TEST Citroën DS4 HDi 110 Style

Streda, 15 august 2012

Luxusnejší rad Citroënu označovaný ako DS ponúka v nižšej strednej triede model DS4. Práve tohto sympatického Francúza sme mali možnosť v uplynulých dňoch testovať. Pod kapotou mal turbodiesel s objemom 1,6 litra s výkonom 112 koní a bol vo výbave Style, prostrednej z troch ponúkaných.

Citroën DS4
DS4 s rysmi SUV a sklonom strechy ako kupé patrí k najvydarenejším Citroënom

Citroën DS4 je klasický hatchback, mnohí ho však berú kvôli zvýšenému podvozku a tvaru karosérie ako crossover. Aj nám tento stredne veľký automobil svojím vzhľadom viac pripomínal crossover, či kompaktné SUV, ako hatchback. Pri pohľade zvonku môže tiež vyvolávať dojem, že sa pozeráte na trojdverové kupé, keďže strecha sa od B-stĺpikov výrazne zvažuje dozadu a zadným dverám chýbajú klasické kľučky na obvyklom mieste. Konštruktéri Citroënu ich šikovne a prakticky zamaskovali do zadného stĺpika karosérie, takže ak k autu pristupujete po prvý raz, máte problém otvoriť dvere.

Je nepochybné, že aj nezainteresovaného Citroën DS4 zaujme už na prvý pohľad. Vznikol prestavbou C4, s ktorým má exteriér DS4 okrem prednej časti máločo spoločné. Vycibrená karoséria modelu DS4 hýri nápadmi a zdobia ju tiež nezameniteľné prelisy, linky, chrómované lišty a iné ozdoby.

Viac podobný svojmu základu C4 je honosnejší DS4 v interiéri, kde prístrojový panel DS4 je prakticky zhodný s C4. To je asi, chvála bohu, všetko, pretože o dosť drahší DS4 sa má od lacnejšieho jasne odlišovať tak riešením, ako aj kvalitou. Tu nás zaujali sedadlá čalúnené kvalitnou kožou, ale najmä multifunkčný volant, na ktorom je sústredené množstvo tlačidiel na ovládanie viacerých funkcií. Napríklad na ovládanie tempomatu, autorádia, nastavenie Bluetooth či zmena podsvietenia prístrojov.

Za luxus či komfort sa platí, čo možno povedať aj o modeli DS4, ak ho porovnávame s C4, na základoch ktorého novší model stojí. Za päťdverový Citroën DS4 zaplatíte sumu od 18.390 eur do 25.790 eur. To je oproti Citroën C4 o dosť viac, keďže cena C4 sa phybuje od 12.390 eur do 19.290 eur. Citroën DS4 je teda oproti C4 drahší o 6000 až 6500 eur.

DS4 stojí na platforme lacnejšieho C4, ale aj na tej, ktorú používajú Peugeoty 308 a RCZ. Zvonku je podobnosť DS4 s C4 zjavná predovšetkým v prednej časti, ktorá je takmer identická, čo platí o prednej kapote a hlavných svetlometoch. Aj keď je DS4 vyšší od C4 len o 32 mm, na pohľad to vyzerá na viac. Možno preto, že DS4 má viac zakrivenú strechu a zvýšený podvozok a tým aj vyššiu svetlú výšku.

Citroën DS4 má viac priestoru aj od kolies po lemy blatníkov, a to napriek tomu, že testovaný model mal obuté veľké 18palcové kolesá. Tak či tak, videlo sa nám, že DS4 je parádne vysoké SUV. Mali sme tiež dojem, že vzhľadom na jeho vyššie položené sedadlá sa do neho nastupuje ľahšie ako do klasického hatchbacku.

V interiéri nás prekvapilo kožené čalúnenie, najmä preto, že pri testovanom modeli nešlo o najvyššiu výbavu, ale o prostrednú Style. Zaujmú rozmerné a pohodlné sedadlá s vyvýšenými bokmi a dobrým držaním tela. Navyše s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou s masážnou funkciou na oboch predných sedadlách. Ostatné nastavenia, výškové i pozdĺžne a aj skláňanie operadla sa vykonávajú ručne. Na priestrannosť na predných sedadlách sme si sťažovať nemohli, pretože v každom smere je tu miesta dosť. Platí to aj o zadných sedadlách, ibaže tu zvažujúca sa strecha môže pôsobiť pre cestujúcich s vyšším vzrastom problém.

