Rinspeed v Ženeve: Elektroauto s autonómnym riadením

Štvrtok, 19 február 2015

Švajčiarsky konštruktér zostáva ďalej verný svojej povesti kreatívneho konštruktéra a aj teraz predstaví na domácom autosalóne svoju kreáciu. Inšpiráciu hľadal a našiel u nemeckej automobilky BMW. Výsledkom je elektrický automobil na báze mníchovského i3, ktorému dal meno Budii.

Rinspeed Budii
Rinspeed Budii je kreácia na báze elektrického auta BMW i3 s upravenou karosériou

Teraz nepríde spoločnosť Rinspeed do Ženevy s novým dizajnom či odvážnym futuristickým riešením, ale navrhuje spôsob budúceho zlepšenia dopravy pomocou automatického riadenia automobilu. Práve na toto je zameraná kreácia Rinspeed Budii, ktorú predvedie v Ženeve už o necelé dva týždne.

Frank Rinderknecht, konštruktér, zakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Rinspeed siahol aj tentoraz do svojich nevyčerpateľných inšpirácií a na ženevský autosalón pripravil svoju novú víziu. Ak svoje predchádzajúce projekty zameral na fantazijné technické riešenia či zaujímavosti, tentoraz sa podujal riešiť dopravu prostredníctvom autonómneho automobilu a ako technický základ si zobral elektrické BMW i3.

BMW i3 modifikoval tak, že mu pozmenil panely karosérie, dal mu nový interiér a dotykový displej s infotainmentom firmy Harman. Riadiacou súčasťou je robotizovaná ruka s volantom, ktorý môžu riadiť obaja pasažieri. To však len v prípade, ak by tak aj chceli, pretože automobil autonómne riadiť elektronika prostredníctvom robota najnovšej generácie, ktorá sa stará o to, aby auto prišlo do cieľa.

Koncept Budii využívá vzduchový podvozok s možnosľami nastavenia v rozsahu do 100 mm. Stojí na 19palcových kolesách značky Borbet, takže sa s ním dá ísť aj do ľahšieho terénu. Svetlú výšku riadi zariadenie TrackView, ktoré mapuje terén. Ďalšou špecialitou Budii sú dve minivozidlá umiestnené v jeho zadnej časti.

Budúcnosť Budii jeho tvorca Frank Rinderknecht vidí takto: "Prechod od tradičného riadenia po autonómnu prevádzku bude prebiehať v niekoľkých fázach. Takže si počkáme ešte niekoľko rokov a budeme si tiež musieť zvyknúť na túto novú formu mobility a výslednej interakcie medzi ľuďmi a technikou."

Autor: J. Goldberger
Foto: Rinspeed
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.