Škoda Fabia 4G narástla, je krajšia, modernejšia a lepšie vybavená

Streda, 05 máj 2021

Škoda Fabia štvrtej generácie sa svetu kvôli pandémii koronavírusu predstavila vo virtuálnej podobe. Na internete si tak priaznivci Škody mohli svetovú premiéru nového škodováckeho modelu prezrieť na internete z pohodlia domova. Po odmaskovaní utajovaného nového modelu vieme ako nová Fabia vyzerá.

1-skoda-fabia

História modelu Fabia sa začala písať v roku 1999, keď nahradila predchádzajúci malý model Felicia. Doteraz sa Fabii tretej generácie vo svete predalo približne 4,5 milióna kusov. Pre fabriku je Fabia po Octavii druhým najžiadanejším modelom.

Každá z troch predchádzajúcich generácií Fabie prinášala nové emócie, nové riešenia, viac miesta pre posádku a nový pútavejší vzhľad. Inak tomu nie je ani pri štvrtej generácii. Stojí na novej koncernovej platforme MQB A0, ktorú už používajú koncernoví súrodenci, ktorých však do jedného nová Fabia prerástla, podobne ako aj ostatnú svetovú konkurenciu.

Väčšia vo všetkých smeroch

Nová Fabia po prvý raz svojou dĺžkou prekročila hranicu štyroch metrov. Svojou dĺžkou 4108 mm je teraz o 111 mm dlhšia ako jej predchodca, rázvor má o 94 mm väčší (2564 mm), na šírku meria 1780 mm (viac oproti "trojke" o 48 mm), ale na výšku má o sedem milimetrov menej (zmenšil sa tak súčiniteľ odporu vzduchu cx na 0,28). Lepšia aerodynamika znižuje spotrebu paliva i vypúšťané emisie. Väčší je rozchod kolies (vpredu o 62 mm, vzadu o 52 mm), pôsobí tak "rozkročnejšie", čo novej Fabii pridáva na väčšej jazdnej stabilite.

Zväčšenie prakticky v každom smere sa prejavuje aj vo veľkosti vnútorného priestoru, takže cestujúci budú mať viac pohodlia. Väčší o 50 litrov je aj batožinový prieator, ktorý má objem 380 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1190 litrov.

Nový interiér

Interiér novej Fabie v porovnaní s treťou generáciou je značne vylepšený. Má vyšší komfort a mnoho asistenčných systémov. Komfort a štýl interiéru novej Fabie sa viac podobá štýlu jej súrodencov. Použité materiály pôsobia lepším dojmom, páčia sa aj textilné doplnky. Analógové riešenie prístrojov zostalo, za príplatok však môže byť aj digitálne. Po prvý raz má Fabia dvojzónovú klimatizáciu.

Nová Fabia ponúkne viacero verzií multimediálneho systému. Od rádia Swing cez Bolero s 8" displejom po systém Amundsen s 9,2" plne dotykovým displejom a vstavanou navigáciou. Po prvý raz je v modelovom rade Fabia na želanie digitálny združený prístroj s displejom 10,25".

Pridáva sa aj štvorvalec

Pod kapotou sa objavia v novej Fabii okrem litrových trojvalcov aj štvorvalcový 1,5 TSI, ale žiadny diesel. V základe sa bude spoliehať na litrový trojvalcový motor MPI Evo (Evo = Etkinsonov cyklus) vo výkonových verziách 48 kW (65 k) a 59 kW (80 k) v kombinácii s päťstupňovou prevodovkou.

Chýbať nebude preplňovaný trojvalec TSI vo verziách 70 kW (95 k) s 5stupňovou a 81 kW (110 k) so šesťstupňovou prevodovkou, prípadne za príplatok 7stupňovou dvojspojkovou. Vrcholovou výkonovou verziou je štvorvalec 1,5 TSI so 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.

Bude aj Fabia Combi

Na škodováckom obzore popri novej Fabii zatiaľ chýba verzia kombi. Tá bude, predstaví sa na budúci rok, ale na cesty vyštartuje až v roku 2023. Dovtedy sa bude vyrábať a predávať doterajšia Fabia Combi označovaná Tour.

Kedy príde nová Škoda Fabia na trh? Predpredaj sa začne v lete tohto roku, následne sa Fabia dostane k zákazníkom. Slovenský cenník novej Fabie zatiaľ nemáme. Vieme však, že v Českej republike bude Fabia vo výbave Ambition s motorom 59 kW/80k stáť 329 900 českých korún, vo vyššej výbave Style začína na sume 359 900 Kč.

1-skoda-fabia 2-skoda-fabia 3-skoda-fabia 4-skoda-fabia 5-skoda-fabia 6-skoda-fabia 7-skoda-fabia 8-skoda-fabia 9-skoda-fabia
Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
VW-Slovakia
Volkswagen Slovakia avizuje v tejto náročnej koronavírusovej situácii sto voľných pracovných miest. Nových zamestnancov hľadá na montážne linky vozidiel pre svoj výrobný závod v Devínskej Novej Vsi. Dopyt po nových zamestnancoch súvisí s dynamickým vývojom výrobného plánu, ktorý je podmienený aktuálnym nárastom dopytu nových automobilov na svetových trhoch. Volkswagen Slovakia tak potvrdzuje pozíciu podniku ako stabilného a spoľahlivého zamestnávateľa, v ktorom vyše 40 % zamestnancov pracuje nepretržite viac ako 10 rokov. V horizonte najbližších rokov očakáva podnik v súvislosti s príchodom nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb vytvorenie ďalších približne dvetisíc nových pracovných miest.
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.