Škoda Octavia III oficiálne predstavená

Streda, 12 december 2012

Česká Škoda oficiálne predstavila novú Octaviu tretej generácie. Oproti predchádzajúcim dvom generáciám je väčšia – dlhšia i širšia, má aj väčší rázvor náprav, čo znamená viac komfortu na zadných sedadlách. Svojou veľkosťou nová Octavia mieri takto do strednej triedy.

Škoda Octavia III
Takto vyzerá na oficiálnej fotografii Škoda Octavia tretej generácie, model pre rok 2013

Nová Octavia III meria 4659 mm, široká je 1814 mm a rázvor má 2686 mm. Oproti súčasnej Octavii je dlhšia o 90 mm a širšia o 45 mm. Rázvor narástol o 108 mm. Je aj podstatne ľahšia, a to až o 102 kg. V Boleslavi pridali aj na bezpečnosti, keď nová Octavia má teraz deväť airbagov, po prvý raz aj kolenný.

Novej Škode pribudli aj inteligentné bezpečnostné systémy, napríklad s funkciami núdzového brzdenia, udržania sa v jazdnom pruhu, automatického brzdenia pred nehodou, rozpoznávaním únavy vodiča, ale má aj aktívnu kapotu na ochranu chodcov.

Tretia generácia Octavie ponúkne škálu štyroch benzínových a rovnaký počet naftových pohonných jednotiek. Benzínové motory od základného 1,2 TSI s výkonom 86 koní po špičkový benzínový 1,8 TSI/180 k. Medzi nimi budú zrejme motory s objemom 1,4 litra, ktorých špecifikáciu teraz nepoznáme.

Vznetové motory so vstrekovaním common rail sú s objemom 1,6 až 2,0 litra. Najúspornejší 1,6 TDI má výkon 110 koní, normovanú spotrebu 3,4 l/100 km a emisie CO2 len 89 g/km. Ďalšie naftové motory tlačová správa neuvádza. Neskôr má pribudnúť aj motor na stlačený zemný plyn (CNG).

Verzie s motormi do 150 koní majú vlečenú zadnú nápravu, modely s vyššími výkonmi viacprvkovú. Použité sú 6stupňové prevodovky s ručným radením, alebo dvojspojkové DSG.

S výnimkou základnej benzínovej a naftovej motorizácie majú ostatné k dispozícii vo variante Green tec aj systém Stop/Start a rekuperáciu brzdnej energie. V budúcnosti sa ráta aj so športovo ladenou Octaviou RS s pohonom všetkých kolies.

Napriek väčším rozmerom novej Octavie sa Škode podarilo medzigeneračne znížiť jej hmotnosť o 102 kilogramov, a to vďaka novej platforme MQB a novým použitým materiálom. Úspora hmotnosti jednotlivých verzií sa líši v závislosti od konkrétnej konfigurácie vozidla.

Škoda Octavia III
Palubná doska novej Škody Octavia má nový dizajn a obsahuje tiež viaceré nové prvky

Pri novej Octavii sa pridalo aj výbave. Po prvý raz má adaptívny tempomat, je tu aj asistent diaľkových svetiel, voľba jazdného režimu, automatický parkovací asistent alebo rozpoznávanie dopravných značiek. Novinkou je panoramatická strecha a vo výbave je aj bezkľúčový vstup a štartovanie. Nechýba ani dotykový displej so senzorom priblíženia či viacdotykovým ovládaním.

Ceny novej Octavie budú známe až v priebehu budúceho roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda-Auto
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.