Škoda GreenLine II: znovu sa zelená

Piatok, 17 september 2010

Škoda predstaví na blížiacom sa parížskom autosalóne novú generáciu modelov GreenLine. "Zelenými" modelmi prispieva česká Škoda k minimalizácii dopadu automobilov na životné prostredie a na ochranu klímy na našej planéte. Zelené lístočky na karosérii modelu Octavia naznačujú "zelené" smerovanie verzií GreenLine.

Škoda GreenLine II
Škoda Octavia GreenLine druhej generácie sa predstaví onedlho na autosalóne v Paríži

Na prestížnom parížskom autosalóne ukáže mladoboleslavská automobilka druhú generáciu modelov GreenLine. Tlačová správa škodovky však neuvádza, ktoré modely s technológiou GreenLine v Praríži predstaví, len fotografia napovedá, že jednou z verzií bude určite Octavia.

Verzie GreenLine budú používať dieselové motory s priamym vstrekovaním 1,2 TDI CR/75 k a 1,6 TDI CR/105 k, systém Stop/Start a rekuperácia brzdnej energie. K novým prvkom patria ďalej úprava riadiacej jednotky motora, pneumatiky so zníženým valivým odporom, aerodynamické zmeny na karosérii a podvozku a odporučenia pre zaradenie prevodového stupňa na prístrojovej doske.

V modeloch GreenLine systém Stop/Start znižuje podľa škodovky spotrebu o 10 %, v mestskej premávke by úspora mala byť ešte vyššia. Automaticky zhasnutý motor pri čakaní na zelenú nevydáva hluk, ani žiadne emisie, čo zlepšuje kvalitu života na mestských križovatkách. Pri brzdení sa časť kinetického potenciálu prepólovaním generátora vracia späť do akumulátora v podobe elektriny.

Škoda prišla s prvou generáciou GreenLine v roku 2008 so snahou znižovať spotrebu paliva svojich automobilov. Verzie GreenLine sa od bežných modelov odlišujú kombináciami rôznych úprav na samotnom automobile a na pohonnom ústrojenstve. Za modelmi GreenLine je vždy snaha automobilky ponúknuť modely s mimoriadne malou spotrebou a nízkymi emisiami.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.