Toyota: Budúcnosť je vo vodíku

Štvrtok, 30 august 2018

Očakáva sa, že v budúcnosti benzín a naftu nahradí vodík. Najďalej v aplikácii vodíkového pohonu hlavne pre osobné automobily sú Toyota a Honda. Prvým modelom Toyoty je sedan Mirai, ktorý japonský výrobca uviedol na trh už v roku 2014.

Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon, model uvedený do predaja v roku 2014

Nové modely osobných automobilov, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady - to sú ciele ďalších investícií Toyoty do rozvoja vodíkovej technológie.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá len niekoľko minút. Model uviedli v Japonsku na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe jazdia vodíkové sedany v Paríži (100 taxíkov), v Londýne 52 v autopožičovni a Hamburgu 35 Toyot Mirai.

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka.

V súčasnosti sa modely Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka Toyota vyrobí priemerne 13 400 áut rôznych modelov.

Medzi ciele Toyoty patrí desaťnásobné zvýšenie produkcie modelu Mirai, čo si vyžiada aj zmeny v konštrukcii auta. Preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Navyše, do roku 2025 chce Toyota pri vodíkových pohonoch predĺžiť pri modeli Mirai dojazd na 1000 kilometrov na jednu nádrž.

Autor: janGold
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Wintercontact-ts-860
Zimné pneumatiky Continental aj tento rok preukázali svoje kvality. V testoch odborných médií a medzinárodných autoklubov získali skvelé hodnotenia a obsadili popredné miesta. Vo viacerých testoch hviezdila opakovane najmä pneumatika Continental WinterContact TS860. Redaktori vyzdvihovali jej vynikajúce vlastnosti na zasneženom aj mokrom povrchu, vyváženosť a bezpečnosť. Testovali sa aj celoročné pneumatiky. V jednom z testov bola pneumatika AllSeasonsContact ocenená najvyššou známkou "veľmi odporúčaná" a obsadila prvú priečku. Označili ju za Najlepšiu celoročnú pneumatiku na snehu.
Skoda Octavia G-TEC
Česká automobilka Škoda obohacuje svoju paletu ekologických vozidiel s pohonom na zemný plyn. Škoda Octavia G-TEC dostala nový silnejší motor 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 k). Model Octavia G-TEC je dostupná výhradne v karosárskej verzii kombi a v stupňoch výbavy Active, Ambition a Style. Teraz má s čistým a ekologickým pohonom na zemný plyn dojazd až 480 kilometrov. Na tento účel slúžia tri nádrže, do ktorých sa zmestí 17,7 kg CNG. Nádrž na 11,8 litra benzínu zabezpečí mobilitu aj v regiónoch bez plniacich staníc CNG.
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.