Toyota: Budúcnosť je vo vodíku

Štvrtok, 30 august 2018

Očakáva sa, že v budúcnosti benzín a naftu nahradí vodík. Najďalej v aplikácii vodíkového pohonu hlavne pre osobné automobily sú Toyota a Honda. Prvým modelom Toyoty je sedan Mirai, ktorý japonský výrobca uviedol na trh už v roku 2014.

Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon, model uvedený do predaja v roku 2014

Nové modely osobných automobilov, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady - to sú ciele ďalších investícií Toyoty do rozvoja vodíkovej technológie.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá len niekoľko minút. Model uviedli v Japonsku na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe jazdia vodíkové sedany v Paríži (100 taxíkov), v Londýne 52 v autopožičovni a Hamburgu 35 Toyot Mirai.

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka.

V súčasnosti sa modely Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka Toyota vyrobí priemerne 13 400 áut rôznych modelov.

Medzi ciele Toyoty patrí desaťnásobné zvýšenie produkcie modelu Mirai, čo si vyžiada aj zmeny v konštrukcii auta. Preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Navyše, do roku 2025 chce Toyota pri vodíkových pohonoch predĺžiť pri modeli Mirai dojazd na 1000 kilometrov na jednu nádrž.

Autor: janGold
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.