Škoda Superb: interiér a technické údaje

Nedeľa, 27 január 2008

Najprv nám škodovka predviedla siluetu nového Superbu, potom pohľad na exteriér svojho najväčšieho modelu a teraz do tretice aj nahliadnutie do interiéru luxusnej novinky, pod kapotu motora a do technických údajov.

Škoda Superb Škoda Superb

Premiéra Škody Superb je nachystaná na začiatok marca do Ženevy, no už v predstihu vieme, ako vyzerá zvonku, aký je jej interiér a čo od Superbu druhej generácie môžeme očakávať. Novinka z Mladej Boleslavi zostáva s modelom Superb naďalej verná karosérii typu sedan, čím si zrejme udrží okruh konzervatívnejších zákazníkov, ktorí majú bližšie k trojpriestorovým karosériám s veľkým batožinovým priestorom. Dizajnéri Superbu výrazne zmenili jeho vonkajší vzhľad. Elegantný a dynamický dojem z karosérie nového Superbu podčiarkujú aj 18palcové kolesá z ľahkej zliatiny.

Karoséria s vyváženými proporciami, nadčasovo elegantnými líniami a výraznými štylistickými prvkami obsahuje aj konštrukčnú novinku, Twindoor, ktorá v trojpriestorovej koncepcii ukrýva veľmi praktické piate dvere liftbacku a rozširuje tak možnosti využitia batožinového priestoru. Twindoor je jedinečný systém variabilného otvárania piatych dverí. Podľa potreby je možné otvoriť buď celú výklopnú zadnú stenu ako pri karosérii liftback, alebo len spodnú časť ako pri sedane. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 565 litrov, teda o 85 litrov viac než predchádzajúci model. Najväčšia súčasná Škoda je dlhá 4838 mm (oproti Superbu I viac o 35 mm), široká 1817 mm (+32 mm), vysoká 1462 mm (-7 mm) a rázvor je 2761 mm (-41 mm).

Veľkoryso dimenzovaný interiér nového modelu Superb prekonáva svojho predchodcu (aj pri takmer nezmenenej dĺžke) vďaka priečne uloženému motoru. Veď len priestor pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách narástol o 19 milimetrov. Línia strechy je zreteľne predĺžená smerom dozadu a už pri pohľade zvonku prezrádza mimoriadnu ponuku priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách, čo tiež vypovedá o priestrannosti nového Superbu.

Pre ochranu posádky môže mať nový Superb podľa stupňa výbavy a verzie až deväť airbagov. Okrem dvojíc čelných, bočných a hlavových aj bočné pre zadných cestujúcich a kolenný airbag pre vodiča. Protipreklzový systém ASR je súčasťou sériovej výbavy všetkých verzií nového Superbu. Konštrukčné opatrenia na ochranu chodcov v prípade nehody podstatne znižujú riziko ich zranenia.

K bezpečnosti prispieva aj úplne nový systém adaptívneho osvetlenia AFS (Adaptive Frontlight System), ktorý riadi osvetlenie vozovky v závislosti od konkrétnych podmienok a umožňuje vodičovi, aby skôr rozoznal prípadné prekážky na ceste a mohol včas reagovať. V mestskej premávke pri rýchlostiach od 15 km/h do 50 km/h sa svetelný kužeľ rozšíri na lepšie osvetlenie okrajov vozovky. Pri vyšších rýchlostiach a pri jazde na diaľnici (od 90 km/h) je aktívna funkcia diaľničného svetla. V tomto režime nastaví riadiaca jednotka svetlomety tak, aby bol väčšmi osvetlený aj ľavý jazdný pruh. Navyše svetelný kužeľ sa vyklopí mierne dohora, takže svetelná stopa je dlhšia. Režim "medzimesto" je najviac podobný stretávaciemu svetlu – táto funkcia sa aktivuje pri rýchlostiach medzi 0-15 km/h a 50-90 km/h.

Nový Superb má na výber tri benzínové a tri naftové motory, ktoré na rozdiel od prvej generácie Superbu nie sú uložené pozdĺžne, ale priečne. Základným benzínovým motorom je turbodúchadlom preplňovaný 1,4 TSI s výkonom 125 koní (200 Nm). Vynikať má najmä spotrebou pod 7 litrov benzínu na sto kilometrov. Spolupracovať pri prenose výkonu na kolesá prednej nápravy bude so 6stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Ďalšími pohonnými jednotkami budú 1,8 TSI a najvýkonnejším bude atmosférický šesťvalec s objemom 3580 cm³ (280 k, 360 Nm). Pri oboch sa použije šesťstupňová dvojspojková prevodovka DSG. Štvorvalcový motor 1,9 TDI PD je základným agregátom naftových pohonov. Má výkon 105 koní (250 Nm). Ďalšie dve pohonné jednotky budú 2,0 TDI s výkonmi 140 k a 170 k. Spotreba ani u jedného nepresiahne šesť litrov nafty na sto kilometrov.

Precízne nastavenie podvozku poskytuje novému Superbu veľmi presné držanie stopy a vyvážené správanie v zákrutách. K tomu prispieva predovšetkým hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, ktorého použitie vedie na jednej strane k úspore paliva a zároveň umožňuje veľmi precízne riadenie. Citlivé nastavenie ESP vytvára zo Superbu dynamický a bezpečný automobil, ktorý presvedčí aj radosťou z jazdy.

Všetky stupne výbavy ponúkajú štandard na vysokej úrovni. Okrem toho je k dispozícii aj rozsiahly zoznam mimoriadnej výbavy. V ponuke sú okrem iného dažďový senzor, Light assistant, bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, kontrola tlaku v pneumatikách, brzdový asistent a asistent rozjazdu do kopca, ako aj parkovací asistent. Vyhrievané môžu byť nielen predné sedadlá, ale aj zadné. Ergonomicky tvarované sedadlá a operadlá zvyšujú komfort cestovania na najvyššiu úroveň. K novému modelu Superb si možno objednať aj nezávislé prídavné kúrenie alebo elektricky ovládané strešné okno so solárnymi článkami.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
no co dodat jednoducho parada...........aj ja by som tak velmi rad pracoval pre firmu Skoda co sa tyka dizajnu a bezpenosti ale este len som zacal studovat vysoku.....parada rad by som v buducnosti mal aj ja spoluucast na vyvoji novych perfektnych skodoveciek :(
Pridal Milan v sobotu 09 februára 2008 o 21:25
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.