frendzy
Zelené svetlá z prístrojového panela vytvárajú v interiéri príjemnú pracovnú atmosféru

Originálna karoséria je bez stredových B-stĺpikov. Druhé dvere na ľavej strane sa otvárajú proti smeru jazdy, na pravej strane sú druhé dvere posuvné. Absentuje tu okno, namiesto ktorého má 37palcovú obrazovku. Vonkajší vzhľad ukazuje budúcnosť ľahkých úžitkových modelov francúzskej automobilky.

Priestor pre vodiča je v súlade s futuristickou témou "pracovného stola" so štruktúrou, ktorá vyzerá ako keby bola vyrobená z taveného kovu. Zelené podsvietenie palubnej dosky a stredovej konzoly je pre pracovný režim, v rodinnom režime sa svetlo prístrojovej dosky prepne na oranžové.

Renault Frendzy je dlhý 4091 mm, široký 1872 mm a vysoký1743 mm. Rázvor meria 2691 mm a koncept má hmotnosť 1420 kg. Úložná plocha má objem 2250 litrov. Koncept má obuté pneumatiky 205/45 R19.

Renault Frendzy
Unikátne je protismerné otváranie druhých bočných dverí na pravej strane vozidla. Na pravej strane sú druhé dvere posuvné, ktoré majú namiesto okna 37palcovú obrazovku.

Na svoj pohon využíva Frendzy elektromotor s výkonom 44 kW (60 k) a najvyšším krútiacom momentom 226 Nm, ktorý poznáme z modelu Kangoo. Energiu čerpá z líthium-iónovej batérie. Koncept dokáže ísť rýchlosťou 130 km/h, ktorá je však elektronicky obmedzená.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.