Smart: silnejší a rovnako úsporný

Utorok, 04 august 2009

Dvojmiestny Smart fortwo v dieselovej verzii pre rok 2010 môže viac napínať svaly. Má vyšší výkon o deväť koní a krútiaci moment o 20 newtonmetrov, a to pri nezmenenej spotrebe 3,4 litra nafty na sto kilometrov. Modernizovaný Smart navyše pri množstve produkovaných škodlivín 88 g/km spĺňa emisnú normu Euro 5 a je tak nekorunovaným svetovým emisným kráľom.

Smart

Smart fortwo cdi je nielen malý automobil s objemom motora len 0,8 litra, ale aj veľmi úsporný. Jeho trojvalcový motor má 54 koní a krútiaci moment 130 Nm. Upravená automatizovaná prevodovka má teraz dlhšie vyššie prevody (štvorku o 10 a päťku o 11 %), a tak pri rovnakej rýchlosti má motor nižšie otáčky. Aj vďaka tomu sa priemerná spotreba udržala na predchádzajúcej úrovni 3,4 l/100 km a malý Smart produkuje emisie CO2 len v množstve 88 gramov na kilometer jazdy.

Smart

Všetky modely pre rok 2010, vrátane tuningového Brabusa, spĺňajú prísnu emisnú normu EU 5, vďaka čomu tento dvojmiestny len 2,69 metra dlhý Smart ma pre svoju ekologickosť vo viacerých štátoch (v SR zatiaľ nie) výrazné daňové zvýhodnenie. Smart model 2010 je aj dynamickejší, keď stovku z nuly dosiahne za 16,8 sekundy.

Inovovaný Smart fortwo pre rok 2010 okrem iného skrášľujú prvky lesklej čiernej farby, pohodlie vylepšuje sklopná lakťová opierka a z technických vymožeností je tu handsfree súprava s farebným displejom a rôznymi multimediálnymi funkciami s hlasovým ovládaním.

Autor: J. Goldberger
Foto: Smart
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.