Saab 9-5: nový sedan

Piatok, 04 september 2009

Vo švédskej automobilke Saab ani pri nejasnostiach okolo vlastníckych vzťahov neprestali myslieť na budúcnosť. Výsledkom snáh o oživenie je nový model 9-5, ktorý nahradí dvanásť rokov starý sedan. Premiéru bude mať onedlho na autosalóne vo Frankfurte, vyrábať sa bude vo švédskom Trollhättane, pravdepodobne už v réžii nového investora Koenigsegg Group a predávať sa začne na jar 2010.

Saab 9-5

Máloktorý model sa udrží na trhu tak dlho ako švédsky Saab 9-5. Na pohrabisko dejín odchádza starý model po neuveriteľných dvanástich rokoch. Prispela k tomu aj neľahká situácia donedávna najväčšieho svetového výrobcu automobilov Generals Motor, pod krídla ktorého Saab patril. Ak teraz dôjde k dohode so skupinou okolo výrobcu superšportov Koenigsegg, s ktorou prebiehajú rozhovory o prevzatí Saabu, bude švédsky výrobca za vodou. Prvý predpoklad úspešného napredovania – reštrukturalizácia podniku – má Saab už úspešne za sebou. Zmluva s Koenigsegom by mala byť pre Saab bezpečnou budúcnosťou.

Aj keď nový Saab 9-5 je postavený ešte na platforme GM Epsilon 2, podobne ako Opel Insignia, Saab 9-5 je výrazne dlhší a má aj väčší rázvor náprav. Nový štvordverový model bol však navrhnutý a skonštruovaný vo Švédsku a aj preto s Insigniou má veľmi málo spoločné. Saab 9-5 bude disponovať rázvorom 2840 mm, jeho celková dĺžka bude 5010 mm a stane sa jedným z najdlhších v strednej triede.Veľký bude aj batožinový priestor s objemom 513 litrov.

Saab 9-5

Dizajnovo nový Saab 9-5 vychádza zo štúdie Aero X predstavenej v roku 2006. Karoséria má typické dizajnové prvky značky Saab. Napríklad dlhá zadná časť so značným sklonom veľmi pripomína starší Saab 900, podobne masívne zadné C-stĺpiky. Miesta v priestrannom interiéri bude dostatok aj pre vyššie postavy. Ide o uhladený, sofistikovaný a nezameniteľný Saab, ktorý kombinuje jedinečný vzhľad s modernými technológiami.

Z ponúkaných moderných technických funkcií nový Saab 9-5 okrem iných obsahuje systém premietania informácií na predné sklo v štýle leteckých prístrojov, adaptívne bi-xenónové svetlomety, adaptívny tempomat a adaptívny podvozok Saab DriveSense so systémom tlmenia nerovností, bezkľúčový vstup a štartovanie, trojzónovú klimatizáciu so samostatne ovládanými zónami, značkovú audiosústavu s navigačným prístrojom a veľkým osempalcovým displejom, dynamický parkovací asistenčný systém, pohon všetkých kolies Saab XVD s elektronickým diferenciálom zadnej nápravy a rad ďalších vymožeností.

Saab 9-5

Pod kapotou nového Saabu 9-5 sa objavia výhradne preplňované motory. Najmenší so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 180 koní. Nízky objem motora je podľa Saabu potvrdením správnej stratégie automobilky Saab v oblasti znižovania objemu motorov pri súčasnom zvyšovaní výkonov. Ďalšími pohonnými jednotkami budú benzínový dvojliter s výkonom 220 koní a 2,8 V6 s výkonom 300 koní. Turbodiesel 2,0 TiD bude disponovať výkonom 180 koní. Na výber okrem benzínu a nafty bude aj ekologické palivo E85. Saab 9-5 so vznetovým motorom bude produkovať len 139 g CO2 na 1 km. Ku každému motoru si bude možné vybrať 6stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku.

Nový model 9-5 bude vo výbavách Linear, Vector a Aero a jeho uvedenie má byť začiatkom novej éry pre značku Saab. Škandinávska jednoduchosť nebola podľa Saabu ešte nikdy takto progresívna.

Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.