Subaru Impreza: nafta, šport, hospodárnosť

Streda, 11 február 2009

Impreza 2,0D je v poradí štvrtým Subaru so vznetovým motorom. Subaru tak kompletizuje svoju ponuku rodiny Boxer Diesel. Až 150 koňová dieselová verzia je najrýchlejšou (205 km/h) a zároveň aj najúspornejšou (5,8 l/100 km) Imprezou z tohto modelového radu Subaru – okrem rýdzo športových WRX a WRX STi.

Subaru Impreza

Aj nová Impreza 2,0D, podobne ako Forester 2,0D je sériovo vybavená pohonom štyroch kolies, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bezúdržbovým riadeným filtrom pevných častíc. Vyznačuje sa tichým chodom a bohatou výkonovou rezervou, imponuje však aj veľmi nízkou spotrebou len 5,8 l/100 km a nízkymi emisiami len 152 g CO2 na kilometer. Na jedno natankovanie 64litrovej nádrže môže zdolať vzdialenosť vyše 1100 kilometrov.

Nová Impreza sa prihovára novým dizajnovým jazykom. Mottom dizajnérov tretej generácie modelu Impreza bola "športová elegancia". Vďaka svojej štíhlej dynamickej siluete, výraznej tvári a krátkym previsom je Impreza autentickým Subaru, ktoré osloví vodičov so športovými ambíciami ako aj zákazníkov, ktorých rozhodovanie o kúpe je podmienené praktickosťou a úžitkovosťou, pričom hľadajú niečo výnimočné. Karoséria typu hatchback reflektuje dynamickú agilitu Imprezy.

Svojimi rozmermi sa Impreza 2,0D radí v triede kompaktov k veľkým vozidlám. Toto športové kompaktné auto má dĺžku 4415 mm, je široké 1740 mm a 1475 mm vysoké, rozchod kolies vpredu je 1505 mm a vzadu 1510 mm, vďaka čomu vynikajúco sedí na ceste. Impreza tretej generácie je o päť centimetrov kratšia ako predošlý model, rázvor náprav naopak narástol takmer o desať centimetrov na 2620 mm. Tento nárast prispel k zlepšeniu jazdnej dynamiky a prospel aj vnútornému priestoru, najmä pasažieri vzadu tak majú k dispozícii viac priestoru pre nohy. Batožinový priestor novej Imprezy má 301 až 1216 litrov.

Cieľ stvárnenia interiéru bol jednoduchý: nastúpiť a cítiť sa dobre. Anatomicky vytvarované sedadlá ponúkajú veľmi dobré bočné vedenie a komfort, sedadlo vodiča je možné nastaviť aj výškovo. Predné sedadlá sú vybavené aktívnymi opierkami hláv, ktoré v prípade nárazu do zadnej časti vozidla znížia riziko poranenia krčnej chrbtice. Športové sedadlá vo výbave Sport ponúkajú ešte lepšie bočné vedenie.

Subaru Impreza

Kokpit je prehľadný, klasické okrúhle ukazovatele sú ergonomicky umiestnené pred výškovo a pozdĺžne nastaviteľným trojramenným volantom. Centrálne umiestnené výstupné otvory automatickej klimatizácie sú zreteľne oddelené od ovládacích prvkov na spodnej časti stredovej konzoly. K príjemnému cestovaniu v novej Impreze okrem toho prispieva sériová automatická klimatizácia.

Prvý vznetový štvorvalcový motor s protiľahlými piestami v osobnom automobile má objem dva litre, je prepĺňaný turbodúchadlom, vyznačuje sa kultivovaným chodom, je tichý a mimoriadne úsporný. Vďaka nízkym vibráciám motor nepotrebuje vyvažovacie hriadele. Motor má priame a rýchle odozvy na stlačenie plynového pedálu. Turbodúchadlo sa nachádza pod motorom a jeho umiestnenie taktiež prispieva k schopnosti rýchlo reagovať a ešte viac znižuje ťažisko motora boxer.

Na prípravu zmesi Subaru slúži systém vstrekovania Common Rail so vstrekovacím tlakom okolo 1800 barov. Subaru Boxer Diesel (motor s ležatými protibežnými piestami) v modeli Impreza poskytuje výkon 150 koní pri 3600 ot./min. a mohutný krútiaci moment 350 Nm už pri 1800 ot./min. Tento potenciál sa odzrkadľuje v úctyhodných hodnotách výkonu a spotreby. Impreza 2,0D zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy, najvyššia rýchlosť je 205 km/h. Impreza Boxer Diesel si pritom vystačí s 5,8 litrami nafty na 100 kilometrov. Systém čistenia výfukových plynov využíva oxidačný katalyzátor, zatvorený filter pevných častíc (DPF) a recirkuláciu výfukových plynov.

Pre motor Boxer Diesel bola zvlášť vyvinutá nová šesťstupňová manuálna prevodovka. Kompaktná a ľahká prevodovka má vďaka inovatívnemu mechanizmu a kulise radenia rovnakú dĺžku ako päťstupňová. Vďaka optimalizácii jednotlivých prevodových pomerov, mohutnému krútiacemu momentu dieselového motora a relatívne dlhému odstupňovaniu prevodových stupňov spĺňa požiadavky širokého spektra jazdných situácií. Odstupňovanie prevodovky taktiež optimalizovalo hospodárnosť spotreby.

K suverénnym jazdným vlastnostiam a excelentnej stabilite prispieva symetrický permanentný pohon všetkých kolies "symmetrical AWD" so systémom aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu a systém Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC³). Systém AWD prispieva tiež k ideálnemu rozloženiu hmotnosti, dokonalej stabilite a výbornej trakcii aj na nespevnených cestách.

Cena modelu 2,0D Classic je 25 891 eur (779 992 Sk), vo vyššej výbave Sport je cena stanovená na 28 181 eur (848 981 Sk). Príplatok za metalický lak je 528 eur (15 900 Sk). Na kožené čalúnenie sa pripláca 2984 eur (89 900 Sk). Na Slovensku sa nová Impreza začne predávať od 23. februára tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Subaru
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.