Interiér svojou svetlo hnedosivou farebnosťou prístrojového panela a obloženia dverí, rovnako dvojfarebným koženým čalúnením sedadiel pomenovaným ako Biton Habana, pôsobí veľmi decentne. Elegantná je aj zmena podsvietenia prístrojov, ktorú sme však za nočnej jazdy nevyužívali, keďže biele podsvietenie sa nám pozdávalo ako lepšie. Atmosféru interiéru dotvárajú dierované športové pedále, celé pochrómované. Výhľad z interiéru vylepšuje dlhé panoramatické čelné sklo, ktoré končí až pri hlavách vodiča a spolujazdca, kvôli nemu sa vnútorné spätné zrkadlo muselo konzolou vysunúť hodne dopredu. Zásadným nedostatkom je, že okná na zadných dverách sa nedajú sťahovať.

Náš DS4 bol nakonfigurovaný asi tak, ako sme si to predstavovali, že by to tomuto autu mohlo sedieť.

Pod kapotou mal DS4 turbodiesel s objemom 1,6 litra a výkonom stodvanásť koní, aj keď verzia so 163 konskými silami by mohla byť tiež veľmi zaujímavá, a šesťstupňovú prevodovku s ručným radením. Okrem tejto kombinácie ponúka Citroën okrem týchto dvoch naftových verzií ešte tri benzínové motory s výkonmi 120, 160 a 200 koní. Ku všetkým sa viažu 6stupňové manuálne prevodovky, len k benzínovým 120koňovým motorom sa dodávajú 5stupňové prevodovky s ručným radením. Automaty v ponuke DS4 chýbajú.

Už po nastúpení do kabíny sme cítili, že sedíme v solídnom aute schopnom plniť naše očakávania. Tichý a kultivovaný chod turbodiesela postupne zaniká so zvyšujúcou sa rýchlosťou, aj keď nemožno povedať, že by napríklad pri vyšších rýchlostiach úplne zanikol. Dôležité však je, že počas jazdy nijako neruší. Motor je dostatočne agilný, na pridávanie plynu 112koňové stádočko reaguje bez reptania a aj v hustej premávke plní aktívne príkaz na bezpečné predbiehanie.

Aj pri dynamickej jazde je až priveľmi šetrný k vašej peňaženke a spotrebu nevyženiete vysoko. My sme počas celého testu po najazdení vyše tisíc kilometrov a po opakovaných obligátnych meraniach akcelerácie a pružného zrýchľovania a ďalších meraniach dosiahli spotrebu 5,7 litra nafty na sto kilometrov. Tomu už povieme "klobúk dole" pred tak úsporným autom. Aj kvôli tomu hodnotíme motor ako jednu z najlepších častí DS4.

Za volantom DS4 pri zvýšenom posede sme si pochvaľovali presné riadenia. Na športové zvezenie by sa viac hodil vyšší výkon, ktorým disponuje výkonnejší 163 koňový turbodiesel, prípadne 200 koňový, ktorý si užíva aj model RCZ. Hladké a presné je aj radenie 6stupňovej manuálnej prevodovky s dlhším odstupňovaním najmä vyšších prevodových stupňov. Počas jazdy na diaľnici sa vám tak môže stať, že pri limitnej rýchlosti 130 km/h budete jazdiť na 5. prevodový stupeň.

Na kvalitnú jazdu vplýva aj kvalitný podvozok. DS4 ho má dostatočne tuhý, ale aj veľmi dobre odpružený, takže bežné nerovnosti ciest perfektne tlmil. Naše cesty sú však o dosť iné, takže jazda po nich nebola vždy ani s DS4 len o jemnom pohúpavaní sa. Navyše naša DS4 mala veľké osemnásťpalcové pneumatiky s profilovým číslom 45. Napriek tomu na vozovke s lepším povrchom má jazda aj na týchto kolesách svoju kvalitu. Podvozok DS4 potom v zákrutách dobre drží, neodskakuje a auto sa ani pri rýchlom prechádzaní zákrut príliš nenakláňa.

S Citroënom DS4 sme si užívali príjemnú jazdu počas celého jedného týždňa. Vždy pri nastupovaní, ale najmä pri vystupovaní z tohto SUV-kupé-hatchbacku sme sa vytešovali, že sedláme jeden z najvydarenejších Citroënov. No povedzte, nie je to skutočne mimoriadne auto!?

