Saab 9-3X so vzhľadom SUV

Piatok, 20 február 2009

Saab predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve nový model 9-3X s plastovými doplnkami a vzhľadom SUV. Verzia s pohonom všetkých kolies a označením XWD bude s benzínovým motorom a verzia BioPower, tiež s pohonom 4x4, bude používať bioetanol E85. S naftovým motorom sa Saab 9-3X bude dodávať len s pohonom 4x2.

Saab 9-3X

Nový model švédskej automobilky vychádza z existujúceho modelu Saab 9-3 SportCombi a má byť alternatívou k veľkým crossoverom alebo automobilom triedy SUV. Viditeľnými zmenami sú zvýšená svetlá výška, kolesá s priemerom sedemnásť palcov, nové nárazníky vpredu i vzadu a plastové časti na karosérie – olemované okraje blatníkov a podbehy, ktoré pre model 9-3X dodávajú vzhľad športovo úžitkového automobilu.

Nový Saab 9-3X bude k dispozícii so zážihovým dvojlitrovým motorom a po prvý raz v histórii ponúkne aj vyspelé motory BioPower spaľujúce bioetanol v kombinácii s inovatívnym systémom pohonu všetkých kolies XWD. Oba tieto motory sú preplňované turbodúchadlom a majú výkon 210 koní. Pod kapotou sa objaví aj vznetový motor 1,9 TTiD s dvoma turbodúchadlami s výkonom 180 koní, ten však výhradne iba s pohonom predných kolies. Všetky tri motorizácie sa vyznačujú nízkou spotrebou paliva.

V porovnaní so štandardným modelom 9-3 SportCombi má nový Saab 9-3X pri verzii s pohonom všetkých kolies zvýšenú svetlú výšku o 35 mm, pri pohone 4x2 len o 20 mm. Zvýšený podvozok má Saabu 9-3X napomôcť zvládať i nespevnený terén. Nový model je totiž určený predovšetkým pre vodičov, ktorí často jazdia po takýchto cestách, ale zároveň sa nechcú vzdať jazdných vlastností typických na klasickom asfaltovom povrchu.

Saab 9-3X

Hojné použitie plastových dielov karosérie má uchrániť poškodenie laku pri jazde na nespevnených cestách. Vpredu i vzadu nechýbajú kryty podvozku v matne hliníkovej farbe. Na bočných dverách dekoratívne lišty s povrchom z nelesklého hliníka. Čierne strešné nosiče sú už v základnej výbave, chrómované za príplatok. Dvojité koncovky výfuku budú súčasťou štandardnej výbavy. Predné hmlové svetlá sú zasadené do chromovaných rámčekov. Sedemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin s novým dizajnom majú zdôrazniť schopnosti Saabu 9-3X.

Interiér modelu 9-3X vychádza z najluxusnejšej výbavy pôvodného modelu SportCombi. Jedinečné športové sedadlá kombinujú sivú látku s čiernou kožou.

Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a možno ich zložiť jednoduchým spôsobom. Sklopné predné sedadlo spolujazdca umožňuje prepravu predmetov s dĺžkou až 2,5 metra. Batožinový priestor má rovnú a nízko položenú podlahu, pravidelný tvar a základný objem 477 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1331 litrov. Saab 9-3X ponúka tiež dvojitú podlahu.

Saab 9-3X používa systém pohonu všetkých kolies XWD. Ide o inteligentný aktívny systém, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Využíva k tomu aj elektronicky riadený diferenciál, ktorý za príplatok môže byť samosvorný a rozdeľovať tak krútiaci moment medzi kolesá zadnej nápravy podľa toho, ktoré má aktuálne lepšiu trakciu.

K preplňovanému dvojlitrovému zážihovému motoru sa bude dodávať šesťstupňová manuálna alebo samočinná prevodovka, etanolová verzia na palivo E85 bude mať len manuálnu šesťstupňovú. Verzia so vznetovým motorom a pohonom predných kolies (CO2 menej než 145 g/km) môže mať podobne ako zážihová šesťstupňovú manuálnu alebo šesťstupňovú samočinnú prevodovku.

Do predaja nový Saab 9-3X príde v priebehu roku 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.