Toyota: Budúcnosť je vo vodíku

Štvrtok, 30 august 2018

Očakáva sa, že v budúcnosti benzín a naftu nahradí vodík. Najďalej v aplikácii vodíkového pohonu hlavne pre osobné automobily sú Toyota a Honda. Prvým modelom Toyoty je sedan Mirai, ktorý japonský výrobca uviedol na trh už v roku 2014.

Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon, model uvedený do predaja v roku 2014

Nové modely osobných automobilov, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady - to sú ciele ďalších investícií Toyoty do rozvoja vodíkovej technológie.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá len niekoľko minút. Model uviedli v Japonsku na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe jazdia vodíkové sedany v Paríži (100 taxíkov), v Londýne 52 v autopožičovni a Hamburgu 35 Toyot Mirai.

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka.

V súčasnosti sa modely Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka Toyota vyrobí priemerne 13 400 áut rôznych modelov.

Medzi ciele Toyoty patrí desaťnásobné zvýšenie produkcie modelu Mirai, čo si vyžiada aj zmeny v konštrukcii auta. Preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Navyše, do roku 2025 chce Toyota pri vodíkových pohonoch predĺžiť pri modeli Mirai dojazd na 1000 kilometrov na jednu nádrž.

Autor: janGold
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Glatz - Moebius
Stephan Moebius sa po Andrejovi Glatzovi stal novým generálnym riaditeľom Mercedes-Benz na Slovensku. Súčasný generálny riaditeľ Andrej Glatz (71) po úspešných 28 rokoch končí. Na jeho miesto nastupuje Stephan Moebius (58), bývalý generálny riaditeľ pre predaj osobných vozidiel Mercedes-Benz v Juhoafrickej republike. Vymenovaný za nového generálneho riaditeľa Mercedes-Benz Slovakia bol 1. januára 2019. Andrej Glatz bude pokračuje vo svojej profesionálnej dráhe v skupine Motor-Car.
Mitsubishi Eclipse Cross
V ankete nemeckého špecializovaného 4WD magazínu si jeho čitatelia z viac ako 170 modelov 13 rôznych kategórií dali na prvé miesto Mitsubishi Eclipse Cross. Dynamicky stvárnený model koncepcie SUV s technológiou 4WD s pokročilým systémom Super-All Wheel Control je inšpirovaný systémom Lancer Evolution. Za prvých desať mesiacov roka 2018 sa v Európe predalo 24 854 áut tohto modelu. Čitatelia rovnakého magazínu si zároveň zvolili Mitsubishi Outlander PHEV za víťaza kategórie alternatívne pohonné jednotky.
Mercedes-AMG 63 S
Čas 7:49,369 minúty dosiahlo na severnom okruhu Nürburgringu sériovo vyrábané SUV Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+. Na prvý pokus prekonal starý rekord vývojový inžinier AMG Markus Hofbauer, ktorý sa posadil za volant sériovo vyrábaného modelu s osemvalcovým motorom. Rekordné auto má 4,0-litrový motor V8 biturbo, podvozok so vzduchovým odpružením a adaptívne nastaviteľným tlmením, pohon všetkých kolies s plne variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu, samosvorný diferenciál zadnej nápravy a keramické brzdové kotúče.