Toyota Supra: Japonská legenda sa vracia

Streda, 23 január 2019

Na autosalóne v americkom Detroite sa pred necelými dvoma týždňami predstavila dlho a netrpezlivo očakávaná Toyota Supra piatej generácie. Automobil so športovými génmi a bez kompromisov, stvorený pre potešenie z jazdy.

1 Toyota Supra 5generácia
Toyota Supra piatej generácie mala svetovú premiéru na autosalóne v Detroite

Nová Supra, inak dvojča BMW Z4, auto s klasickým pohonom zadných kolies, využíva pohonnú jednotku so silným trojlitrovým šesťvalcovým motorom preplňovaným turbodúchadlom twin-scroll s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, Nová Supra disponuje výkonom 250 kW/340k a najvyšším krútiacim momentom 500 Nm. Výkon na kolesá zadnej nápravy prenáša osemstupňová samočinná prevodovka s rýchlym preraďovaním a vynikajúcou akceleráciou.

Športové kupé so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom uviedla Toyota v roku 1965, a bol to model 2000 GT. Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 152 koní. S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota 2000 GT v tom čase doslova revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo preteky a preslávilo sa aj v bondovke Žiješ len dvakrát. Vyrobilo sa v počte 351 kusov.

Názov Supra sa objavil až v roku 1978. Toyota takto pomenovala väčšiu a výkonnejšiu verziu Celica. Pod jej kapotu sa dostali radové šesťvalcové motory s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litra. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia.

Supra druhej generácie prišla v roku 1981, dostala nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy typu MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Neskôr pribudol stabilizátor s podielom britskej značky Lotus.

Tretia generácia modelu Toyota Supra sa objavila v roku 1986 ako samostatný model, už z jej názvu vypadlo pomenovanie Celica. Aj naďalej s radovými šesťvalcovými motormi. Jedným z nich bol s objemom tri litre a mal výkon 235 koní. V Supre A70 bol 2,5 litrový motor twin turbo s výkonom 280 koní a dostupná bola výlučne v Japonsku. Z tohto modelu sa vyrobilo 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 277 koní.

V roku 2002 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé. V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke. Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové šesťvalcové motory. Verzia s atmosférickým plnením mala výkon 223 koní a verzia preplňovaná dvojicou turbodúchadiel 330 koní. Auto zrýchľovalo na 100 km/h za 4,6 s. Tuneri dosiahli s ňou výkon aj 650 koní. Vďaka filmu Rýchlo a zbesilo sa Supra stala ikonou.

Najnovšiu generáciu modelu GR Supra koncipovali ako športové auto v tej najrýdzejšej forme a bez kompromisov. Je klasickej koncepcie s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies. Fanúšikovania silných motorov a vysokých rýchlostí sa môžu tešiť na dynamické auto s precíznou ovládateľnosťou s krátkym rázvorom, širokým rozchodom kolies, nízkou hmotnosťou a tuhou karosériou.

1 Toyota Supra 5generácia 2 Toyota Supra 5generácia 3 Toyota 2000 GT 1968 4 Toyota Celica A40 1generácia 5 Toyota Supra A60 2generácia 6 Toyota Supra A70 3generácia 7 Toyota Supra A80 4generacia
Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Maco Racing
Na osemhodinových pretekoch v japonskej Suzuke, ktoré sú súčasťou majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov, bude štartovať aj slovenský tím Maco Racing. Za riadidlami tímovej Yamahy sa budú striedať Poliak Pawel Szkopek a Brit James Ellison, o treťom pretekárovi sa rokuje. Slovenský tím na pretekoch v Suzuke štartoval v roku 2007 a obsadil druhé miesto v triede Superproduction, o dva roky neskôr bol v absolútnom hodnotení na 11. mieste. Martin Kuzma, šéf tímu: "Zúčastniť sa na osemhodinových pretekoch v Suzuke nás oslovil jazdec Pawel Szkopek spolu so spoločnosťou Omega. Preteky v Suzuke sú pre motocyklové továrne mimoriadne prestížne. Do pretekov nasadzujú známe mená aj z ostatných svetových šampionátov. V minulosti sa nám v Japonsku darilo, takže aj to je dôvod prečo na tieto preteky cestujeme."
Koci-Mozner
Posádka Martin Koči a Radovan Mozner ml. skončila v silnej konkurencii na Rallye Prešov v absolútnom poradí druhá o len o 6,6 sekundy za víťaznými Poliakmi Grzyb/Wrobel. So Škodou Fabia R5 Slováci dominovali z ôsmich na dvoch rýchlostných skúškach, keď vyhrali úvodnú a potom ešte ôsmu. Zvyšných šesť rýchlostných skúšok vyhrala víťazná poľská posádka. Seriál majstrovstiev Slovenska v rallye bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov.
Koci - Skoda Fabia R5
Prešov bude v závere tohto hostiť posádky súťažných jazdcov, ktoré bojujú o body do majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach. Tím Škoda Slovakia Motorsport bude na Rallye Prešov zastupovať Martin Koči / Radovan Mozner ml. s vozidlom Škoda Fabia R5. Rallye v okolí Prešova sa uskutoční 5. a 6. júla. Seriál majstrovstiev Slovenska bude pokračovať koncom augusta podujatím Deutsch Mann Rally Trebišov, potom v septembri to bude Rallye Veľký Krtíš a zavŕšenie sezóny bude tradične v polovici októbra, kedy je na programe Rallye Košice.