Volvo S60: pripravené vyraziť

Streda, 17 február 2010

Nový sedan Volvo S60 bude podľa švédskej automobilky najdynamickejším modelom v histórii značky. Charakterizujú ho nový elegantný dizajn, dynamické jazdné vlastnosti a revolučný systém v oblasti aktívnej bezpečnosti chodcov. Na výber ponúka nové štvor-, päť- a šesťvalcové motory: spočiatku dva benzínové a dva naftové. V budúcom roku pribudne nový úsporný štvorvalcový 1,6 litrový turbodiesel.

Volvo S60

Silueta novej limuzíny S60 pripomína kupé, je športovejšia a elegantnejšia ako ktorýkoľvek predchádzajúci model značky Volvo a podľa výrobcu sľubuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Má vylepšený podvozok tak, aby poskytoval najdynamickejšie jazdné vlastnosti zo všetkých doterajších modelov Volvo. Aj keď to nové Volvo S60 nebude mať ľahké a rado by sa zaradilo v strednej triede medzi prémiové modely, má švédsky výrobca v pláne umiestniť na trh každý rok 90 tisíc automobilov tohto modelu. S60 sa bude vyrábať v belgickom Gente.

Nový model volva je na nabitý najmodernejšími technológiami. Na modeli S60 použili dizajnéri Volva technológiu svietiacich LED diód na vytvorenie elegantných charakteristických predných a zadných svetiel, umožňujúcich jednoznačnú identifikáciu S60 aj v tme. A keďže S60 je podľa Volva jej najšportovejším modelom všetkých čias, tím podvozkových špecialistov vylepšil každý detail na dosiahnutie čo najlepších jazdných vlastností. Výsledkom je nový tzv. dynamický podvozok ako štandard všetkých verzií modelu S60.

Elektronický stabilizačný a trakčný systém DSTC v novej generácii S60 má niekoľko sofistikovaných funkcií na zvýšenie bezpečnosti a pôžitku z jazdy. Model S60 je prvou limuzínou na trhu so systémom Advanced Stability Control značky Volvo. S novým senzorom náklonu je možné identifikovať akúkoľvek tendenciu k šmyku už pri jeho náznaku, takže protišmykový systém môže reagovať skôr a s väčšou presnosťou.

Volvo S60
Volvo S60 je elegantný sedan, má dynamický dizajn a pod kapotou výkonné motory

Nový podvozok podporuje niekoľko elektronických systémov, ktoré umocňujú jeho športový charakter. Corner Traction Control je nová funkcia využívajúca zmeny krútiaceho momentu na jednotlivých poháňaných kolesách na plynulejšie a bezpečnejšie prechádzanie zákrut. Vtedy sa vnútorné koleso samočinne pribrzdí aby sa zvýšili otáčky vonkajšieho kolesa, ktoré prenáša väčší krútiaci moment. To umožňuje vodičovi ostrejší prejazd zákruty, pretože sa redukuje tendencia vozidla k nedotáčavosti.

Revolučným a úplne novým je systém na detekciu chodcov s úplným zastavením automobilu. Ten sa bude štandardne montovať do všetkých verzií nového Volva S60. Tvorí ho novovyvinutý radarový modul integrovaný do masky chladiča, kamera umiestnená pred vnútorným spätným zrkadlom a centrálna riadiaca jednotka. Radar monitoruje objekty pred vozidlom a meria vzdialenosť od nich.

Volvo S60
Kamera má za úlohu rozpoznávať objekty, i to, či stoja alebo sa pohybujú v smere jazdy

Kamera rozpoznáva o aký typ objektu ide a technológia dokáže rozpoznať aj vozidlá vpredu. Tiež určiť či stoja alebo sa pohybujú rovnakým smerom ako vozidlo vybavené detekčným systémom. Radar má široké pole záberu a dokáže spoľahlivo zistiť chodcov, ktorý sa chystajú vstúpiť na cestu. Systém dokáže rozpoznať osoby od telesnej výšky 80 cm, takže reaguje aj na deti. Systém pre automatické zastavenie vyžaduje, aby objekt potvrdili radar aj kamera.

Nová brzdová sústava je významnou súčasťou pre dynamické jazdné vlastnosti nového S60. Niekoľko navzájom previazaných systémov zabezpečuje čo najkratšiu brzdnú dráhu v rozličných podmienkach. Dokážu predvídať núdzové brzdenie, pomôžu vodičovi zastaviť v najkratšej možnej vzdialenosti, zvýšia účinnosť bŕzd pri intenzívnom brzdení, alebo zvýšia tlak pri dlhom intenzívnom brzdení (napríklad pri slabnutí bŕzd v dôsledku ich prehriatia). Súčasťou štandardného vybavenia každej verzie S60 je elektronická parkovacia brzda.

Štandardom nižších verzií novej S60 sú poháňané predné kolesá. Pohon všetkých kolies je, naopak, štandardom pri najvýkonnejšom benzínovom motore a na želanie sa môže montovať aj do verzií s najvýkonnejším naftovým motorom. Softvér systému pohonu všetkých kolies AWD s elektronicky ovládaným rozdeľovaním krútiaceho momentu na nápravy sa pri novej S60 modifikoval tak, aby umožnil využiť vlastnosti nového dynamického podvozka až na hranicu limitu.

Všetky verzie nového S60 môžu byť vybavené aktívnym podvozkom Four-C, ktorý bol modifikovaný a vylepšený pre lepšiu ovládateľnosť a komfort. Podvozok s automatickou reguláciou charakteristiky tlmičov pruženia využíva rozličné senzory na monitorovanie momentálnych jazdných podmienok. Charakteristika tlmičov sa elektronicky v zlomku sekundy nastaví pre aktuálnu jazdnú situáciu. Okrem toho si vodič môže zvoliť niektoré z troch nastavení podvozka: Comfort, Sport or Advanced.

Výrobca pri spustení výroby bude montovať do modelov S60 dva benzínové a dva naftové motory. Prvými ponúkanými benzínovými budú trojlitrový radový šesťvalec (304 k, 440 Nm, 0-100 km/h za 6,5 s, max. rých. 250 km/h, 10,5 l/100 km) a štvorvalec turbo 2,0 GTDi (203 k, 300 Nm, 7,7 s, 235 km/h, 7,9 l/100 km).

Volvo S60
Nový interiér je orientovaný na vodiča, čomu zodpovedá aj natočenie stredovej konzoly

Z naftových to bude radový dvojlitrový päťvalec (163 k, 400 Nm, 9,2 s, 220 km/h, 5,2 l/100 km) a 2,4litrový päťvalec (205 k, 420 Nm, 7,8 s, 235 km/h, 5,9 l/100 km). K nim sa budú montovať 6stupňové manuálne i automatické prevodovky. K silnejšiemu motoru je možno si objednať pohon všetkých kolies.

Neskôr Volvo rozšíri ponuku svojich pohonných agregátov o tri benzínové (štvorvalce 1,6/150k, 1,6/180k a 2,0 240 k) a jeden naftový. Tým posledným bude 1,6 D DRIVe (115 k, 270 Nm) s kombinovanou spotrebou len 4,3 l/100 km. Všetky tieto nové motory by sa mali začať montovať v priebehu prvého roku výroby.

Nové Volvo sa predstaví vo svetovej premiére už o pár dní na ženevskom autosalóne a predávať sa má začať v lete tohto roku.

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60
Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.