Subaru Impreza: nafta, šport, hospodárnosť

Streda, 11 február 2009

Impreza 2,0D je v poradí štvrtým Subaru so vznetovým motorom. Subaru tak kompletizuje svoju ponuku rodiny Boxer Diesel. Až 150 koňová dieselová verzia je najrýchlejšou (205 km/h) a zároveň aj najúspornejšou (5,8 l/100 km) Imprezou z tohto modelového radu Subaru – okrem rýdzo športových WRX a WRX STi.

Subaru Impreza

Aj nová Impreza 2,0D, podobne ako Forester 2,0D je sériovo vybavená pohonom štyroch kolies, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bezúdržbovým riadeným filtrom pevných častíc. Vyznačuje sa tichým chodom a bohatou výkonovou rezervou, imponuje však aj veľmi nízkou spotrebou len 5,8 l/100 km a nízkymi emisiami len 152 g CO2 na kilometer. Na jedno natankovanie 64litrovej nádrže môže zdolať vzdialenosť vyše 1100 kilometrov.

Nová Impreza sa prihovára novým dizajnovým jazykom. Mottom dizajnérov tretej generácie modelu Impreza bola "športová elegancia". Vďaka svojej štíhlej dynamickej siluete, výraznej tvári a krátkym previsom je Impreza autentickým Subaru, ktoré osloví vodičov so športovými ambíciami ako aj zákazníkov, ktorých rozhodovanie o kúpe je podmienené praktickosťou a úžitkovosťou, pričom hľadajú niečo výnimočné. Karoséria typu hatchback reflektuje dynamickú agilitu Imprezy.

Svojimi rozmermi sa Impreza 2,0D radí v triede kompaktov k veľkým vozidlám. Toto športové kompaktné auto má dĺžku 4415 mm, je široké 1740 mm a 1475 mm vysoké, rozchod kolies vpredu je 1505 mm a vzadu 1510 mm, vďaka čomu vynikajúco sedí na ceste. Impreza tretej generácie je o päť centimetrov kratšia ako predošlý model, rázvor náprav naopak narástol takmer o desať centimetrov na 2620 mm. Tento nárast prispel k zlepšeniu jazdnej dynamiky a prospel aj vnútornému priestoru, najmä pasažieri vzadu tak majú k dispozícii viac priestoru pre nohy. Batožinový priestor novej Imprezy má 301 až 1216 litrov.

Cieľ stvárnenia interiéru bol jednoduchý: nastúpiť a cítiť sa dobre. Anatomicky vytvarované sedadlá ponúkajú veľmi dobré bočné vedenie a komfort, sedadlo vodiča je možné nastaviť aj výškovo. Predné sedadlá sú vybavené aktívnymi opierkami hláv, ktoré v prípade nárazu do zadnej časti vozidla znížia riziko poranenia krčnej chrbtice. Športové sedadlá vo výbave Sport ponúkajú ešte lepšie bočné vedenie.

Subaru Impreza

Kokpit je prehľadný, klasické okrúhle ukazovatele sú ergonomicky umiestnené pred výškovo a pozdĺžne nastaviteľným trojramenným volantom. Centrálne umiestnené výstupné otvory automatickej klimatizácie sú zreteľne oddelené od ovládacích prvkov na spodnej časti stredovej konzoly. K príjemnému cestovaniu v novej Impreze okrem toho prispieva sériová automatická klimatizácia.

Prvý vznetový štvorvalcový motor s protiľahlými piestami v osobnom automobile má objem dva litre, je prepĺňaný turbodúchadlom, vyznačuje sa kultivovaným chodom, je tichý a mimoriadne úsporný. Vďaka nízkym vibráciám motor nepotrebuje vyvažovacie hriadele. Motor má priame a rýchle odozvy na stlačenie plynového pedálu. Turbodúchadlo sa nachádza pod motorom a jeho umiestnenie taktiež prispieva k schopnosti rýchlo reagovať a ešte viac znižuje ťažisko motora boxer.

Na prípravu zmesi Subaru slúži systém vstrekovania Common Rail so vstrekovacím tlakom okolo 1800 barov. Subaru Boxer Diesel (motor s ležatými protibežnými piestami) v modeli Impreza poskytuje výkon 150 koní pri 3600 ot./min. a mohutný krútiaci moment 350 Nm už pri 1800 ot./min. Tento potenciál sa odzrkadľuje v úctyhodných hodnotách výkonu a spotreby. Impreza 2,0D zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy, najvyššia rýchlosť je 205 km/h. Impreza Boxer Diesel si pritom vystačí s 5,8 litrami nafty na 100 kilometrov. Systém čistenia výfukových plynov využíva oxidačný katalyzátor, zatvorený filter pevných častíc (DPF) a recirkuláciu výfukových plynov.

Pre motor Boxer Diesel bola zvlášť vyvinutá nová šesťstupňová manuálna prevodovka. Kompaktná a ľahká prevodovka má vďaka inovatívnemu mechanizmu a kulise radenia rovnakú dĺžku ako päťstupňová. Vďaka optimalizácii jednotlivých prevodových pomerov, mohutnému krútiacemu momentu dieselového motora a relatívne dlhému odstupňovaniu prevodových stupňov spĺňa požiadavky širokého spektra jazdných situácií. Odstupňovanie prevodovky taktiež optimalizovalo hospodárnosť spotreby.

K suverénnym jazdným vlastnostiam a excelentnej stabilite prispieva symetrický permanentný pohon všetkých kolies "symmetrical AWD" so systémom aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu a systém Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC³). Systém AWD prispieva tiež k ideálnemu rozloženiu hmotnosti, dokonalej stabilite a výbornej trakcii aj na nespevnených cestách.

Cena modelu 2,0D Classic je 25 891 eur (779 992 Sk), vo vyššej výbave Sport je cena stanovená na 28 181 eur (848 981 Sk). Príplatok za metalický lak je 528 eur (15 900 Sk). Na kožené čalúnenie sa pripláca 2984 eur (89 900 Sk). Na Slovensku sa nová Impreza začne predávať od 23. februára tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Subaru
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.