Vianočný darček: Volvo S60 Concept

Nedeľa, 21 december 2008

Niekoľko dní pred Vianocami spoločnosť Volvo Cars s predstihom odhalila automobilovému svetu model, ktorý zažiari na cestách približne o rok neskôr. Štúdia Volvo S60 Concept naznačuje, ako bude vyzerať sériový model Volvo S60 novej generácie.

Volvo S60 Concept

Línie súčasného modelu S60 pripomínajú kupé. Nová generácia modelu S60 ich bude mať ešte výraznejšie a tak nové Volvo S60 podľa prezidenta spoločnosti Volvo Cars bude jedným z najsilnejších hráčov v segmente. Zároveň jedným dychom dodáva, že športový dizajn je vizuálnym prísľubom oduševnených jazdných vlastností a ubezpečuje, že nové Volvo S60 tento prísľub splní a jazdné vlastnosti budú lepšie, ako pri ktoromkoľvek predchádzajúcom modeli Volvo.

Agresívny tvar štúdie

Predná časť štúdie nesie zväčšené logo na lichobežníkovej maske chladiča. Šikmé hlavné reflektory prechádzajú do výrazne tvarovanej kapoty. V kombinácii so spodným otvorom pre vstup vzduchu v nárazníku, ktorý má tvar obráteného lichobežníka, sa tak vytvára veľmi expresívna tvár štúdie.

Pri pohľade zboku oblúkovitá línia strechy a grafika okien nadväzujú na novú líniu bočného profilu, ktorý sa tiahne od predných reflektorov až k zadnej časti. Sedemlúčové disky kolies majú priemer 20 palcov, nízkoprofilové pneumatiky špeciálny dizajn. Brzdové strmene kotúčových bŕzd upútajú medeným farebným odtieňom.

Volvo S60 Concept

Zadné skupinové svetlá sú konštruované rovnako náročne ako predné reflektory. Keď sú vypnuté, krycie sklá nemajú tradičné sfarbenie. Až keď sa zapnú obrysové, brzdové alebo smerové svetlá, objaví sa príslušná farba. Na zadnej časti karosérie je namontovaný zasúvateľný difúzor, ktorý pri vyššej rýchlosti zlepšuje aerodynamické vlastnosti a stabilitu automobilu.

Pantografové závesy dverí

Unikátne zadné dvere na pantografovom závese predvádzajú efektnú show pri otváraní i zatváraní. Otvárajú sa stlačením gombíka a ich pohyb sa začína tradičným spôsobom. V ďalšej fáze sa predná časť oddiali od karosérie a dvere sa posunú paralelne s bokom karosérie až do koncovej polohy vedľa zadného kolesa.

Exkluzívny interiér

V interiéri štúdie Volvo S60 Concept dizajnéri Volva realizovali množstvo efektných ideí, ktoré sa uplatnia aj v ďalších generáciách modelov značky, pretože touto cestou sa Volvo chce v budúcnosti uberať. Tento interiér je najexkluzívnejší, aký Volvo doteraz vytvorilo. V strede štvorsedadlového automobilu sa leskne stredová konzola vyrobená z ručne opracovaného kusa krištáľového skla Orrefors. Vinie sa od prístrojového panelu až po operadlo zadného sedadla.

Kokpit vodiča je navrhnutý tak, aby poskytoval vodičovi dokonalý prehľad a pohodlné ovládanie. Združený prístroj sa vznáša nad prístrojovým panelom a jednotlivé stupnice sú vo viacerých úrovniach. Rýchlomer je vytvorený ako trojrozmerná sklenená špirála. Najnižšie hodnoty sa zobrazujú najbližšie k oku vodiča a čísla sa so zvyšovaním rýchlosti vzďaľujú. Ideou je, aby rýchlomer vytváral vizuálne upozornenie na pohyb dopredu. Elegantne pôsobia ľahké sedadlá vytvorené z mäkkej svetlej kože s kontrastným prešívaním.

Unikátny bezpečnostný systém

Volvo S60 Concept

Štúdia S60 Concept prezentuje aj úplne nový inovatívny bezpečnostný systém, ktorý dokáže detekovať chodcov, vstupujúcich do jazdnej dráhy vozidla. Ak vodič nereaguje na výstrahu, automaticky sa aktivuje núdzové brzdenie maximálnou intenzitou. Táto technológia kolíznej výstrahy s plne automatickým brzdením a detekciou chodcov bude zavedená do výroby práve v sériovej verzii novej generácie modelu Volvo S60.

Táto technológia je mimoriadne užitočná aj v predchádzaní nárazu do iného vozidla zozadu. Štúdie naznačujú, že polovica všetkých vodičov, ktorí narazili do iného vozidla, pred nárazom nebrzdila. V takýchto prípadoch systém kolíznej výstrahy s plne automatickým brzdením môže pomôcť úplne zabrániť nehode, ak je relatívny rozdiel rýchlosti medzi dvoma vozidlami menší ako 25 km/h.

Vizuálna výstraha na head-up displeji

V nebezpečnej situácii systém najprv varuje vodiča akustickým signálom spolu s blikajúcim červeným svetlom na displeji head-up, ktorý premieta zobrazenie na predné okno pred vodičom. V prípade, že nereaguje, samočinne sa aktivuje núdzové brzdenie. Hlavným cieľom systému je včas varovať vodiča, aby mal dosť času na zabrzdenie, alebo obídenie prekážky. Plne automatické brzdenie je bezpečnostným opatrením, ktoré sa aktivuje iba v prípade bezprostrednej hrozby kolízie.

Zdokonalený Adaptive Cruise Control

Volvo S60 Concept

Adaptívny tempomat dopĺňa funkcia asistenčného systému pre jazdu v zápche. Radarový tempomat udržiava nastavený odstup od vozidla idúceho vpredu až po úplne zastavenie, čím umožňuje automatické "posúvanie" vozidla pri jazde v zápche, alebo extrémne hustej mestskej premávke.

Emisie CO2: 119 g/km

Motor použitý v štúdii Volvo S60 Concept je benzínový štvorvalec s objemom 1,6 l, ktorý využíva vysoko účinnú technológiu GTDi, čo je prepĺňaný benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva s výkonom 180 koní. Tu pri priamom vstrekovaní sa palivo vstrekuje pod vysokým tlakom priamo do valcov. Tento princíp v kombinácii s ďalšími technickými opatreniami umožnil znížiť emisie oxidu uhličitého na 119 g/km. Priemerná normovaná spotreba je 5,0 litra/100 km. Prvý sériový automobil Volvo s technológiou GTDi sa začne vyrábať v druhom polroku 2009.

Elektrický posilňovač, vrstevné spaľovanie a to ostatné

Okrem technológie GTDi má štúdia Volvo S60 Concept aj ďalšie technické prvky, ktoré pomáhajú znížiť spotrebu a emisie CO2 na 119 g/km: vrstevné spaľovanie (motor môže pracovať s chudobnou zmesou), automatický systém štart/stop, prevodovku Powershift (v podstate dve paralelne pracujúce manuálne prevodovky, každá s vlastnou spojkou), elektrický posilňovač riadenia, osobitný ekonomický režim DRIVe (obmedzuje funkciu rozličných vybraných elektrických a mechanických systémov) a ďalšie.

Nové Volvo S60 bude mať svetovú premiéru pravdepodobne už začiatkom januára budúceho roku na autosalóne v americkom Detroite a vyrábať a predávať sa začne v roku 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.