Páčilo sa

  • elegantný dizajn
  • tvar a krivky kupé
  • nízka spotreba
  • priestranný interiér
  • bohatá a komfortná výbava
  • kultivovaný a tichý motor
  • praktický tempomat
  • naladenie podvozka
  • výborné brzdy
  • komfortná jazda
  • jednoduché sklápanie zadných sedadiel – rovná plocha
  • presné riadenie
  • jazdné vlastnosti
  • jazdný komfort

Páčilo sa menej

  • nemožnosť sťahovania okien zadných dverí
  • horší výhľad dozadu
  • volant v istej polohe prekrýva údaje na prístrojoch
  • menej miesta vzadu pre vyššie postavy

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, nafta, 1560 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon82 kW/112 k pri 3600 ot/min
Krút. moment270 Nm od 1750 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vysokotlakové vstrekovanie
Spotreba komb.4,7 l/100 km
Emisie CO2122 g/km
Prevodovka6stupňová manuálna
Max. rýchlosť190 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,3 s
Hmotnosť prevádzková1290 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4275/1810/1522 mm
Rázvor náprav2612 mm
Rozchod kolies p/z1535/1530 mm
Rozmer pneumatík225/45 R18
Objem batož. priestoru385/1021 litrov
Objem paliv. nádrže60 litrov

Ceny

prvá cena modelu18 390 € - 1,6 VTi/120 k Design
model s test. motorom22 690 € - 1,6 HDi /112 k Style
testovaný model22 690 € - 1,6 HDi /112 k Style
testovaný model s príp. výbavou26 745 € - 1,6 HDi /112 k Style

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň123456
50 km/h (ot/min)280018001300
90 km/h (ot/min)360028001800
110 km/h (ot/min)300022001800
130 km/h (ot/min)26002300

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-504,1
0-808,1
0-10011,4
0-12518,3

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-603,1
60-904,8
80-1105,5
100-1256,4

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.39/4500
2.84/4500
3.123/4500
4.149/4500
5.*
6.*

* - nemerané

Spotreba

  • Celková počas testu: 5,7 l/100 km

Prvky výbavy

Bezpečnosť

  • ESP + ASR(elektronický stabilizačný program a protipreklzový systém) + pomoc pri rozjazde do kopca
  • ABS s brzdovým asistentom a rozdeľovačom brzdného účinku
  • Airbagy čelné, bočné a hlavové + kontrolka nezapnutých bezpečnostných pásov
  • Hmlové svetlomety s prídavným svetlom do zákrut
  • Svetelný podpis – LED diódy vpredu a vzadu
  • Programovateľný tempomat s obmedzovačom rýchlosti

Komfort

  • Delené operadlo zadného sedadla v pomere 1/3 – 2/3
  • Multifunkčný volant v koži
  • Elektricky ovládané predné okná
  • Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Stredová lakťová opierka vzadu s otvorom na lyže
  • Stredová lakťová opierka vpredu
  • Elektricky nastaviteľná bedrová opierka na mieste vodiča a spolujazdca s masážnou funkciou Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
  • Prenosná lampa Normade + zásuvka 12V v batožinovom priestore
  • Pack AUTO (automatická klimatizácia, peľový filter, dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo)
  • Vyhrievané predné sedadlá
  • Okrasné koberčeky vpredu a vzadu
  • Audiosystém s CD a MP3
  • Connecting box (USB box + Bluetooth)

Exteriér

  • Predný a zadný nárazník vo farbe karosérie so špecifickou signatúrou DS
  • Chrómované obruby bočných okien
  • Dymové zadné bočné okná a zadné okno

Príplatková výbava

Balík XENON (xenónové svetlomety, systém na sledovanie mŕtveho uhla, detektor podhustenia pneumatík, predný a zadný parkovací asistent s meraním voľného miesta na parkovanie)1200 eur
Balík FLUID (disky kolies z ľahkých zliatin 18" – Brisbane, bočné lišty s chrómovým dekórom vo farbe karosérie resp. lakované čierne v závislosti od vybranej farby karosérie)480 eur
Hifi systém600 eur
Zásuvka 220V75 eur
Metalíza600 eur
Kožené čalúnenie Biton Habana1100 eur
Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4 Citroën DS4
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.