Saab 9-3X so vzhľadom SUV

Piatok, 20 február 2009

Saab predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve nový model 9-3X s plastovými doplnkami a vzhľadom SUV. Verzia s pohonom všetkých kolies a označením XWD bude s benzínovým motorom a verzia BioPower, tiež s pohonom 4x4, bude používať bioetanol E85. S naftovým motorom sa Saab 9-3X bude dodávať len s pohonom 4x2.

Saab 9-3X

Nový model švédskej automobilky vychádza z existujúceho modelu Saab 9-3 SportCombi a má byť alternatívou k veľkým crossoverom alebo automobilom triedy SUV. Viditeľnými zmenami sú zvýšená svetlá výška, kolesá s priemerom sedemnásť palcov, nové nárazníky vpredu i vzadu a plastové časti na karosérie – olemované okraje blatníkov a podbehy, ktoré pre model 9-3X dodávajú vzhľad športovo úžitkového automobilu.

Nový Saab 9-3X bude k dispozícii so zážihovým dvojlitrovým motorom a po prvý raz v histórii ponúkne aj vyspelé motory BioPower spaľujúce bioetanol v kombinácii s inovatívnym systémom pohonu všetkých kolies XWD. Oba tieto motory sú preplňované turbodúchadlom a majú výkon 210 koní. Pod kapotou sa objaví aj vznetový motor 1,9 TTiD s dvoma turbodúchadlami s výkonom 180 koní, ten však výhradne iba s pohonom predných kolies. Všetky tri motorizácie sa vyznačujú nízkou spotrebou paliva.

V porovnaní so štandardným modelom 9-3 SportCombi má nový Saab 9-3X pri verzii s pohonom všetkých kolies zvýšenú svetlú výšku o 35 mm, pri pohone 4x2 len o 20 mm. Zvýšený podvozok má Saabu 9-3X napomôcť zvládať i nespevnený terén. Nový model je totiž určený predovšetkým pre vodičov, ktorí často jazdia po takýchto cestách, ale zároveň sa nechcú vzdať jazdných vlastností typických na klasickom asfaltovom povrchu.

Saab 9-3X

Hojné použitie plastových dielov karosérie má uchrániť poškodenie laku pri jazde na nespevnených cestách. Vpredu i vzadu nechýbajú kryty podvozku v matne hliníkovej farbe. Na bočných dverách dekoratívne lišty s povrchom z nelesklého hliníka. Čierne strešné nosiče sú už v základnej výbave, chrómované za príplatok. Dvojité koncovky výfuku budú súčasťou štandardnej výbavy. Predné hmlové svetlá sú zasadené do chromovaných rámčekov. Sedemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin s novým dizajnom majú zdôrazniť schopnosti Saabu 9-3X.

Interiér modelu 9-3X vychádza z najluxusnejšej výbavy pôvodného modelu SportCombi. Jedinečné športové sedadlá kombinujú sivú látku s čiernou kožou.

Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a možno ich zložiť jednoduchým spôsobom. Sklopné predné sedadlo spolujazdca umožňuje prepravu predmetov s dĺžkou až 2,5 metra. Batožinový priestor má rovnú a nízko položenú podlahu, pravidelný tvar a základný objem 477 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1331 litrov. Saab 9-3X ponúka tiež dvojitú podlahu.

Saab 9-3X používa systém pohonu všetkých kolies XWD. Ide o inteligentný aktívny systém, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Využíva k tomu aj elektronicky riadený diferenciál, ktorý za príplatok môže byť samosvorný a rozdeľovať tak krútiaci moment medzi kolesá zadnej nápravy podľa toho, ktoré má aktuálne lepšiu trakciu.

K preplňovanému dvojlitrovému zážihovému motoru sa bude dodávať šesťstupňová manuálna alebo samočinná prevodovka, etanolová verzia na palivo E85 bude mať len manuálnu šesťstupňovú. Verzia so vznetovým motorom a pohonom predných kolies (CO2 menej než 145 g/km) môže mať podobne ako zážihová šesťstupňovú manuálnu alebo šesťstupňovú samočinnú prevodovku.

Do predaja nový Saab 9-3X príde v priebehu roku 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."
Sikyna
Posledné podujatie série troch pretekov majstrovstiev sveta v motokrose v talianskej Mantove dopadlo pre slovenského reprezentanta Richarda Šikyňu lepšie ako tie predchádzajúce. V meranom tréningu zajazdil 18. najrýchlejší čas a v popoludňajších pretekoch si potom vyjazdil 6 bodov do hodnotenia svetového šampionátu, keď v dvoch po sebe idúcich pretekoch bodoval na 17. a 19. mieste. Vynieslo mu to celkové 21. miesto a v priebežnom hodnotení seriálu je so ziskom 58 bobov na 26. pozícii.
Šikyňa-Mantova2
Druhé podujatie z trojice pretekov seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v talianskej Mantove v stredu tento týždeň nevyšlo slovenskému jazdcovi Richardovi Šikyňovi (MX Slovakia/JD Gunnex KTM RT). Kvalifikácia sa pre slovenského reprezentanta nevyvíjala dobre, keď po problémoch s oboma motocyklami sa Šikyňovi nepodarilo zajazdiť ani jedno plnohodnotné rýchle kolo a tak nemohol nastúpiť do prvej jazdy. V druhej jazde po kontakte s iným jazdcom preteky začínal z konca štartového poľa a do cieľa prišiel na 26. mieste. V priebežnom hodnotení mu pred najbližšími nedeľnými pretekmi patrí 24. miesto.