Suzuki má elektrický Swift

Štvrtok, 12 apríl 2012

V expozícii Suzuki na autosalóne v Ženeve zaujal elektrický Swift Range Extender s prídavným motorom pre generátor. Ako perspektívne vozidlo ohľaduplné pre životné prostredie je určený najmä pre každodenné používanie napríklad na nákupy či prepravu cestujúcich. Swift Range Extender sa má už onedlho predávať aj v Európe.

Suzuki Range Extender
Swift Range Extender sa v Ženeve predstavil ako prototyp plug-in hybrid - dobíjanie zo zásuvky. Spaľovací motor poháňa generátor, ktorý vyrába elektrický prúd pre batérie.

Kompaktný päťmiestny Swift Range Extender s dĺžkou 385 cm, šírkou 169,5 cm a výškou 151 cm s hybridným pohonom vychádza z modelu Swift najnovšej generácie. Pohonným ústrojenstvom je synchrónny elektromotor s výkonom 55 kW (75 k) a generátor poháňaný prídavným spaľovacím motorom s objemom 658 cm³.

Elektrický Range Extender dokáže na čisto elektrický pohon, teda na jedno nabitie batérie, prejsť približne 30 kilometrov. Dojazd možno predĺžiť jazdou s pomocou generátora, ktorý je poháňaný spaľovacím motorom (spotreba približne 3,6 l/100). Keď batéria vybije, spaľovací motor sa automaticky spustí a generátor začne dobíjať batériu počas jazdy.

Líthium-iónové batérie pre Swift Range Extender sú kompaktné a majú nižšiu hmotnosť a sú lacnejšie než tie, ktoré sa používajú v elektromobiloch využívajúcich len batérie. Doba úplného nabitia líthium-iónových batérií je pre Swift Range Extender závisí od používaného nabíjacieho zdroja - trvá štyri hodiny ak sa nabíja zo siete v bežnej domácnosti, pri výkonnejšom zdroji 1,5 hodiny.

K úspore energie vozidla prispievajú LED svetlá predných hlavných svetlometov, hmlových a zadných koncových svetiel, ale aj aerodynamicky tvarované disky kolies.

Kvalitu odzrkadľuje aj každý detail interiéru. Biele sedadlá pôsobia čisto a elegantne. Futuristicky vyzerajúca kabína je funkčne uspôsobená, vrátane monitoru v stredovej konzole a panelu, ktorý znázorňuje hladinu energie.

Suzuki Range Extender Suzuki Range Extender Suzuki Range Extender Suzuki Range Extender Suzuki Range Extender Suzuki Range Extender
Autor: janGold
Foto: Autor a Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.