Toyota Supra: Japonská legenda sa vracia

Streda, 23 január 2019

Na autosalóne v americkom Detroite sa pred necelými dvoma týždňami predstavila dlho a netrpezlivo očakávaná Toyota Supra piatej generácie. Automobil so športovými génmi a bez kompromisov, stvorený pre potešenie z jazdy.

1 Toyota Supra 5generácia
Toyota Supra piatej generácie mala svetovú premiéru na autosalóne v Detroite

Nová Supra, inak dvojča BMW Z4, auto s klasickým pohonom zadných kolies, využíva pohonnú jednotku so silným trojlitrovým šesťvalcovým motorom preplňovaným turbodúchadlom twin-scroll s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, Nová Supra disponuje výkonom 250 kW/340k a najvyšším krútiacim momentom 500 Nm. Výkon na kolesá zadnej nápravy prenáša osemstupňová samočinná prevodovka s rýchlym preraďovaním a vynikajúcou akceleráciou.

Športové kupé so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom uviedla Toyota v roku 1965, a bol to model 2000 GT. Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 152 koní. S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota 2000 GT v tom čase doslova revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo preteky a preslávilo sa aj v bondovke Žiješ len dvakrát. Vyrobilo sa v počte 351 kusov.

Názov Supra sa objavil až v roku 1978. Toyota takto pomenovala väčšiu a výkonnejšiu verziu Celica. Pod jej kapotu sa dostali radové šesťvalcové motory s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litra. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia.

Supra druhej generácie prišla v roku 1981, dostala nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy typu MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Neskôr pribudol stabilizátor s podielom britskej značky Lotus.

Tretia generácia modelu Toyota Supra sa objavila v roku 1986 ako samostatný model, už z jej názvu vypadlo pomenovanie Celica. Aj naďalej s radovými šesťvalcovými motormi. Jedným z nich bol s objemom tri litre a mal výkon 235 koní. V Supre A70 bol 2,5 litrový motor twin turbo s výkonom 280 koní a dostupná bola výlučne v Japonsku. Z tohto modelu sa vyrobilo 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 277 koní.

V roku 2002 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé. V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke. Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové šesťvalcové motory. Verzia s atmosférickým plnením mala výkon 223 koní a verzia preplňovaná dvojicou turbodúchadiel 330 koní. Auto zrýchľovalo na 100 km/h za 4,6 s. Tuneri dosiahli s ňou výkon aj 650 koní. Vďaka filmu Rýchlo a zbesilo sa Supra stala ikonou.

Najnovšiu generáciu modelu GR Supra koncipovali ako športové auto v tej najrýdzejšej forme a bez kompromisov. Je klasickej koncepcie s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies. Fanúšikovania silných motorov a vysokých rýchlostí sa môžu tešiť na dynamické auto s precíznou ovládateľnosťou s krátkym rázvorom, širokým rozchodom kolies, nízkou hmotnosťou a tuhou karosériou.

1 Toyota Supra 5generácia 2 Toyota Supra 5generácia 3 Toyota 2000 GT 1968 4 Toyota Celica A40 1generácia 5 Toyota Supra A60 2generácia 6 Toyota Supra A70 3generácia 7 Toyota Supra A80 4generacia
Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5