Suzuki Jimny: malý offroad po facelifte

Piatok, 20 júl 2012

Suzuki po modernizácii najmenších modelov Alto a Splash si vzalo do parády aj svoj najmenší terénny automobilov Jimny, ktorý svetlo sveta uzrel v roku 1998. A keďže Jimny funguje celých štrnásť rokov výroby bez problémov, stačili mu teraz len decentné zmeny a nemusí to riešiť nový model.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny ani po štrnástich rokoch výroby nestratil nič zo svojej príťažlivosti

Modernizovaný offroad Jimny 4x4 má hlavné zmeny na prednej časti karosérie. Zmenou je, že kapota nie je napevno spojená s mriežkou chladiča ako doteraz. Zmenený tvar má aj predný nárazník a inak sú umiestnené hmlovky alebo záslepky hmloviek. Na zadnej časti karosérie nie je prakticky žiadna viditeľná zmena. Nový dizajn však majú hliníkové kolesá.

Karoséria vyrábaná výlučne v Japonsku je k dispozícii v siedmich farebných vyhotoveniach, vrátane novej modrej metalízy. Prepracovaný stiling a rozšírená výbava interiéru, vrátane novo tvarovaných opierok hlavy, zvyšujú komfort jazdy.

Súčasné terénne Jimny je výsledkom vyše štyridsaťročného zdokonaľovania od uvedenia prvej japonskej štvorkolky Jimny 360 v roku 1970. Najnovšie štvormiestne Jimny má celokovovú karosériu a trojicu dverí a centrálne zamykanie. Pod kapotou pracuje osvedčený benzínový 16ventilový štvorvalec s objemom 1328 cm³ so známym výkonom 85 koní a päťstupňová prevodovka.

Do terénu sa hodí vyššia svetlá výška 190 mm, zapínateľný pohon štyroch kolies, redukčná prevodovka a uzávierka zadného diferenciálu. Jimny disponuje modernými bezpečnostnými technológiami vrátane ABS i airbagov. Oproti predchodcovi má nový Jomny nižšiu spotrebu paliva – v meste 8,9 litra, mimo mesta rovných šesť litrov a kombinovaná činí 7,1 l/100 km.

Jimny má štandardne poháňanú zadnú nápravu, pohon prednej nápravy sa priraďuje. V móde 4WD-L môže vodič využívať stály záber všetkých kolies, ale aj dvojstupňovú redukciu prevodov. Tento pohon sa odporúča len v teréne, na asfalte stačí štandardný pohon zadnej nápravy.

Jimny patrí medzi autá s veľmi dobrou priechodnosťou terénom. Zvláda ľahší, ale aj náročný terén a sedí mu aj prekonávanie snehu. Aj najnovší Jimny má robustnú konštrukciu a ctí ho spoľahlivosť a dlhá životnosť, pritom si udržiava aj hodnotu pri spätnom odpredaji.

Za štyridsať rokov výroby bolo vo svete predaných viac ako 2,5 milióna terénnych modelov Jimny. V apríli roku 2007 zdolal tento offroad v upravenej podobe nadmorskú výšku 6688 metrov a zapísal sa do Guinnessovej knihy rekordov.

Cena nového Jimny nebola zatiaľ stanovená, aktuálna cena súčasného modelu je 14.900 eur.

Suzuki Jimny Suzuki Jimny
Autor: janGold
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.