Suzuki Vitara: Do mesta i terénu

Utorok, 07 apríl 2015

Na slovenský trh vstúpil pred necelým mesiacom nový model japonskej automobilky Suzuki po tom, čo v maďarskom Ostrihome spustili výrobu modelu Vitara. Prichádza s dvomi pohonnými jednotkami, benzínovou a vznetovou, obe s objemom 1,6 litra a zhodným výkonom 120 koní (88 kW) a pohonom jednej náprava alebo štyroch kolies. S pohonom kolies jednej nápravy sa cena novej Vitary začína na 14200 eurách a s pohonom 4x4 je základná cena 16200 eur.

Suzuki Vitara
Nový Suzuki Vitara v off-roadovej verzii Rugged s pohonom 4x4 môže aj do terénu

Päťmiestna vlajková loď Vitara s benzínovým motorom 1,6 litra s atmosférickým plnením a krútiacim momentom 156 Nm má buď s päťstupňovú manuálnu prevodovku alebo šesťstupňový automat. Tento motor bude nenáročne slúžiť svojim užívateľom tak s pohonom prednej nápravy ako aj všetkých štyroch kolies.

Turbodiesel s rovnakým objemom 1,6 litra vyniká najvyšším krútiacim momentom 320 Nm a jedinou voľbou je šesťstupňová automatická prevodovka. Aj tu si zákazník môže vybrať buď pohon len predných alebo všetkých štyroch kolies so systémom Allgrip, čo je pripojenie zadnej nápravy pomocou elektromagnetickej spojky.

Nová Vitra má platformu ako už známy model S-Cross, avšak s dĺžkou 4175 mm je Vitara kratšia o 125 mm a rázvor náprav 2500 mm je menší o 10 centimetrov. Menší je aj batožinový priestor – má 375 litrov, zatiaľ čo S-Cros má 430 litrov. Výška novej Vitary je 1610 mm a šírka 1775 mm. Jej hmotnosť sa pohybuje od 1075 kg po 1295 kg aj podľa toho, či má pohon dvoch alebo štyroch kolies.

Model Vitara v mestskom vyhotovení Urban ozvláštňujú chrómované prvky, bočné lišty a strešný spojler. Offroadová Vitara Rugged využíva systém Allgrip so štyrmi režimami jazdy. Svetlú výšku má 185 mm, pneumatiky 215/55R17 a nájazdové uhly 18,2° vpredu a 28,2° vzadu. Moderný interiér má napríklad analógové hodinky či dotykový 7-palcový displej.

Nová Vitara vďačí za nižšiu spotrebu paliva najmä nízkej hmotnosti, nižším mechanickým stratám, optimalizácii aerodynamických vlastností a systému Stop/Start. Má tiež radarom riadenú podporu brzdenia a adaptívny tempomat. O bezpečnosť sa sériovo stará aj sedem airbagov a ESP.

V tomto roku plánuje ostrihomský závod Suzuki dodať v tomto roku 70-tisíc kusov modelu Vitara do vyše 70 krajín. Do troch rokov sa má export rozšíriť do sto krajín sveta.

Autor: J. Goldberger
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.