Volvo XC40: Špičkové malé škandinávske SUV

Piatok, 19 január 2018

Najmenší člen rodiny SUV švédskej automobilky Volvo, kompaktné XC40, uviedlo u nás slovenské zastúpenie importéra pred dvomi mesiacmi. Oproti väčším súrodencom XC90 a XC60 sa v mnohom odlišuje svojim vzhľadom i architektúrou karosérie.

1 Volvo XC40

Do stále sa rozširujúcej a stále populárnejšej ponuky malých SUV a mestských crossoverov vstupuje teraz aj švédsky výrobca. Sú obľúbenou alternatívou pre svoje dynamické vlastnosti a najviac sa uplatňujú predovšetkým v mestskom prostredí. Nový model technologicky nadväzuje na svojich väčších súrodencov z radu 90 a 60, no prináša inovácie, ktoré doteraz Volvo vo svojich modeloch neponúkalo.

Novinka je dlhá 4425 mm, na šírku meria 1863 mm a vysoká je 1652 mm. Rázvor náprav 2702 mm naznačuje, že aj vnútorný priestor "malého" Švéda, navyše aj veľmi praktického, ponúkne dostatok miesta pre pohodlné cestovanie. Určite zaujme aj jazdnými vlastnosťami a bude dôstojne konkurovať modelom ako BMW X1 alebo Audi Q3, či Mercedesu GLA. Ako teda vidieť, menšie švédske SUV mieri vysoko, k čomu má aj všetky predpoklady.

Volvo XC40 sa viac približuje k segmentu SUV ako k mestským crossoverom. Typickým prvkom je celkový výška. Ale tiež svetlá výška nového švédskeho modelu, ktorá má hodnotu 21,1 centimetrov, tak typická pre segment SUV. Najmä v tomto smere vyhráva nad svojimi priamymi konkurentmi.

Nové XC40 prináša nové technológie, ktoré potešia majiteľov, prinesú väčší komfort, lepšie jazdné vlastnosti i väčšiu bezpečnosť. Vodič sa bude môcť spoľahnúť na oceňované technológie bezpečnosti, konektivity a tešiť sa aj na informačno-zábavné systémy, ktoré sú známe z väčších nových vozidiel Volvo XC90 i XC60.

Pri uvedení ponúklo Volvo v novinke XC40 verzie z vrcholného portfólia nového modelu. Benzínovú verzia má pod kapotou so štvorvalcom T5 s výkonom 182 kW/248 k a krútiacim momentom 350 Nm. Naftu zastupuje biturbodiesel D4 s výkonom 140 kW/190 k a 400 Nm. Oba tieto modely spolupracujú s osemstupňovými automatickými prevodovkami Aisin. Pohon môže byť len na predné kolesá alebo na všetky štyri. Ponuku rozšíria ďalšie motory pre základné modely, pribudne tiež novovyvinutý benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 132 kW/180 k. Volvo ráta aj s hybridným a čisto elektrickým pohonom.

K bezpečnostným a asistenčným technológiám, ktoré ponúka XC40, patrí poloautonómny systém riadenia Pilot Assist, najnovšia generácia systému automatického brzdenia v meste City Safety, ochrana pred opustením jazdného pruhu, systém zmierňovania nárazov, systém upozornenia na križujúce vozidlá s funkciou automatického brzdenia a kameru so záberom 360°, ktorá pomáha pri parkovaní.

1 Volvo XC40 2 Volvo XC40 3 Volvo XC40
Autor: J. Goldberger
Foto: Volvo
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.