Škoda Fabia: Litrový trojvalec nahrádza 1,2 TSI

Štvrtok, 02 marec 2017

Namiesto doterajších štvorvalcových motorov 1,2 TSI sa odteraz v útrobách modelov Fabia a Fabia Combi udomácňuje menší trojvalec s menším litrovým objemom. Na výber budú dve výkonové verzie: 95 koní (70 kW) alebo 110 koní (81 kW).

Škoda Fabia 1,0 TSI - motor
Nový trojvalcový motor pre Škodu Fabia 1,0 TSI

Doterajší motor 1,2 TSI pod kapotou fabie disponoval výkonom 90 koní (66 kW) a 110 koní (81 kW). Teraz od základu nový motor 1,0 TSI napriek menšiemu objemu a menšiemu počtu valcov má v prvej verzii vyšší výkon o päť koní silnejšia zostala na prechádzajúcom výkone 110 koní. Slabšia nová 95 koňová verzia má krútiaci moment 160 Nm v rozsahu otáčok od 1500 do 3500, silnejšia 110 koňová verzia má krútiaci moment zvýšený zo 175 Nm na 200 Nm. To podľa výrobcu má vplyv na spotrebu, ktorá má byť nižšia o šesť percent.

Nový litrový motor s blokom valcov z hliníkovej zliatiny je v porovnaní s doterajším štvorvalcom ľahší o desať kilogramov. Konštruktéri mu navyše dali vyvažovací hriadeľ, ktorý sa používal pri trojvalcoch aj predtým.

Nový motor 1,0 MPI má vŕtanie 74,5 mm, zdvih 76,4 mm, priame vstrekovanie benzínu a novú hlavu valcov. Samozrejmosťou je preplňovanie s chladičom stlačeného vzduchu. Rozvodový systém je riadený remeňom.

Aké jazdné výkony má teraz fabia s novým motorom 1,0 STI? Verzia s menej výkonným motorom dosahuje najvyššiu rýchlosť 185 km/h (+ 3 km/h), s výkonnejším motorom 196 až 199 km/h. Zrýchlenie z nuly na sto km/h je 10,6 sekundy (kombi 10,8), resp. pri výkonnejšom motore 9,5 sekundy (kombi 9,6). Udávaná kombinovaná spotreba v prvom prípade je 4,3 l/100 km, pri silnejšom motore 4,5 l/100 km.

Cena pre novú Škodu Fabia 1,0 TSI zatiaľ nie je určená.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.