Saab 9-5 SportCombi: gigantické kombi

Štvrtok, 10 február 2011

Novým prírastkom Saabu bude päťdverové kombi, ktoré nadväzuje na dizajn modelu Saab 9-5 sedan. Model 9-5 SportCombi je ďalším krokom švédskej automobilky v jeho historicky najväčšej produktovej ofenzíve. Nové kombi, ktoré sa zaradí do segmentu prémiových vozidiel, sa po prvý raz predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve.

Saab 9-5 SportCombi
Saab 9-5 SportCombi sa zaradí medzi prémiové automobily v segmente kombi

Nové kombi sa dizajnovo podobá na sedan 9-5, z ktorého vychádza. Jeho zadná časť je logickým vyústením pokračovania štýlu štvordverového sedana. Viac ako päťmetrové kombi s pohonom predných kolies alebo všetkých štyroch, bude patriť medzi najväčšie v tomto segmente.

Napriek svojej veľkosti bude 9-5 SportCombi odkázané v ponuke motorov zväčša na súčasné štvorvalce, z ktorých najlákavejším bude 2,0 TTiD s výkonom 190 koní. Najvýkonnejším by mal byť šesťvalec 2,8 V Turbo z ponuky GM.

Hlavným zdrojom inšpirácií bol koncept Aero-X. Či už ide o vzhľad, funkciu alebo líniu splývajúcej strechy, ktorá je zakončená strmo zalomeným chrbtom a pre Saab typickým bohatým presklením obopínajúcim zadnú časť. Výsledkom je vzhľadovo impozantný automobil s karosériou kombi, športovým nádychom a dynamickým dizajnom. Zaujímavosťou nového kombi je programovateľné elektrické otváranie piatych dverí s nastaviteľnou výškou pre prípad nízkej garáže.

Na svoju veľkosť má Saab 9-5 SportCombi iba priemerne veľký batožinový priestor so základným objemom 527 litrov, ktorý sa po sklopení zadných operadiel (vznikne takmer rovná plocha) zväčší na 1600 litrov. Potom sa v takto vzniknutom priestore môžu prevážať predmety dlhé takmer dva metre (1962 mm). Kombi 9-5 má však to, čo máloktorý iný automobil: inteligentné funkcie pre manipuláciu s nákladom, teda systém pre organizáciu batožín a pod podlahou uzavierateľný priestor pre uskladnenie znečistených alebo mokrých predmetov.

Podľa informácií Saabu prvé objednávky sa budú prijímať na jar a na trh by nový Saab 9-5 SportCombi mal prísť v septembri tohto roku.

Autor: J. Goldberger ml.
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.