Saab 9-3X so vzhľadom SUV

Piatok, 20 február 2009

Saab predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve nový model 9-3X s plastovými doplnkami a vzhľadom SUV. Verzia s pohonom všetkých kolies a označením XWD bude s benzínovým motorom a verzia BioPower, tiež s pohonom 4x4, bude používať bioetanol E85. S naftovým motorom sa Saab 9-3X bude dodávať len s pohonom 4x2.

Saab 9-3X

Nový model švédskej automobilky vychádza z existujúceho modelu Saab 9-3 SportCombi a má byť alternatívou k veľkým crossoverom alebo automobilom triedy SUV. Viditeľnými zmenami sú zvýšená svetlá výška, kolesá s priemerom sedemnásť palcov, nové nárazníky vpredu i vzadu a plastové časti na karosérie – olemované okraje blatníkov a podbehy, ktoré pre model 9-3X dodávajú vzhľad športovo úžitkového automobilu.

Nový Saab 9-3X bude k dispozícii so zážihovým dvojlitrovým motorom a po prvý raz v histórii ponúkne aj vyspelé motory BioPower spaľujúce bioetanol v kombinácii s inovatívnym systémom pohonu všetkých kolies XWD. Oba tieto motory sú preplňované turbodúchadlom a majú výkon 210 koní. Pod kapotou sa objaví aj vznetový motor 1,9 TTiD s dvoma turbodúchadlami s výkonom 180 koní, ten však výhradne iba s pohonom predných kolies. Všetky tri motorizácie sa vyznačujú nízkou spotrebou paliva.

V porovnaní so štandardným modelom 9-3 SportCombi má nový Saab 9-3X pri verzii s pohonom všetkých kolies zvýšenú svetlú výšku o 35 mm, pri pohone 4x2 len o 20 mm. Zvýšený podvozok má Saabu 9-3X napomôcť zvládať i nespevnený terén. Nový model je totiž určený predovšetkým pre vodičov, ktorí často jazdia po takýchto cestách, ale zároveň sa nechcú vzdať jazdných vlastností typických na klasickom asfaltovom povrchu.

Saab 9-3X

Hojné použitie plastových dielov karosérie má uchrániť poškodenie laku pri jazde na nespevnených cestách. Vpredu i vzadu nechýbajú kryty podvozku v matne hliníkovej farbe. Na bočných dverách dekoratívne lišty s povrchom z nelesklého hliníka. Čierne strešné nosiče sú už v základnej výbave, chrómované za príplatok. Dvojité koncovky výfuku budú súčasťou štandardnej výbavy. Predné hmlové svetlá sú zasadené do chromovaných rámčekov. Sedemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin s novým dizajnom majú zdôrazniť schopnosti Saabu 9-3X.

Interiér modelu 9-3X vychádza z najluxusnejšej výbavy pôvodného modelu SportCombi. Jedinečné športové sedadlá kombinujú sivú látku s čiernou kožou.

Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a možno ich zložiť jednoduchým spôsobom. Sklopné predné sedadlo spolujazdca umožňuje prepravu predmetov s dĺžkou až 2,5 metra. Batožinový priestor má rovnú a nízko položenú podlahu, pravidelný tvar a základný objem 477 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1331 litrov. Saab 9-3X ponúka tiež dvojitú podlahu.

Saab 9-3X používa systém pohonu všetkých kolies XWD. Ide o inteligentný aktívny systém, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Využíva k tomu aj elektronicky riadený diferenciál, ktorý za príplatok môže byť samosvorný a rozdeľovať tak krútiaci moment medzi kolesá zadnej nápravy podľa toho, ktoré má aktuálne lepšiu trakciu.

K preplňovanému dvojlitrovému zážihovému motoru sa bude dodávať šesťstupňová manuálna alebo samočinná prevodovka, etanolová verzia na palivo E85 bude mať len manuálnu šesťstupňovú. Verzia so vznetovým motorom a pohonom predných kolies (CO2 menej než 145 g/km) môže mať podobne ako zážihová šesťstupňovú manuálnu alebo šesťstupňovú samočinnú prevodovku.

Do predaja nový Saab 9-3X príde v priebehu roku 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."