Toyota Supra: Japonská legenda sa vracia

Streda, 23 január 2019

Na autosalóne v americkom Detroite sa pred necelými dvoma týždňami predstavila dlho a netrpezlivo očakávaná Toyota Supra piatej generácie. Automobil so športovými génmi a bez kompromisov, stvorený pre potešenie z jazdy.

1 Toyota Supra 5generácia
Toyota Supra piatej generácie mala svetovú premiéru na autosalóne v Detroite

Nová Supra, inak dvojča BMW Z4, auto s klasickým pohonom zadných kolies, využíva pohonnú jednotku so silným trojlitrovým šesťvalcovým motorom preplňovaným turbodúchadlom twin-scroll s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, Nová Supra disponuje výkonom 250 kW/340k a najvyšším krútiacim momentom 500 Nm. Výkon na kolesá zadnej nápravy prenáša osemstupňová samočinná prevodovka s rýchlym preraďovaním a vynikajúcou akceleráciou.

Športové kupé so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom uviedla Toyota v roku 1965, a bol to model 2000 GT. Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 152 koní. S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota 2000 GT v tom čase doslova revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo preteky a preslávilo sa aj v bondovke Žiješ len dvakrát. Vyrobilo sa v počte 351 kusov.

Názov Supra sa objavil až v roku 1978. Toyota takto pomenovala väčšiu a výkonnejšiu verziu Celica. Pod jej kapotu sa dostali radové šesťvalcové motory s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litra. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia.

Supra druhej generácie prišla v roku 1981, dostala nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy typu MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Neskôr pribudol stabilizátor s podielom britskej značky Lotus.

Tretia generácia modelu Toyota Supra sa objavila v roku 1986 ako samostatný model, už z jej názvu vypadlo pomenovanie Celica. Aj naďalej s radovými šesťvalcovými motormi. Jedným z nich bol s objemom tri litre a mal výkon 235 koní. V Supre A70 bol 2,5 litrový motor twin turbo s výkonom 280 koní a dostupná bola výlučne v Japonsku. Z tohto modelu sa vyrobilo 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 277 koní.

V roku 2002 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé. V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke. Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové šesťvalcové motory. Verzia s atmosférickým plnením mala výkon 223 koní a verzia preplňovaná dvojicou turbodúchadiel 330 koní. Auto zrýchľovalo na 100 km/h za 4,6 s. Tuneri dosiahli s ňou výkon aj 650 koní. Vďaka filmu Rýchlo a zbesilo sa Supra stala ikonou.

Najnovšiu generáciu modelu GR Supra koncipovali ako športové auto v tej najrýdzejšej forme a bez kompromisov. Je klasickej koncepcie s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies. Fanúšikovania silných motorov a vysokých rýchlostí sa môžu tešiť na dynamické auto s precíznou ovládateľnosťou s krátkym rázvorom, širokým rozchodom kolies, nízkou hmotnosťou a tuhou karosériou.

1 Toyota Supra 5generácia 2 Toyota Supra 5generácia 3 Toyota 2000 GT 1968 4 Toyota Celica A40 1generácia 5 Toyota Supra A60 2generácia 6 Toyota Supra A70 3generácia 7 Toyota Supra A80 4generacia
Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
KLEBER Dynaxer HP4
Značka Kleber v rámci svojho dvojročného cyklu vývoja pneumatík ponúka novinku radu Dynaxer UHP a Dynaxer HP4. Majú vylepšený výkon na mokrej vozovke, kratšiu brzdnú dráhu, čo rovnako platí aj na suchých cestách. To vďaka novopatentovanej zmesi behúňa a samozamykacím lamelám, ktoré redukujú deformáciu pneumatiky počas jazdy. Asymetrický behúň s dvoma kontinuálnymi vonkajšími drážkami zvýrazňuje asymetriu pneumatiky pre zlepšenie priľnavosti a pre odvádzanie vody na mokrej vozovke. Technológia samozamykacích lamiel pomáha dezénu zvýšiť tuhosť v kontakte s vozovkou. Zvýšená tuhosť behúňa znižuje valivý odpor pneumatiky a tým aj spotrebu paliva. Pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 sú dostupne v rozmeroch s priemerom 15, 16 a 17 palcov, Kleber Dynaxer UHP v rozmeroch 17, 18 a 19 palcov.
Mercedes-Benz
Na autosalóne v New Yorku v dňoch 19. až 28. apríla tohto roku sa značky Mercedes-Benz a Mercedes-AMG budú niesť v znamení modelov SUV. Svetové premiéry tu zažijú modely GLS a GLC kupé, aktualizované výkonné modely GLC SUV a kupé z Affalterbachu. Po prvý raz sa ukážu aj modely CLA 35 4Matic a A 35 4Matic sedan, rovnako aj nové najväčšie a najluxusnejšie SUV značky, model GLS. Je triedou S značky v segmente prémiových SUV. Svetovú premiéru oslávi aj modernizované GLC kupé. Predvedie sa s novým vzhľadom, inovatívnymi asistentmi vodiča, novou paletou motorizácií a najnovšou generáciou infotainmentu MBUX. Premiéru budú mať tiež Mercedes-AMG A 35 4MATIC sedan a Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC.
Sikyna Arco 2019
Štvrté preteky seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa konali v Taliansku neďaleko mesta Arco di Trento. Slovákovi Richardovi Šikyňovi jeho ostrý motocykel tentoraz v kvalifikácii fungoval s problémami a tak ju absolvoval s tréningovým strojom a obsadil až 30. miesto. V dvoch hlavných nedeľňajších pretekoch aj preto skončil až na 25. a 20. mieste a pripísal si len jeden ďalší bod do priebežného hodnotenia seriálu. Peter Kolek, manažér: "Richard si aj napriek nevydarenej kvalifikácii vybojoval ďalší bod za 20. miesto do priebežného hodnotenia. Najbližšie preteky sú na programe 11.-12. mája, dovtedy bude viac času pre mechanikov na prípravu motocykla a pre Richarda na oddych i doladenie formy."